Därför att frångår man arabtypen så är det ett engelskt fullblod (inte bokstavligen naturligtvis). Jag säger verkligen inte att det går ut över hästarna men avlar man enbart för prestation så tappar man en del av det som ingår i rasen. Dvs jag ser inte poängen med att avla araber då, då kan man lika gärna ha engelska fullblod.
Jag tycker inte alls om vare sig avel på icke typade araber eller de som avlar på extrem typ. Dock är det sistnämnda mycket värre eftersom det i värsta fall går ut över hästen. Som i allt annat så ska det vara en balans. Man ska se att det är en arab utan att behöva kolla stammen.
Sedan betyder det inte alls att bara för att hästen är vacker så är den oanvändbar. Det finns flera polska araber som gått bra på galoppbanan som sedan blivit utställningschampions (tex Pilarka, hon var fantastisk när jag såg henne i Sthlm under showen som hölls samtidigt som VM
). Tidigare var galoppen i Polen inte bara för själva galoppresultatet utan också ett test på att hästen höll för användning, både fysiskt och psykiskt. Resultaten var inte enda kriteriet för att hästen skulle användas i avel. Sedan satte man in en del hästar i aveln även fast de inte var av bästa arabtyp men hade outstanding resultat på banan.
Tyvärr har det systemet nästan satts ur spel pga en viss uppdelning i show vs användbarhet, ekonomi (det var dyrt att sätta nästan alla hästar i träning) samt det allmänna förfallet i Polen just nu.
Vid 8:24 visas några av de bästa arabstona någonsin. De har alla gått på galoppbanan och ett av stona, Arra, vann det polska Derbyt och var även World Champion vid Salon de Cheval. Det är det målet jag tycker sund arabhästavel ska ha, både skönhet och prestation.