Oseriös avel, hästversionen

Jag tror att det är ganska hopplöst att försöka göra dressyr- eller hopphästar av showavlade araber, när de är så medvetet avlade på spända ryggar. Det är ju exakt motsatsen till vad man vill ha i ridgrenarna, och det är väl en av orsakerna att man i princip inte längre använder araber i dagens halvblodsavel.

Nej, det är inte en medveten avel och jag anser att mycket har att göra med att många av dem inte blir korrekt arbetade under sadel. Jag tycker som sagt inte att den extrema showaveln är bra, en arab ska vara allround men inte en expert. Den ska absolut fungera under sadel, gör den inte det är den inte arabtypisk. Likadant att ser man inte direkt att den är en arab är den fortfarande inte arabtypisk.

Jag har filmat tillräckligt många symaskiner för att helt klart se kritiskt på min favoritras men jag dömer inte ut den som förlorad.
 
Jag håller med dig helt här @athena_arabians

Jag tror ingen avlar på spända ryggar medvetet, men visst finns det en del som kanske inte tycker att ridbarheten är det viktigaste, eller saknar kunskapen för det. Jag vet ju många uppfödare som tycker att en arab rör sig skitbra om den kan balanstrava snyggt, men vi båda vet ju att balanstraven säger noll och inget om hur hästen rör sig när den är avslappnad.

Det finns tyvärr en hel del symaskiner i rasen iomed det.

Men visst finns det hopp! Jag har själv en arab som rör sig mkt bra och jag ser fler och fler som rör sig vettigt, och några enstaka som rör sig riktigt bra. Det viktiga att fokusera på här är att jag iaf upplever att de blir fler!

Och ja, en arab ska fungera under sadel, de är ju en av få raser som faktiskt har avlats som ridhästar i flera tusen år! Helst tycker jag att de ska fungera i alla grenar mer eller mindre, och gärna även kunna dra vagn. Den ska åtminstone ha mentalitet att klara det tycker jag. Det för mig är arabtypiskt. Förutom att de då ska se ut som araber med!

@Mabuse I Tyskland och Danmark har man ju faktiskt en hel del godkända araber för halvblod numera. Anledningen till att det inte finns några godkända i Sverige beror nog till största delen att arabhingstägarna inte är speciellt intresserade av att visa för halvblod. Det kostar massor pengar och ger typ inget tillbaks. Jag vet faktiskt ingen hingstägare som har intresse för det alls, utom möjligtvis jag då. Men iomed att min hingst har en förändring i hasleden så går han ju inte igenom de veterinära kraven iaf, så för mig finns ju ingen anledning i världen att visa, om jag inte bara skulle vilja gödsla med pengar såklart :p
 
Därför att frångår man arabtypen så är det ett engelskt fullblod (inte bokstavligen naturligtvis). Jag säger verkligen inte att det går ut över hästarna men avlar man enbart för prestation så tappar man en del av det som ingår i rasen. Dvs jag ser inte poängen med att avla araber då, då kan man lika gärna ha engelska fullblod.

Jag tycker inte alls om vare sig avel på icke typade araber eller de som avlar på extrem typ. Dock är det sistnämnda mycket värre eftersom det i värsta fall går ut över hästen. Som i allt annat så ska det vara en balans. Man ska se att det är en arab utan att behöva kolla stammen.

Sedan betyder det inte alls att bara för att hästen är vacker så är den oanvändbar. Det finns flera polska araber som gått bra på galoppbanan som sedan blivit utställningschampions (tex Pilarka, hon var fantastisk när jag såg henne i Sthlm under showen som hölls samtidigt som VM :love:). Tidigare var galoppen i Polen inte bara för själva galoppresultatet utan också ett test på att hästen höll för användning, både fysiskt och psykiskt. Resultaten var inte enda kriteriet för att hästen skulle användas i avel. Sedan satte man in en del hästar i aveln även fast de inte var av bästa arabtyp men hade outstanding resultat på banan.

Tyvärr har det systemet nästan satts ur spel pga en viss uppdelning i show vs användbarhet, ekonomi (det var dyrt att sätta nästan alla hästar i träning) samt det allmänna förfallet i Polen just nu.

Vid 8:24 visas några av de bästa arabstona någonsin. De har alla gått på galoppbanan och ett av stona, Arra, vann det polska Derbyt och var även World Champion vid Salon de Cheval. Det är det målet jag tycker sund arabhästavel ska ha, både skönhet och prestation.

Vad kul o se denna video, fick en glimt av min hästs morfarsfar Gil, och förstår var hennes bockkunskaper kommer ifrån Tack för att du la ut den!
 
Tror du det var tjuvbetäckningar, då?
Ännu mer oroväckande tanke.

Om det är dom tre som jag hittat där några av stona var 1 år när de blev betäckta så kan jag inte tänka mig att det är planerat. Den enda variant jag kan tänka mig är att det faktiskt handlar om ET-expriment - stona har alltså inte burit fram fölungarna själva utan man har använt dem som givarston och så haft mottagarston som burit ungarna. Eftersom jag vet att de senare pysslat med seriös ET-avel så är det inte ett helt otänkbart scenario, fast jag förstår inte riktigt vitsen

@Fritidsryttare taggar dig också
 
Om det är dom tre som jag hittat där några av stona var 1 år när de blev betäckta så kan jag inte tänka mig att det är planerat. Den enda variant jag kan tänka mig är att det faktiskt handlar om ET-expriment - stona har alltså inte burit fram fölungarna själva utan man har använt dem som givarston och så haft mottagarston som burit ungarna. Eftersom jag vet att de senare pysslat med seriös ET-avel så är det inte ett helt otänkbart scenario, fast jag förstår inte riktigt vitsen

@Fritidsryttare taggar dig också
Jag hoppas verkligen att du har rätt, om det är som du skriver att de hållit på med ET så är det ett tänkbart scenario men då är frågan mest varför? Dyrt som attans väl och varför använda sig av den metoden på oprövade individer där hingsten dessutom har en avelsdiskvalificerade egenskap (klapphingst)? Jag känner inte till uppfödaren sen innan så jag vet inte alls graden av seriositet, men i mina ögon känns det konstigt, speciellt då resultatet av experimentet såldes snorbilligt (typ 20 k) bara efter ett par år av nån annan än uppfödaren, den har alltså förmodligen redan sålts en gång i sitt liv.
 
Från en Facebook-grupp för avkommor till en specifik, ej godkänd hingst:

"Har en xxx-avkomma med spatt på båda bak. Enligt vet troligen ärftlig OM det förekommer i blodslinjen. Någon mer här som har bakbensproblematik på sina? Mest intressant för om det kan bli aktuellt med framtida avel på henne"

Så om de inte får svar från någon som har en avkomma med spatt så tänker de ta föl på den? :crazy:
 
Från en Facebook-grupp för avkommor till en specifik, ej godkänd hingst:

"Har en xxx-avkomma med spatt på båda bak. Enligt vet troligen ärftlig OM det förekommer i blodslinjen. Någon mer här som har bakbensproblematik på sina? Mest intressant för om det kan bli aktuellt med framtida avel på henne"

Så om de inte får svar från någon som har en avkomma med spatt så tänker de ta föl på den? :crazy:
Herregud! :banghead: Vad fick hen för svar?
 
Jag känner till flera som avlar på sina spatthästar, bara för att mamma och pappa inte har spatt. :down:

Senast försvarade sig en stoägare med argumentet "ja, men jag har aldrig hört om en xxx med spatt". Eh? Din häst då? O_o Jag kontrade med de jag kände till inom rasen och då var det "så få individer". :arghh:
 
Jag hade tänkt det där, har ett travarsto med hög ridbarhet, tänkte betäcka med en welshingst (godkänd för avel) för att ta fram en lite mindre häst som jag själv skulle ha använt. Främst till skogsridning, men även lite hoppning och dressyr. Kom dock på bättre tankar då:

1) Om jag någon gång tvingas sälja, vem vill ha en travarkorsning (även om den registrerats som welsh part bred)?
2) Travartösen är såpass nervig att jag inte vill ha en sådan häst till. Hon är inte övernervig, men ingen familjehäst direkt, och det är vad jag vill ha, alltså en familjehäst.

Det finns riktigt tillräckligt med dessa buskkorsningar som ingen vill ha, så kan lika bra köpa en sådan sedan då det blir dags istället för att ta fram en till.
 
Det här inlägget var just snyggt.... Ts frågar hur man löser övervakning av dräktigt sto när man saknar Wifi, körkort/bil och bor långt från stallet. Goda råd ges, då kryper det fram att h*n tycker det är obekvämt att vaka manuellt för h*n har faktiskt ett jobb. Pengar på dyr övervakning vill h*n inte heller lägga för det används bara en gång.

Må vara hänt att jag är extra grinig idag när jag fortfarande knappt kan gå (känns som att det är jag som har klämt ut en fölunge) och får gå på maxdos Alvedon på grund av ligamenten men varför i hela fridens namn betäcker man om man inte har för avsikt att lösa vaket ordentligt?
 
Det här inlägget var just snyggt.... Ts frågar hur man löser övervakning av dräktigt sto när man saknar Wifi, körkort/bil och bor långt från stallet. Goda råd ges, då kryper det fram att h*n tycker det är obekvämt att vaka manuellt för h*n har faktiskt ett jobb. Pengar på dyr övervakning vill h*n inte heller lägga för det används bara en gång.

Må vara hänt att jag är extra grinig idag när jag fortfarande knappt kan gå (känns som att det är jag som har klämt ut en fölunge) och får gå på maxdos Alvedon på grund av ligamenten men varför i hela fridens namn betäcker man om man inte har för avsikt att lösa vaket ordentligt?
Jag läste också det där.. Man blir ledsen och förbannad på samma gång. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände sto eller föl något för att jag inte har gjort allt jag kan. Det värsta är att jag tror att sådana människor bara skulle rycka på axlarna och tycka att det var "otur". :cry:
 
Jag läste också det där.. Man blir ledsen och förbannad på samma gång. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände sto eller föl något för att jag inte har gjort allt jag kan. Det värsta är att jag tror att sådana människor bara skulle rycka på axlarna och tycka att det var "otur". :cry:
Nej, så tänker jag också! Hur hade jag känt mig om jag kom ut på morgonen och det hade gått helt galet med både sto och föl bara för att jag inte "orkat" vara med? Det går så fruktansvärt fort också, från vattenavgång till att fölis var ute tog det 5 minuter igår och då hann mitt sto ändå lägga sig med rumpan mot väggen flera gånger så jag fick hjälpa till att dra och även flytta henne nån gång. Ts i tråden tänkte ju förlita sig på kollektivtrafiken lät det som?

Skulle så gärna vilja veta hur man resonerar om man inte är mer rädd om sitt sto än så. :(

Tillägg: för mig är det inte bara rädslan för att nåt ska gå fel och att jag ska missa som gör att vaket är värt varenda sekund. Men känslan när ungen är precis ute och stoet ligger och tar igen sig och man kan klappa om henne och berömma henne och säga att hon är bäst i hela världen som lyckats med en sån bedrift, jag tycker att det är oslagbart.
 
@Fritidsryttare: Helt enig. Nu har jag ju aldrig varit med om en fölning (skrället klämde ut fölet precis när vi hade tittat till henne på morgonen :D) men många kalvningar och det är speciellt varenda gång.

Det var fantastiskt att få se fölet resa sig (och glädjen hos min kompis när det visade sig vara ett sto :love:).
Ja, varenda gång jag ser ett nytt liv komma ut så är det helt magiskt.:) Är så glad att jag bara har lyckade födslar med mig i bagaget än så länge, jag förstår ju att den dagen kommer då det går åt skogen också och då kommer jag förhoppningsvis att uppskatta de bra ännu mer.
Jag har väl gått och muttrat en del om att jag gärna har ett stoföl undan denna märren, men insåg igår när jag såg det lilla livet att jag är så fantastiskt tacksam att det över huvud taget blev nåt.:love: När man ser moderskänslorna hos stona så är det verkligen nåt särskilt, hur de pratar med fölet osv. Därför blir jag ännu mer förundrad över att det finns folk som inte värdesätter det högre, men de har kanske inget att relatera till, vad vet jag.
 
Jag tror att det är samma typ av människor som anlitar travgubben i i grannbyn att sko för en femhundring istället för att betala en utbildad hovslagare, och sen har "otur" med halta hästar. Samma människor som har dåliga staket utan el och "otur" att hästarna rymmer hela tiden eller råkar skada sig på staketet. O.s.v o.s.v
 
Jag tror att det är samma typ av människor som anlitar travgubben i i grannbyn att sko för en femhundring istället för att betala en utbildad hovslagare, och sen har "otur" med halta hästar. Samma människor som har dåliga staket utan el och "otur" att hästarna rymmer hela tiden eller råkar skada sig på staketet. O.s.v o.s.v
Å andra sidan kan jag ibland uppleva att det är precis den typen av människor som också har en fantastisk tur många gånger, som inte är med om fler olyckor. Som du skriver, man kan se hästar i fallfärdiga hagar, där alla skaderisker man själv ser fyller ett helt A4-ark, men likt förbaskat klarar sig ägarna utan större bekymmer och tvingas aldrig omvärdera sitt sätt att hålla häst, för det funkar ju. Sen kommer en annan och försöker förebygga så gott det går och det går ändå åt skogen liksom.:crazy:
Men i övrigt håller jag helt med dig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
18 539
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 288
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp