Jag är faktiskt inte så säker på det, att dom är lätta att hitta alltså. De där fina unghästarna från seriösa uppfödare inom nsv kommer inte ens ut på annons, de förmedlas via kontakter och är därmed otillgängliga för "den stora massan hobbyköpare". Dessutom så tycker jag att nsv inte är särskilt lämpliga som hobbyhäst, har dom bra arbetshästmentalitet blir dom väldigt jobbiga att ha att göra med om dom är understimulerade en längre tid (egna erfarenheter). Tinker/IC är betydligt lämpligare. Och oavsett vad för kallblod man köper, borde man kräva PSSM-test... Något ingen "seriös" nsv-uppfödare verkar vilja göra. Bah! Det är därför jag spanar bland korsningar etc just nu. Vill bara ha en lagom ridhäst för skogsmys, som inte klättrar på träden av lite vila.
Jag tror på att miljön har stor påverkan för hållbarhet och mentalitet så sålänge unghästen har fått gå på fräsch stor lösdrift med vettig utfodring och i flock så spelar det ingen roll för mig om det var en "buskavel".
Så du tror att blandraser automatiskt är "friskare" och blir "vad man gör dom till"?
Köper du en blandras av diverse kallblod, så har du ingen aning om vad individen har för beteendemässiga egenskaper i grunden, vilken hållbarhet den har, eller om den bär med sig något otrevligt genetiskt bagage.
Köper du en vuxen häst (minst 6-7 år), så köper du en "färdig" häst, och vet hur just den individen fungerar, åtminstone vid köptillfället, men på föl eller orörda (mer eller mindre) unghästar, så gäller inte det.
För unga hästar så är det härstamningen och rasen som avgör vilka grundläggande egenskaper som finns, tillsammans med miljöegenskaper som t.ex. hur stoet uppfostrar fölet och att de fått tillfälle att gå i bra flock, på stora ytor på kuperad mark för att bygga hållbarhet.
Eftersom jag är en av de där enligt dig oseriösa uppfödarna av NSV brukshäst, som tar noll, ett, möjligtvis två föl om året, och som säljer unghästarna via kontakter för det mesta, och inte tar PSSM-test, så bör jag väl säga något.
1. PSSM är en genetisk sjukdom. Det finns inga belägg den skulle vara frekvent förekommande hos NSV Brukshäst.
http://hippocampus.slu.se/aktuellt/arkiv.cfm?PageAction=lasmer&arkiv=1&Aktuellt_id=215
Godkända hingstar är dock testade för både denna defekt och en rad andra defekter som innebär kassation, men jag har hittills inte hört om någon kandidat för avelsvärdering som blivit kasserad p.g.a. PSSM. Har det förekommit någon kassation p.g.a. PSSM, så har det gått mig helt förbi, trots att jag är nördigt intresserad av bl.a. sådant.
http://www.nordsvensken.org/Hingstar.php, på sidan finns en länk till hingstreglementet, där finns listan för samtliga defekter som ger anledning till kassering, PSSM är en av dessa.
Stamboken för NSV Brukshäst har dessutom varit "i ordning" i ca 100 år (=renrasavel),
vilket absolut inte gäller för t.ex. Tinker/IC, där var och varannan häst som är registrerad saknar stora delar av härstamningen, och där det dessutom är känt att PSSM förekommer...
Med det i åtanke, så är det inte särskilt konstigt att de flesta NSV stoägarna inte testar för något som man antar "inte finns". Dessutom är de flesta som jag, man har ett eller två ston i avel, men tar inte jättemånga föl.
Skulle det dyka upp en uppmaning om att testa på PSSM eller någon annan testningsbar och viktig defekt från rasföreningen, så skulle med största sannolikhet samtliga seriösa uppfödare göra det.
2. Det är inte så underligt att majoriteten av fölen/unghästarna inom Nordsvensk brukshäst säljs på kontakter. Det gäller även utbildade (inkörda) äldre hästar.
Det råder idag brist på nordsvenskar, och numera så ringer vilt främmande personer och frågar om man har någon häst till salu, bara genom att läsa i premieringskataloger och kolla resultat i Blå Basen...
Har man hästar som visats både som 1-2 och 3 åringar och stambokförts, gärna med någon körmerit också, och med hyggliga premieringsresultat, så är avkommorna sålda på nolltid.
3. Det kanske finns linjer kvar med de extrema arbetsmyrorna, som behöver flera timmars stimulans per dag, för att vara trevliga, men jag har inte, eller har haft någon sådan.
Det som ibland kan förväxlas med arbetsmyror, är starka individer som vill bestämma för mycket själva, men det botas genom uppfostran av fölet/unghästen, att lägga en god grund tidigt är viktigt när det gäller så pass stora och starka hästar. Viljan att arbeta är stor, men den går uppenbarligen att kombinera med att inte jobbas intensivt varje dag.