Det finns så många fler raser än SWB, och det finns så många fler sätt att använda (sin) häst på än de gängse som man brukar använda SWB till.
Inom varje ras, eller kanske snarare strax utanför, så dyker det upp folk som börjar producera korsningshästar, som på ett ganska osunt sätt konkurrerar med genomtänkt avel inom raser.
T.ex. för att få fram hästar med "snygg färg", som exteriört, vid en första anblick, liknar rasrena hästar i en viss given ras. För ett otränat öga ser det som en xx-häst/ponny men med populär färg.
Hästarna tas fram för att säljas snabbt, utan att man skänker långsiktiga avelsmål avseende exteriör, hållbarhet eller lynne en tanke.
Dels drar man undan mattan för de seriösa som jobbar med avel inom rasen, dels så lurar man köparna, eftersom man inte vet vad som blir av avkommorna.
Att enstaka korsningar blir lyckade, är bara en högvinst i ett lotteri (förutom understundom att man utnyttjat en heterosis effekt).
Jag tänker snarare att det ligger hos köparna. En bra kund vet skillnaden och väljer sin uppfödare.
När jag själv säljer en bra häst, vill jag slippa de kunder som inte håller måttet för att ta fram min unghäst.