Oseriös avel, hästversionen

Jag har ju inte Facebook men kunde gå in och titta iallfall litegranna.

De hade ju tydligen köpt/fått/avlat fram en till som "tyvärr" dog och jag kunde inget annat än att känna att det väl var en jäkla tur.
Det var det som jag var inne på tidigare i denna tråden, att det som en seriös uppfödare förhoppningsvis skulle se som en icke önskvärd defekt finns det vissa som är puckade nog att _vilja_ avla vidare på. Jag hade drömt mardrömmar om jag hade fått en sån fölunge. Sjukt är bara förnamnet och ja - tack gode gud att den andra ungen dog!
 
Har ni sett den s.k miniatyrhästen som heter Roooser Brews - A mini with a heart larger than himself.
Den måste ju vara dvärg, eller vad är det för fel på den? Stackars häst :( Ännu värre är att tusentals människor tycker att det är gulligt att den ser ut så där och verkar behandlas som en människa (sover med nallebjörn osv).
Och varför har den typ skenor eller nåt på benen? :confused:
Ja, han ser ut att vara krum (dwarf). Jag kan inte heller förstå det söta i honom eller andra krumma ponnyer, det ser bedrövligt ut, de brukar behandlas som leksaker och kan oftast varken äta eller röra sig ordentligt (underbett och defekta/krumma/krokiga ben), jag vet inte om jag skulle vilja se en röntgenbild på ryggen heller. :cry: Jag tror att anledningen till att han har skenorna för att räta upp han defekta ben så att han ska kunna stå och röra på sig.

Det finns dock en som är ännu värre, om man söker på "miniature pony puppy turtle" på google så hittar man den. Den är så söt att den till och med fått vara med på sidor som Buzzfeed.:cool::banghead::cry:
 
Ja, han ser ut att vara krum (dwarf). Jag kan inte heller förstå det söta i honom eller andra krumma ponnyer, det ser bedrövligt ut, de brukar behandlas som leksaker och kan oftast varken äta eller röra sig ordentligt (underbett och defekta/krumma/krokiga ben), jag vet inte om jag skulle vilja se en röntgenbild på ryggen heller. :cry: Jag tror att anledningen till att han har skenorna för att räta upp han defekta ben så att han ska kunna stå och röra på sig.

Det finns dock en som är ännu värre, om man söker på "miniature pony puppy turtle" på google så hittar man den. Den är så söt att den till och med fått vara med på sidor som Buzzfeed.:cool::banghead::cry:
Alltså fy, blir så upprörd över människor som behandlar djur som leksaker. Beter de sig likadant mot handikappade människor också eller? :cool: Orkade inte ens googla den andra ponnyn, blir bara så arg och trött på mänskligheten. :cry:
 
Jag är faktiskt inte så säker på det, att dom är lätta att hitta alltså. De där fina unghästarna från seriösa uppfödare inom nsv kommer inte ens ut på annons, de förmedlas via kontakter och är därmed otillgängliga för "den stora massan hobbyköpare". Dessutom så tycker jag att nsv inte är särskilt lämpliga som hobbyhäst, har dom bra arbetshästmentalitet blir dom väldigt jobbiga att ha att göra med om dom är understimulerade en längre tid (egna erfarenheter). Tinker/IC är betydligt lämpligare. Och oavsett vad för kallblod man köper, borde man kräva PSSM-test... Något ingen "seriös" nsv-uppfödare verkar vilja göra. Bah! Det är därför jag spanar bland korsningar etc just nu. Vill bara ha en lagom ridhäst för skogsmys, som inte klättrar på träden av lite vila.

Jag tror på att miljön har stor påverkan för hållbarhet och mentalitet så sålänge unghästen har fått gå på fräsch stor lösdrift med vettig utfodring och i flock så spelar det ingen roll för mig om det var en "buskavel".
Jag har en annan erfarenhet. Det finaste avelsmaterialet absolut, men nog kommer det ut många fina hästar på annons? Kanske mer på egna hemsidor och rasföreningens sida dock. Problemet är väl snarare att en helst inte vill sälja sit t toppsto/hingstämne till någon som inte är avelsintresserad. Det beror på att rasen i sig inte "har råd" att tappa bra individer pga smal avelsbas. En annan faktor är förstås att en fin nordsvensk kostar mer än vad många förväntat sig. Letar en man efter en vuxen häst i 20 000kr klassen kan du inte förvänta dig att få en toppindivid. Dubbla priset och du har ett helt gäng att välja på allt från lovande unghästar till välutbildade körhästar.
 
Jag föder upp både trav och ridhästar med inriktning hopp. Har även varit med på ett otaliga antal treårstest och sett både det ena och det andra! Förra årets test var inte i mina ögon en rolig upplevelse men när jag gick där och muttrade över kvalitén sa en kollega till mig något som fick att skämmas lite. Hon sa att "var glad jag blir när jag ser dessa hästar då det är dessa som behövs i aveln också" Hon hade givetvis rätt ! Hästarna var av den lite enklare sorten och även den uppfödningen behövs till ridskolor, hobbyryttare osv. Det borde födas upp fler hobbyhästar med mindre elektricitet och fokus på stabilitet.
Min egen stopark platsar inte i den kategorin då det är mycket nerv i dom men jag försöker hålla en hög kvalité på min uppfödning. Jag ställer höga krav på hingsten och vill att de ska ha tävlat på högsta nivå (skulle aldrig använda en treårig bruksprovsvinnare) och även lämna bra tävlingshästar. På travsidan använder jag hingstar dom påbörjat sin tävlingskarriär som tvååring och de ska ligga i toppskicket som unghäst. Mitt mål är att föda upp bra tävlingshästar som tävlar länge och bra. Stomaterialet ska inte nödvändningsvis ha tävlat själv men ha starka prestationer i stammen. De tre halvblodstona jag har nu har två tävlat varav en har placeringar i 1.10 men lämnat Breedersfinalist som tävlat upp till 1.40, en till 1.20 och två som är tre och föl. Hennes mamma har placeringar i 150 och mormor är elit och lämnat bra hästar. Stoet själv var väldigt vass i ridning och krävde sin ryttare men har lämnat väldigt trevliga hästar dock känsliga. Så alla "dumma" ston lämnar inte dumt Av de andra två stona är en av dom knappt riden men har en tät prestationstam med massvis med svårklasshästar och även världscuphäst så att inte använda henne i aveln vore dumt. Den tredje har en stostam som klassats som en av de bästa men hon har också bara tävlat lägre klasser (Max 1,20) och hon är väldigt känslig. Jag vill ha lite skarpa ston i min park och räds inte det då jag vet att det krävs en liten gnutta galenskap, mod och tjockt pannben för att komma långt. Sedan får man anpassa hingstvalet därefter, kan med gott samvete lägga Kannan på alla tre men kanske inte Cornet Obolensky
 
Jag föder upp både trav och ridhästar med inriktning hopp. Har även varit med på ett otaliga antal treårstest och sett både det ena och det andra! Förra årets test var inte i mina ögon en rolig upplevelse men när jag gick där och muttrade över kvalitén sa en kollega till mig något som fick att skämmas lite. Hon sa att "var glad jag blir när jag ser dessa hästar då det är dessa som behövs i aveln också" Hon hade givetvis rätt ! Hästarna var av den lite enklare sorten och även den uppfödningen behövs till ridskolor, hobbyryttare osv. Det borde födas upp fler hobbyhästar med mindre elektricitet och fokus på stabilitet.
Min egen stopark platsar inte i den kategorin då det är mycket nerv i dom men jag försöker hålla en hög kvalité på min uppfödning. Jag ställer höga krav på hingsten och vill att de ska ha tävlat på högsta nivå (skulle aldrig använda en treårig bruksprovsvinnare) och även lämna bra tävlingshästar. På travsidan använder jag hingstar dom påbörjat sin tävlingskarriär som tvååring och de ska ligga i toppskicket som unghäst. Mitt mål är att föda upp bra tävlingshästar som tävlar länge och bra. Stomaterialet ska inte nödvändningsvis ha tävlat själv men ha starka prestationer i stammen. De tre halvblodstona jag har nu har två tävlat varav en har placeringar i 1.10 men lämnat Breedersfinalist som tävlat upp till 1.40, en till 1.20 och två som är tre och föl. Hennes mamma har placeringar i 150 och mormor är elit och lämnat bra hästar. Stoet själv var väldigt vass i ridning och krävde sin ryttare men har lämnat väldigt trevliga hästar dock känsliga. Så alla "dumma" ston lämnar inte dumt Av de andra två stona är en av dom knappt riden men har en tät prestationstam med massvis med svårklasshästar och även världscuphäst så att inte använda henne i aveln vore dumt. Den tredje har en stostam som klassats som en av de bästa men hon har också bara tävlat lägre klasser (Max 1,20) och hon är väldigt känslig. Jag vill ha lite skarpa ston i min park och räds inte det då jag vet att det krävs en liten gnutta galenskap, mod och tjockt pannben för att komma långt. Sedan får man anpassa hingstvalet därefter, kan med gott samvete lägga Kannan på alla tre men kanske inte Cornet Obolensky
Jättespännande tankegångar!
Jag fokuserar också mycket på stona i min avel även om jag har unga och oprövade märrar. En av dem har toppstam typ rakt igenom och hade själv varit mycket lovande i sporten men hon skadade sig tidigt. De andra två stona har förvisso inte dålig stam men jag valde dem p.g.a personligheten, speciellt den ena. Den av mina ston som i teorin borde vara "sämst" är den jag tror mest på inom aveln, just då hon har ett utpräglat tävlingspsyke och räds inget, lite knäpp men har lämnat ett jättefint hingstföl i år som är lugnare än sin mor.

Jag räds inte yngre hingstar men jag är noggrann med mödernet och/eller att hingstarna själv ska ha lämnat bra. Nästa års föl blir efter en nygodkänd hingst som har ett väldigt starkt möderne med godkända hingstar och svårklassämnen som syskon och även längre bak är det mycket prestation.
Vidare använder jag hellre hingstar som fått jämna poäng på sina bruksprov, hingstar där du har en 10a på traven men en 6a på benen går bort. Helst vill jag ha 8or eller högre rakt igenom.

Jag försöker välja hingstar som lämnar trevligt temperament, det är nåt av det viktigaste för mig. Chansen att man föder upp en världsstjärna är rätt liten och jag vill att alla ska kunna ta del av mina uppfödningar och ha roligt med dem. Båda sorterna av uppfödning behövs för att få en trevlig mångfald.
 
.

Galoubet föddes dessutom för 44 år sedan. Hade hans avkommor stått sig på dagens hoppbanor som är något helt annorlunda vad gäller tekniska svårigheter = kräver en annan typ av häst, mot hur det var på den tid han var aktiv?

Taloubet Z :)
född 2000 e Galoubet ue Polydor. 9:a ind på OS 2016, 3:a i lag, 2:a i topten finalen i Geneve nyligen och en mängd andra placeringar. Var borta en period, osäker varför, men har ju kommit tillbaka fint

Men han är kanske undantaget som bekräftar regeln ;)
 
Den här gamla tråden kom jag osökt att tänka på idag...
En 2-årig klapphingst med inte mindre än 3 tjuvbetäckningar på sitt samvete samma år... alla vackert inlagda i avelsbasen också.
Samma uppfödare på allihop. Hästen måste ju ha satt på varenda sto i hagen snart sagt, på samma dag..? Lämplig tajming att alla brunstade samtidigt...

Tanken slog dem aldrig att man kanske borde dräktighetskolla? Förefaller ju rätt osannolikt att det inte skulle vara _några_ spår över huvud taget om hästen hoppat in och betäckt hela tre ston? Och var det utspritt på flera tillfällen, borde man inte förbättra staketen efter första...om man vill undvika fler tjuvbetäckningar alltså? Bara några tankar som slår mig medan jag funderar på hur scenariot kan ha sett ut...:angel:
 
Den här gamla tråden kom jag osökt att tänka på idag...
En 2-årig klapphingst med inte mindre än 3 tjuvbetäckningar på sitt samvete samma år... alla vackert inlagda i avelsbasen också.
Samma uppfödare på allihop. Hästen måste ju ha satt på varenda sto i hagen snart sagt, på samma dag..? Lämplig tajming att alla brunstade samtidigt...

Tanken slog dem aldrig att man kanske borde dräktighetskolla? Förefaller ju rätt osannolikt att det inte skulle vara _några_ spår över huvud taget om hästen hoppat in och betäckt hela tre ston? Och var det utspritt på flera tillfällen, borde man inte förbättra staketen efter första...om man vill undvika fler tjuvbetäckningar alltså? Bara några tankar som slår mig medan jag funderar på hur scenariot kan ha sett ut...:angel:

Det värsta är att två av stona är födda 2013 och fölade 2015. Väldigt klantigt kan jag tycka
 
Jag tänker på mina egna 1-åringar, de är ju "barn"?! Tycker det är helt sjukt, deras kroppar och psyke är ju inte på något vis utvecklade för att ta hand om egna avkommor. Oavsett hur tankegångarna gick vid tillfället så borde det väl gå att anmäla dylika saker om man upptäcker det? Vad säger djurskyddslagen om sånt?
 
Kanske är "uppfödaren" en sådan som hävdar att ettåringar inte är fertila? Finns ju såna okunniga som tycker att vi som varnar för riskerna är överdrivna.
Min häst gick med en hingst och när hingsten var 8 mån hade jag påpekat ganska många gånger om han inte skulle flyttas snart. Nej sa de, han hoppar inte på stona vid så ung ålder (min var nästan 2 år då). Och sen tillade ägaren "men förra gången vi fick en hingst tjuvbetäckte han innan han var 1 så vi fick ju ett föl då".... O att lära sig något är ju dumt...
 
Kanske är "uppfödaren" en sådan som hävdar att ettåringar inte är fertila? Finns ju såna okunniga som tycker att vi som varnar för riskerna är överdrivna.
Har också hört den förklaringen att "nämen, det gör inget om de går i samma hage ett litet tag, för nu är det ju vinter och då brunstar inte stona". Nu handlade det inte om någon längre period, typ en vecka, men där gick två ston (ett äldre och ett ungsto) i samma hage som bland annat två åringar (hingstar) och en tvåårshingst.. :meh: Nu gick det väl bra den här gången vad jag vet, men så dumt att chansa!
 
Jag känner till en uppfödare inom min ras som har höst tvivelaktig (läs: hel förkastlig) koll på sina hästar som i många släktled går tillsammans både ston och hingstar i olika åldrar. Ja, ni läser rätt, plural på hingstar.
Och hur i hela friden håller man koll på stam och liknande när hästarna ska registreras och få pass till exempel? Eller fuskas det där? :meh:
 
Jag tror man får spekulera och anta här........:meh::(:banghead:
Vilket man givetvis inte ska göra eftersom ryktena kan bli stora och osanna.:o
Påminner om en annons jag läste för länge sen, där en hel hög med hästar såldes från något som jag misstänker var ett dödsbo eller liknande. Där hade karln haft en "lösdrift" med alla hästar tillsammans, ston och hingstar i olika åldrar, vilket hade resulterat i en fin soppa med korsningar av varmblodstravare och finnhäst. Tror inte att hästarna var speciellt mycket hanterade heller, inte misskötta men största delen var inte ridna/inkörda åtminstone. Undrar hur det gick med hästarna, om de hittade vettiga hem till dem eller om de blev till korv hela högen :(
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
18 539
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 288
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp