"BlandrasValpar 10 veckor tikar/hanar,1st 11månaders hane& 1st 4månaders hane. Korsning chäfer/rottweilerXspaniell/siberianhusky, fina lättdresserade hundar utan något jaktintresse, säljes till köpare med bra rastmöjlighet,pris från 1950kr"
Lättdresserade? Då får man hoppas de inte får så mkt utslag på huskyn
Hur tänker ni kring fortsatt avel på tik som vid första kullen blir snittad? (Vad jag vet pga att hon aldrig kom igång ordentligt vid förlossningen)?
.
Jag gör det inte gärna och inte utan att ha tänkt genom saken både en och tio ggr. Har hänt en gång, mycket fin tik med bra stam och temperament och bra meriter och hälsotester osv, hon hade hela paketet. Snittet var pga felläge. Tyvärr blev även andra kullen snitt, var en ensam stor rejält missbildad valp. Planerade snitt och att para om en med primär värksvaghet, då är man bara girig i mitt tycke.
Jag såg en kommentar från en veterinär i England som undersökt en 5 mån fralla och jag grät nästan när jag läst klart. Han hade så stora ögon att ögongloben var för stor för ögonhålan, till den grad att han inte kunde stänga ögonlocken ordentligt. Han hade även näsborrar så små att han överhuvudtaget inte kunde andas genom näsan, samt att svalget var för långt i förhållande till skallbenet att det gick bak ner i halsen, så när han åt och drack kvävde han sig själv. Förutom det hade han även så djupa veck i ansiktet att de skavde mot varandra så det bildades djupa skavsår i vecken som varade.
Som jag förstod lämnades den till ett hundstall, veterinären ville avliva. :/
Men vilken idiot lämnar en sjuk hund till ett hundstall?? O vilket hundstall tar emot??
Jag såg en annons om chihuahua. Båda föräldrarna var SKK-reggade men kullen skulle inte reggas p.g.a det var tjuvparning Uppfödaren ägde båda hundarna, de var inte syskon eller unghundar.
Vad spelar det för roll om det är tjuvparning?
Är den sk uppfödaren medlem i SKK borde nån anmäla det hela Ligger säkert mer bakom..
Min erfarenhet också. Galna kattsamlare som håller vildkatter instängda i badrum i åratal i "väntan på rätt hem". Hade en kort period kontakt med största lokala katthemmet, det var en skrämmande upplevelse.
När jag jobbade på klinik var de inte glada på ett lokalt katthem som verkligen samlade på sig för många katter, det kunde bryta ut sjukdomar för att de inte hade koll på djuren osv. Likadant verkar många katthem endast sälja till de som vill ha djuren inne 24/7 även om de varit ute hela livet. Jag vet att det är större risker med att ha dem ute, men att stänga in en katt som levt som utekatt i flera år.. det tycker jag inte känns så snällt. Funkar ju med vissa men med andra.. vet hur våra fört liv när de velat gå ut och inte fått, tex när en var skadad. Men men, OT. Väldigt mycket kattsnack här nu