Oseriös avel, hästversionen

Ok! Ägnade lite tid på att googla mer om T W H och du verkar ha rätt, det var egentligen bara en ögonblicksbild som såg helt sjuk ut på en häst i skritt, men den är knappast representativ. En del av dem verkar ha påfallande korta ryggar när man kollar bilder (undrar om det är så att rasen dras med ryggproblem, någon som vet?), men det står även uttryckligen i rasbeskrivningen att de ska ha just korta ryggar.

Jag har verkligen ingen ordentlig koll på dem men efter vad jag hört är det generellt en frisk ras. Med tanke på hur de rids är det otroligt att de håller. Samma sak gäller hästar som rids i park, jag vet många araber som gått park-klasser länge och hållit:
 
Jag har verkligen ingen ordentlig koll på dem men efter vad jag hört är det generellt en frisk ras. Med tanke på hur de rids är det otroligt att de håller. Samma sak gäller hästar som rids i park, jag vet många araber som gått park-klasser länge och hållit:
Jag har alltid tänkt att dom inte används. Dom tränas för show och sen gör man inget mer med dom än putsar och filar. Ingen belastning dagligen. Jag inser att jag tror att dom står inne i rosa plastspiltor. Dom är liksom inte på riktigt.
 
Jag har verkligen ingen ordentlig koll på dem men efter vad jag hört är det generellt en frisk ras. Med tanke på hur de rids är det otroligt att de håller. Samma sak gäller hästar som rids i park, jag vet många araber som gått park-klasser länge och hållit:
Nu vet jag inte hur rörelsemekaniken ser ut när de föds men för mig är det helt obegripligt att de överlever sin 5-årsdag när de rör sig så där under ryttare, det ser ju för jävligt ut i mina ögon? Sänkt rygg, en massa onaturligt bensprattel och en hösäck som skumpar runt där uppe till råga på allt. :confused: Men alltså, SKA de sitta så långt bak på ryggen, de sitter ju på länden när de rider ser det ut som? Är de avlade med så korta ryggar som ändamål? Så många frågor runt det här känner jag...
 
Nu vet jag inte hur rörelsemekaniken ser ut när de föds men för mig är det helt obegripligt att de överlever sin 5-årsdag när de rör sig så där under ryttare, det ser ju för jävligt ut i mina ögon? Sänkt rygg, en massa onaturligt bensprattel och en hösäck som skumpar runt där uppe till råga på allt. :confused: Men alltså, SKA de sitta så långt bak på ryggen, de sitter ju på länden när de rider ser det ut som? Är de avlade med så korta ryggar som ändamål? Så många frågor runt det här känner jag...
TWH föds inte med extrema gångarter utan dom tränas fram med hjälp av bland annat blister, skoning mm.
 
Nu vet jag inte hur rörelsemekaniken ser ut när de föds men för mig är det helt obegripligt att de överlever sin 5-årsdag när de rör sig så där under ryttare, det ser ju för jävligt ut i mina ögon? Sänkt rygg, en massa onaturligt bensprattel och en hösäck som skumpar runt där uppe till råga på allt. :confused: Men alltså, SKA de sitta så långt bak på ryggen, de sitter ju på länden när de rider ser det ut som? Är de avlade med så korta ryggar som ändamål? Så många frågor runt det här känner jag...
Hästarna på videon är dessutom araber ;)
Araber ska ha korta ryggar. Det gör dem starkare, inte tvärtom. Araber har väldigt sällan problem med ryggen.
 
Hästarna på videon är dessutom araber ;)
Araber ska ha korta ryggar. Det gör dem starkare, inte tvärtom. Araber har väldigt sällan problem med ryggen.
Såg det sen när det var för sent att ändra.:P Ja, du har rätt, araberna vet jag har korta ryggar, T W H ser ut att ha korta ryggar också, och ska ha det enligt rasbeskrivningen.. Kände mest när jag såg videon hur fasen hästarna håller, oavsett ras, med den ridningen och rörelseschemat, för i mina ögon ser det helt sjukt ut, men de rids väl inte så varje dag precis, får man hoppas.

Edit: Lägger till en video av T W H på show, det var väl ändå en av de snällare, för de flesta sökresultaten på YT visar djurmisshandel i någon form...
 
Hittade en film på ett TWH som inte har tränats för att få fram extrema gångarter
Ser ut att vara en jättetrevlig hästras, positiv och framåt. Varför i hela fridens namn ser människan det som sin uppgift att ta allt till såna extrema överdrifter som de gör med showhästarna... I detta fallet verkar det iaf inte vara aveln som sådan det är fel på utan som du skriver, träningen.
 
Såg det sen när det var för sent att ändra.:P Ja, du har rätt, araberna vet jag har korta ryggar, T W H ser ut att ha korta ryggar också, och ska ha det enligt rasbeskrivningen.. Kände mest när jag såg videon hur fasen hästarna håller, oavsett ras, med den ridningen och rörelseschemat, för i mina ögon ser det helt sjukt ut, men de rids väl inte så varje dag precis, får man hoppas.

Edit: Lägger till en video av T W H på show, det var väl ändå en av de snällare, för de flesta sökresultaten på YT visar djurmisshandel i någon form...

Jag tycker det är helt sjukt, detta!! Har sett det förr.

Det var @nullo-modo som hade den naturliga, som jag menar. Snacka skillnad!
Den är ju med psykiskt också, inte så avstängd som de andra.
 
Jag tycker det är helt sjukt, detta!! Har sett det förr.

Det var @nullo-modo som hade den naturliga, som jag menar. Snacka skillnad!
Den är ju med psykiskt också, inte så avstängd som de andra.
Om videon som @nullo-modo visade är det "naturliga" rörelseschemat för rasen, så vill jag verkligen inte veta hur de stackars hästarna tränas för att gå så där på show. Det avviker så extremt att ingen "snäll" träning i världen borde kunna få dem att gå så där, det går emot allt sunt förnuft, tänker jag.
 
Om videon som @nullo-modo visade är det "naturliga" rörelseschemat för rasen, så vill jag verkligen inte veta hur de stackars hästarna tränas för att gå så där på show. Det avviker så extremt att ingen "snäll" träning i världen borde kunna få dem att gå så där, det går emot allt sunt förnuft, tänker jag.

Men jag tror nog att det givetvis har med avel att göra också. Jag har nämligen också svårt att tänka mig att det skulle kunna gå att göra en sådant häst av den där skäcken. Men, jag kan inte tillräckligt mycket.

Men jag tänker mig de där extremt lösa haserna inte har en plats i det naturliga, som exempel.
 
Jag har verkligen ingen ordentlig koll på dem men efter vad jag hört är det generellt en frisk ras. Med tanke på hur de rids är det otroligt att de håller. Samma sak gäller hästar som rids i park, jag vet många araber som gått park-klasser länge och hållit:

Ryggen rör sig ju inte på dem? :/ Även om det ser bättre ut än TWH, araberna på videon har iaf vettig aktion bak om än sprattlig, men inte som schäfrar
 
Såg det sen när det var för sent att ändra.:P Ja, du har rätt, araberna vet jag har korta ryggar, T W H ser ut att ha korta ryggar också, och ska ha det enligt rasbeskrivningen.. Kände mest när jag såg videon hur fasen hästarna håller, oavsett ras, med den ridningen och rörelseschemat, för i mina ögon ser det helt sjukt ut, men de rids väl inte så varje dag precis, får man hoppas.

Edit: Lägger till en video av T W H på show, det var väl ändå en av de snällare, för de flesta sökresultaten på YT visar djurmisshandel i någon form...

Var det där en av dom bättre videona?! Ser hemskt ut, stackars hästar :cry: Man ser bara nån sekund bakifrån men då ser man hur bakbenen vinglar rejält!! Får mig att tänka på extremt bakdelssänkta schäfrar. Visserligen är USA extremt ibland men hur kom man på den korkade idén att hästarna skulle gå såhär :confused: Den är knappast några glada miner på hästarna i videon...
 
Var det där en av dom bättre videona?! Ser hemskt ut, stackars hästar :cry: Man ser bara nån sekund bakifrån men då ser man hur bakbenen vinglar rejält!! Får mig att tänka på extremt bakdelssänkta schäfrar. Visserligen är USA extremt ibland men hur kom man på den korkade idén att hästarna skulle gå såhär :confused: Den är knappast några glada miner på hästarna i videon...
Japp det var en av de schysstare videorna från show-sammanhang, sen finns det de videor som är vanliga privata, typ hemmavideos, men där ser man knappt att det är samma hästras. Att bildgoogla T W H är inte heller så trevligt
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
18 539
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 288
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp