Oseriös avel 2023

Jag inte för alla olika frisyrer eller ens de som färgar hundpälsar, men... om hunden inte fysiskt tar skada av att klippas i olika konstellationer eller färgas i rengbågens alla färger ( har sett någon som klippt och färgat så hunden ser ut som zebra, lejon osv), är det inte då lite harmlöst ändå? Jämfört med annat folk rent faktiskt gör med sina hundar som inte är harmlöst menar jag.
Håller med dig visst är det löjligt men å andra sidan är det en välskött hund som pysslas om ordentligt vilket vi snarare har motsatt problem med om man tänker på alla långhåriga ovårdade pälsar man får raka som ett får pga ägarna inte sköter pälsen alls .(

Ja du menar säkert de som ser ut så här, som absolut inte är renrasig eftersom varken den bruna färgen eller teckningen finns inom dvärgschnauzer:
IMG_5014+copy.jpg

Jag har verkligen aldrig fattat den där frisyren, sjukt ful. Men tack och lov verkar den bara finnas i USA.
Varför köper man inte en Ceskyterrier om man vill ha deras utseende/päls :confused:
Eller är en renrasig Cesky för dyr i US?

Jag inte för alla olika frisyrer eller ens de som färgar hundpälsar, men... om hunden inte fysiskt tar skada av att klippas i olika konstellationer eller färgas i rengbågens alla färger ( har sett någon som klippt och färgat så hunden ser ut som zebra, lejon osv), är det inte då lite harmlöst ändå? Jämfört med annat folk rent faktiskt gör med sina hundar som inte är harmlöst menar jag.
Så är det absolut, jag förstår bara inte varför man inte kör på en hund vars päls är lättare att formklippa i olika roliga frisyrer.

• Gilla
Reactions: Sel
Är det många raser man kan paja pälsen på? alltså inte bara utseendet då, utan att pälsen pajas och inte växer ut funktionell igen?
Klart att pälsen växer ut igen och inte är förstörd, däremot så blir det ju ett himla jobb att få den funktionell igen. Hårrötterna blir ju inte förstörda, däremot så ogillar jag skarpt att djur utsätts för att man färgar pälsen på dem. Vad man gör med sitt eget hår och sin kropp är en sak, att utsätta en hund för hårfärger däremot är egoistiskt och ren skit i mina ögon och går inte att försvara alls. Det är definitivt inte gulligt.

Klart att pälsen växer ut igen och inte är förstörd, däremot så blir det ju ett himla jobb att få den funktionell igen. Hårrötterna blir ju inte förstörda, däremot så ogillar jag skarpt att djur utsätts för att man färgar pälsen på dem. Vad man gör med sitt eget hår och sin kropp är en sak, att utsätta en hund för hårfärger däremot är egoistiskt och ren skit i mina ögon och går inte att försvara alls. Det är definitivt inte gulligt.
Man använder såklart snäll färg. Det finns färg speciellt framtaget för djur och andra milda hårfärger. Jag använder directions som är ungefär som ett färgat balsam. Hur är det värre med lite färg i svansen (att färga hela hunden är jag inte så förtjust i, men så länge hunden inte bryr sig så 🤷‍♀️) än att ”förstöra” pälsen genom att klippa den och utsätta hunden för allt jobb det tar att få den funktionell igen? Jag panikklippte min dubbelpälsade hund när hon fick loppor och det tog nog närmare tre år innan hennes päls var helt normal igen trots att den var betydligt mindre skadad än vad många andra pälsar blir av att bli helt nedtrimmade. Jag vet hundar som har fått alopecia efter klippning eftersom täckhåren ”kvävts” av att underullen tagit över. Men det är såklart helt okej att hunden blir naken jämfört med det fruktansvärda i att sätta lite färg på den som går bort efter ett par tre tvättar 🙄

Jo en strävhårig päls blir helt förstörd av att klippas. Det som växer ut igen är inte strävt utan mjuka underullsstrån som inte har någon funktion (värmer inte, stöter inte bort vatten). Hos vissa individer som har mycket bra sträv päls kan man rädda det igen efter en nerrakning men det tar tid och kan vara smärtsamt för hunden eftersom du måste rycka bort strån som inte är gjorda för att ryckas bort.
Inom min ras är det vanligt att börja klippa när dom är gamla, mina som är 12 och 13 år klipps sedan ett år tillbaka. De blir hårömma och vill oftast inte bli trimmade mer. Pälsen tappar sin färg, blir matt och de fryser så jag måste ha tröjor och jackor. Det behövde de aldrig när de var strävhåriga och trimmades/rycktes.

Varför köper man inte en Ceskyterrier om man vill ha deras utseende/päls :confused:
Eller är en renrasig Cesky för dyr i US?
Ja det kan man fråga sig! Har ingen aning om var trenden kommit ifrån men det verkar vara främst i USA där de blandrasavlar för att få in konstiga färger och teckningar och helt avlar bort den sträva pälsen för att sen klippa dom som en cesky…

Man använder såklart snäll färg. Det finns färg speciellt framtaget för djur och andra milda hårfärger. Jag använder directions som är ungefär som ett färgat balsam. Hur är det värre med lite färg i svansen (att färga hela hunden är jag inte så förtjust i, men så länge hunden inte bryr sig så 🤷‍♀️) än att ”förstöra” pälsen genom att klippa den och utsätta hunden för allt jobb det tar att få den funktionell igen? Jag panikklippte min dubbelpälsade hund när hon fick loppor och det tog nog närmare tre år innan hennes päls var helt normal igen trots att den var betydligt mindre skadad än vad många andra pälsar blir av att bli helt nedtrimmade. Jag vet hundar som har fått alopecia efter klippning eftersom täckhåren ”kvävts” av att underullen tagit över. Men det är såklart helt okej att hunden blir naken jämfört med det fruktansvärda i att sätta lite färg på den som går bort efter ett par tre tvättar 🙄
Du får tycka vad du vill och jag har kvar min åsikt att färg är skit och inte gör någonting för hunden. Din whataboutism ger jag inte ett smack för.

Ja det kan man fråga sig! Har ingen aning om var trenden kommit ifrån men det verkar vara främst i USA där de blandrasavlar för att få in konstiga färger och teckningar och helt avlar bort den sträva pälsen för att sen klippa dom som en cesky…
Fast cesky har inte den där superskarpa kanten i pälsen utan de är mer ”blended” (minns inte svenska ordet😅). Jag följer en trimgrupp på reddit och har sett trimmare skriva att ägarna varit jättemissnöjda för att de inte har gjort kanten mellan klippt och lång päls tillräckligt skarp

Du får tycka vad du vill och jag har kvar min åsikt att färg är skit och inte gör någonting för hunden. Din whataboutism ger jag inte ett smack för.
Det är rent otrevligt av dig att kalla en annan användare för egoistisk för att denne gör något helt harmlöst med sin hund bara för att du personligen inte tycker det ser bra ut. Det är ju heller inte "whataboutism" att påpeka att det är just harmlöst. Vissa gubbiga åsikter kanske man kan hålla för sig själv i en situation där folk kan ta illa upp?

Det är rent otrevligt av dig att kalla en annan användare för egoistisk för att denne gör något helt harmlöst med sin hund bara för att du personligen inte tycker det ser bra ut. Det är ju heller inte "whataboutism" att påpeka att det är just harmlöst. Vissa gubbiga åsikter kanske man kan hålla för sig själv i en situation där folk kan ta illa upp?
Jag tycker det är whataboutism att börja dra upp andra saker som jämförelse, ja det är jättesynd om barn i krig så då gör det inget att jag färgar min hund? Jag tycker inte man färgar djur, ser inget "gubbigt" att stå för den åsikten. Det är ok att tycka och säga att ovanstående klippta hundar ser förjävliga ut men inte att man tycker illa om färgade djur, då är man "gubbig"?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 756
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 638
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 757
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • GHS - dagens dressyr.