Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
".... Beautiful Pomeranian miniature puppy 11 months old female all up to date on jags...... Bare in mind these dogs are only to be walked for 10 mins a day due to being a miniature."
19225319_10155136266795660_5357079948984975679_n.jpg

Jojo, hej pomme! Typisk spets, det ser väl vem som helst?

Tycker det är värre att den säljs och endast ska gå 10 min/dag. :crazy:
Verkligen. Det stod en hel del mer i annonsen som antydde att tjejen som skulle sälja knappt visste skillnaden på svans och nos och blivit rejält grundlurad, samt itutad en jäkla massa dumheter. Just "tio minuter" drog folk stora växlar på och det ändrades inom kort.
Nu är annonsen borttagen.
Nästan helt säkert en fabriksvalp.

Tom mina katter, båda från stall/ ladugård är registrerade i JBV :D

Liknande fula knep kör de i vissa kattannonser där de låtsas sälja raskatter. :meh: Först "efter renrasiga föräldrar" och sen att kattungarna är registrerade i jordbruksverket (ingen standard, ännu iaf), eller helt enkelt bara "registrerade" (i vaddå?), antagligen för att få folk tro att de får sig en raskatt. (Medföljdes oftast med att "stamtavla skickas i efterhand").

Vissa människor är lättlurade eller inte så väldigt instatta och det vet dessa människor, tyvärr. :(

Ja... Alltså, jag har FULL förståelse för att folk är emot oseriös hästavel.. Men förstår man vikten vid seriös hästavel borde det väl vara ganska lätt att överföra ett liknande tänk till samtliga djurslag? Dessutom när det vanligtvis bara föds ett enda föl per gång, men lätt blir 7-10 valpar på en gång... Personen jag pratade med började dessutom säga att "det finns redan för mycket hästar! Varför avla oseriöst då?!" :p

Jag gillar din optimism! Jag har sett flera t.ex hundkennlar föda upp renrasiga hundar, där de säger och skriver om hur de sätter mycket fokus på hur man bör satsa på seriös avel, kända och noga utvalda föräldrar, känd sjukdomsstatistik i dess släkt, vaccinationer och andra veterinäromkostnader, osv. Och sen så sitter dom och sysslar (öppet!) med huskattsavel (oftast med påstådda raskattsföräldrar, inte någon vaccination, osv.), gärna utannonserat på samma hemsida för sin hundkennel. Inget förvånar mig längre.

Jag gillar din optimism! Jag har sett flera t.ex hundkennlar föda upp renrasiga hundar, där de sätter mycket fokus på hur man bör satsa på seriös avel, kända och noga utvalda föräldrar, sjukdomsstatistik i dess släkt, vaccinationer och andra veterinäromkostnader, osv. Och sen så sitter dom och sysslar (öppet!) med huskattsavel (oftast med påstådda raskattsföräldrar, inte någon vaccination, osv.), gärna utannonserat på samma hemsida för sin hundkennel. Inget förvånar mig faktiskt längre.
Det har jag också sett... den personen var dessutom tydlig med att katter "inte är så mycket värda, så det spelar ju ingen roll" :banghead:

ALAEU Preventative Measures for Canine Allergies:
Unfortunately there are many possible causes for allergies, many of them environmental. It is therefore up to the individual breeder whether or not to breed a dog with a certain allergy. The choice between removing or keeping a dog in a breeding program will depend on the particular situation and the severity of the allergy.
:nailbiting:

Deras "code of ethics" är lite intressant att läsa ... Klubben vill bara ha 10 euro per registrerad valp, avelshund, etc. Så de där 50000kr för en avelshund är ju så man skulle vilja tipsa skatteverket :idea:

Diskuterades det inte i någon tidigare tråd om oseriös avel om en uppfödare av pekingese som skrev på sin hemsida att typ pekingese inte är någon hund som ska motioneras mycket? Eller dylikt? Någon som kommer ihåg exakt?

I alla fall, den hund som måste gå max 10 minuter är antingen en sjuk hund eller daltad av ägaren som tror att hunden klarar mindre än den faktiskt klarar. Det är min åsikt. ;) Mina små, som visserligen inte är pomeranian men tillhör tysk spets, i storleksvarianten mittelspitz, går gladeligen promenader på upp till tre mil åt gången (längre än så har jag inte testat) och har sedan fortfarande energi kvar till bus och så, men mina är också i god form och mittelspitz är friskare än pommar.

Men det där var ingen pomeranian. Det ser ut som någon chihuahuablandning, möjligtvis med pomeranian i.

Frågan är vad som händer om man köper en hund därifrån som sällskapshund men sedan inte kastrerar sin hund? :idea: Det behöver man väl iofs inte säga att man inte gjort heller? För såvitt jag förstår av tidigare diskussioner så är en såld vara såld och man kan inte ställa krav på vad köparen ska göra med sin vara.

Diskuterades det inte i någon tidigare tråd om oseriös avel om en uppfödare av pekingese som skrev på sin hemsida att typ pekingese inte är någon hund som ska motioneras mycket? Eller dylikt? Någon som kommer ihåg exakt?

I alla fall, den hund som måste gå max 10 minuter är antingen en sjuk hund eller daltad av ägaren som tror att hunden klarar mindre än den faktiskt klarar. Det är min åsikt. ;) Mina små, som visserligen inte är pomeranian men tillhör tysk spets, i storleksvarianten mittelspitz, går gladeligen promenader på upp till tre mil åt gången (längre än så har jag inte testat) och har sedan fortfarande energi kvar till bus och så, men mina är också i god form och mittelspitz är friskare än pommar.

Men det där var ingen pomeranian. Det ser ut som någon chihuahuablandning, möjligtvis med pomeranian i.
Jag hade en lite pompom hane till låns för några år sen (Gissa o han kom samtidigt till Sverige) han gick plätt lätt flera km,flera gånger om dagen och lekte på tomten därimellan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 040
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 527
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar