Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det per ben då när hon i Schäfergruppen på fb hävdade att det skulle kosta 140000:-.?
Jag har inte lusläst i alla trådar (och inget i den på Schäfergruppen) men det stod ungefär att den veterinär Försvarsmakten konsulterade hade sagt 140.000 kr men att de ringt runt och fått ett pris på 70.000 och utgår från att de var alla operationer.

En mops, importerad från Bosnien. Född i januari.
Det står såhär:
Stamtavla: Ja, från Bosnien (import)
Då luras man kanske att tro att den nu är reggad i SKK. På fråga så var den inte svenskregistrerad. Övrig info:
Övrig info! Under veterinärs besiktningen som gjordes konstaterades att hon har något knipta näsborrar! Detta är ganska vanligt för rasen och behöver inte alls påverka henne sedan! Hon växer ännu
1f642.png
:)
Går att operera i förebyggande syfte men är i dagsläget ingen fara
1f642.png
:)
Bra att veta om för den nya ägaren !

Bagatelliserar man inte problemet lite här? Fast billig förstås.. 14 000

Sen hittade jag de här fina mopsvalparna också. Helt renrasiga förstås, säljes för 16 000. Någon som ser problemet här?
Båda föräldrarna bor hos oss och går att träffa. Föräldrarna är friska och har inga hälsoproblem och är 100% renrasiga mopsar. Pappan har stamtavla och är registrerad i SKK. Båda föräldrarna är registrerade i JBV.
:yuck:

Jag har inte lusläst i alla trådar (och inget i den på Schäfergruppen) men det stod ungefär att den veterinär Försvarsmakten konsulterade hade sagt 140.000 kr men att de ringt runt och fått ett pris på 70.000 och utgår från att de var alla operationer.

Nu har de hittat någon som tror att det "bara" är OCD i bogarna och erbjudit sig att göra det för 25.000kr. Någon frågade hur mycket de kan lägga själva varpå hon svarar att de satt in 2000kr på hundens konto att de redan har betalat lite medicin...

Visst ja, den "goda prognosen" var 60% chans att fungera som sällskapshund, som jag förstått det :(

Nu har de hittat någon som tror att det "bara" är OCD i bogarna och erbjudit sig att göra det för 25.000kr. Någon frågade hur mycket de kan lägga själva varpå hon svarar att de satt in 2000kr på hundens konto att de redan har betalat lite medicin...

Visst ja, den "goda prognosen" var 60% chans att fungera som sällskapshund, som jag förstått det :(

Det där gör de inte för hundens skull, det gör de för sin egen. :cautious: Och alla som finansierar är medskyldiga, i mitt tycke. Det är en hund som var tänkt till arbete som nu har halvdan chans att fungera "som sällskapshund" vad nu det innebär. Hur kommer den må av att gå kvarterspromenader om den vill/behöver jobba? Det är inte bara kroppen som ska ha sitt.

Kanske inte helt platsar under oseriös avel... Men är det bara jag som skulle avlivat hunden? Från blocket:

Här är Mike. En renrasig Belgisk Malinois som har blivit illa behandlad som valp och är alldeles för orolig för att kunna vistas i lägenhet och i stadsmiljö. Han har bitit vid tillfällen när han har blivit riktigt stressad och vi vill därför inte att någon barnfamilj ska ta över honom. Han är vänlig mot andra djur. Osäker mot människor, dvs skäller och ryggar undan. Pga stress har vi inte lyckats hålla honom rumsren. Han skäller mycket. Gör sällan utfall utan drar sig istället undan. Vill inte att man tar ögonkontakt ifall han inte känner personen. Verkar rädd för manliga silhuetter.
Väldigt gosig när han känner sig trygg och världens snällaste när han väl kan få vara lugn. Inte lämpad som skyddshund men vaktar gärna en gård eller dylikt.
Mike kan bli världens finaste hanhund om man har tiden, tålamodet och inte så mycket saker som distraherar honom. Vi vill gärna ha fortsatt kontakt med er och honom så vi vet hur det går.
Mike är född 2016-08-28 Vi har haft honom sen januari

Annat smått och gott från blocket:

Tiken är blandras av: Gråhund, schillerstövare & karelskbjörnhund
Hanen är blandras av: Rysstövare, Laijka & jämthund
Passar bra till både jakt och sällskapshund

Mama är en blandras: Grand bleu de Gascogne (franska jakthund) x Border Collie. Papa är en blandras heller: Pyrenäen Berghund x Tysk Schaffer. Välperna är jättesnälla och sociala hundar.

Mysiga blandras valpar
Mamman är en amstaff/dalmatin och pappan är en blandning av labrador,bordercollie och stövare.

Då vi märker att vi inte har den tid som denna goding förtjänar så söker vi nu ett föralltid hem till honom. Han är en blandning mellan tervueren/engelsk bulldog och är född i december 2016.

Blandrasvalpar. Mamma Mira är en amstaff och pappa Malte är en blandras (border collie, schäfer, leonberger).

Blandras valpar. Mamman är schäfer\rottweiler. Pappan är kangal\labrador.

Valpar. Blandras mellan schäfer/galgomix och dogo argentino.

Omplacering, Amstaff/Kelpie.

Ett fruktansvärt liv för en bruksavlad schäfer. FM-s hundar brukar ha en hel del drifter och inte alltid nerverna på rätt ställe, därav att de offta falerar för tjänst.

Kanske inte helt platsar under oseriös avel... Men är det bara jag som skulle avlivat hunden? Från blocket:

Här är Mike. En renrasig Belgisk Malinois som har blivit illa behandlad som valp och är alldeles för orolig för att kunna vistas i lägenhet och i stadsmiljö. Han har bitit vid tillfällen när han har blivit riktigt stressad och vi vill därför inte att någon barnfamilj ska ta över honom. Han är vänlig mot andra djur. Osäker mot människor, dvs skäller och ryggar undan. Pga stress har vi inte lyckats hålla honom rumsren. Han skäller mycket. Gör sällan utfall utan drar sig istället undan. Vill inte att man tar ögonkontakt ifall han inte känner personen. Verkar rädd för manliga silhuetter.
Väldigt gosig när han känner sig trygg och världens snällaste när han väl kan få vara lugn. Inte lämpad som skyddshund men vaktar gärna en gård eller dylikt.
Mike kan bli världens finaste hanhund om man har tiden, tålamodet och inte så mycket saker som distraherar honom. Vi vill gärna ha fortsatt kontakt med er och honom så vi vet hur det går.

Annat smått och gott från blocket:

Tiken är blandras av: Gråhund, schillerstövare & karelskbjörnhund
Hanen är blandras av: Rysstövare, Laijka & jämthund
Passar bra till både jakt och sällskapshund

Mama är en blandras: Grand bleu de Gascogne (franska jakthund) x Border Collie. Papa är en blandras heller: Pyrenäen Berghund x Tysk Schaffer. Välperna är jättesnälla och sociala hundar.

Mysiga blandras valpar
Mamman är en amstaff/dalmatin och pappan är en blandning av labrador,bordercollie och stövare.

Då vi märker att vi inte har den tid som denna goding förtjänar så söker vi nu ett föralltid hem till honom. Han är en blandning mellan tervueren/engelsk bulldog och är född i december 2016.

Blandrasvalpar. Mamma Mira är en amstaff och pappa Malte är en blandras (border collie, schäfer, leonberger).

Blandras valpar. Mamman är schäfer\rottweiler. Pappan är kangal\labrador.

Valpar. Blandras mellan schäfer/galgomix och dogo argentino.

Omplacering, Amstaff/Kelpie.
Skulle avlivat den mallen ja, men jag gissar faktiskt att det inte är helt bra avel bakom honom heller om han är SÅ stressad och inte kan släppa det.

:cry::cry::cry:

Tar de fram något som duger till mer än hangarhund egentligen? :meh:

Jodå...det gör de väl. Bristerna som syns i dessa hundar är ofta stress. Den sociala biten har FM fattat att den behöver finnas. De typiska hangarhundarna hade ofta stora sociala brister. Det gick lösa i hangarerna och var bara förbannade typ.
Men det är mycket hög aktivitet i flera av dem ihop dålig nervkonstruktion, det blir snabbt pipp och stress.
Sen är det den övriga hälsan med leder mm.

Nu börjar inreggade FM-kullar dyka upp på avelsdata. Det är ingen höjdare i ledstatistiken. Jag har suttit och tittat på två privatägda hanar som parat 2/3 FM och resten "vanliga" tikar. Båda har ca 10 kullar totalt efter sig.
Det är många röda stoppskyltar i FM-kullarna mot några enstaka i den civila.:grin:

Åh jag blir så trött på den här personen och dennes framtida hund jag tvingas läsa om hela tiden. Kollar när en vän streamar spel och i hennes chatt finns en person som för två veckor sedan "skulle åka och titta på valpar". Dessa valpar visade sig vara två dagar gamla då. Och de skulle "välja ut en valp". :meh:
Idag uppdaterade han chatten om läget. Han har hälsat på igen nu när de blivit så himla gamla. Hela två veckor!
Schäfer är rasen och "mamman och pappan är av chekisk arbetar led". Ska bli finfin familjehund och heta Nalle. :banghead:

Oseriöst så det bara skriker om det känner jag.

Vad sägs om en "rödbrund toypudel"?
Nån som vill starta upp en poo-kennel kanske? :sneaky:

"Hunden även kallas Teddybjörn. En speciell sällsynt och värdefull ras. Två tik ,Två hane. masen liten Toypudel, Farern Tekopp (perfect gyro) Vid åtta veckors valpen är frisk .

Den här söta, lilla, valpen kommer ge dess ägare värmeenergi, kärlek och kraft. Allergivänliga, utan lukt, ädel och lugn.

Registrerad: Jordbruks verket.
Svenska kennelklubben.
* SKK och Chip .
*Vaccineras.
*Ej Stamtavla
*Veterinärbesiktade

OBS: Hoppas du är en seriös köpare med moget övervägande och ekonomiska styrka. När du väljer att köpa tid, Jag hoppas att ni anses mogen. Jag kommer en bart att sälja min älskade valp till en bra familj och en seriös hund köpare .

Pris: Hane 18000kr , tik 20000kr":up:

O_o:nailbiting::crazy::banghead:

Vad sägs om en "rödbrund toypudel"?
Nån som vill starta upp en poo-kennel kanske? :sneaky:

"Hunden även kallas Teddybjörn. En speciell sällsynt och värdefull ras. Två tik ,Två hane. masen liten Toypudel, Farern Tekopp (perfect gyro) Vid åtta veckors valpen är frisk .

Den här söta, lilla, valpen kommer ge dess ägare värmeenergi, kärlek och kraft. Allergivänliga, utan lukt, ädel och lugn.

Registrerad: Jordbruks verket.
Svenska kennelklubben.
* SKK och Chip .
*Vaccineras.
*Ej Stamtavla
*Veterinärbesiktade

OBS: Hoppas du är en seriös köpare med moget övervägande och ekonomiska styrka. När du väljer att köpa tid, Jag hoppas att ni anses mogen. Jag kommer en bart att sälja min älskade valp till en bra familj och en seriös hund köpare .

Pris: Hane 18000kr , tik 20000kr":up:

O_o:nailbiting::crazy::banghead:

Ej stamtavla men reggad i SKK? Någon borde anmäla annonsens för falsk marknadsföring. Blocket brukar vara snabba på att ta bort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
921
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 040
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 527
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka