Oseriös avel 2023

Jag tycker det ser så gräsligt ut när man konturklipper hundar sådär. Får man ens göra det på utställning i Sverige?
Tycker man ser det hela tiden på videor från groomingsalonger både i USA och till viss del i UK. Alla möjliga hundar, från aussies till goldens och samojeder.
Fruktansvärt fult! Jag vet inte om man får göra det här 🤔

Jag tycker det ser så gräsligt ut när man konturklipper hundar sådär. Får man ens göra det på utställning i Sverige?
Tycker man ser det hela tiden på videor från groomingsalonger både i USA och till viss del i UK. Alla möjliga hundar, från aussies till goldens och samojeder.
Du menar så här? 😂 Detta är alltså en dvärgschnauzer tro det eller ej.

IMG_7527.webp

Det ser ju ut som en vanskapt pudel. Eventuellt med Bichon Frisé-ben. Vad är ens tanken? Varför köper man inte bara en pudel om man vill klippa konstiga frisyrer? 🤔
Jag inte för alla olika frisyrer eller ens de som färgar hundpälsar, men... om hunden inte fysiskt tar skada av att klippas i olika konstellationer eller färgas i rengbågens alla färger ( har sett någon som klippt och färgat så hunden ser ut som zebra, lejon osv), är det inte då lite harmlöst ändå? Jämfört med annat folk rent faktiskt gör med sina hundar som inte är harmlöst menar jag.

Jag inte för alla olika frisyrer eller ens de som färgar hundpälsar, men... om hunden inte fysiskt tar skada av att klippas i olika konstellationer eller färgas i rengbågens alla färger ( har sett någon som klippt och färgat så hunden ser ut som zebra, lejon osv), är det inte då lite harmlöst ändå? Jämfört med annat folk rent faktiskt gör med sina hundar som inte är harmlöst menar jag.
Jag håller med. Jag kan tycka att det ser hur fult och löjligt ut som helst, men så länge inte hunden lider på något sätt eller det påverkar pälsen, och då också hunden, negativt så ser jag inget fel med det. Jag vet inte hur många gånger jag har blivit kallad djurplågare online för att Bella har lite färg i svansen 🙄 irl så brukar folk tycka att det är gulligt eller häftigt

Verkligen! Väldigt ovanligt att någon i USA har sin DS i normalpäls. Även utställningshundarna klipps betydligt mer och på fler ställen än här i Europa där den strävhåriga pälsen ska överväga.
De har ju dessutom avlat in pälsar som inte är sträva alls utan mer ser ut som amerikansk cocker spaniel som någon blind har fått gå lös med en rakmaskin på

Jag tycker inte heller att det är hela världen utöver att det ser fult ut, men det är ju synd om man pajar hela pälsen. Särskilt på utställning är det himla synd om en hund ska visas som rastypisk och så är den trimmad så att man knappt ser vad det är för ras, som med njuffarna i exemplet. :)

De har ju dessutom avlat in pälsar som inte är sträva alls utan mer ser ut som amerikansk cocker spaniel som någon blind har fått gå lös med en rakmaskin på
Ja du menar säkert de som ser ut så här, som absolut inte är renrasig eftersom varken den bruna färgen eller teckningen finns inom dvärgschnauzer:
IMG_5014+copy.jpg

Jag har verkligen aldrig fattat den där frisyren, sjukt ful. Men tack och lov verkar den bara finnas i USA.

Ja du menar säkert de som ser ut så här, som absolut inte är renrasig eftersom varken den bruna färgen eller teckningen finns inom dvärgschnauzer:
IMG_5014+copy.jpg

Jag har verkligen aldrig fattat den där frisyren, sjukt ful. Men tack och lov verkar den bara finnas i USA.
Ja precis! Men denna är rätt så ”snyggt” klippt jämfört med en del jag har sett swisha förbi på instagram 😅 De finns i merle också. Har för mig att de kallas megacoat eller något sådant

Jag håller med. Jag kan tycka att det ser hur fult och löjligt ut som helst, men så länge inte hunden lider på något sätt eller det påverkar pälsen, och då också hunden, negativt så ser jag inget fel med det. Jag vet inte hur många gånger jag har blivit kallad djurplågare online för att Bella har lite färg i svansen 🙄 irl så brukar folk tycka att det är gulligt eller häftigt
Det är inget jag skulle göra, men kan också tycka att vissa hundar kan se gulliga ut och så länge det inte skadar hunden på något sätt är det ju inte särskilt farligt tycker jag. Finns ju värre saker än ful klippning eller färg.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker inte heller att det är hela världen utöver att det ser fult ut, men det är ju synd om man pajar hela pälsen. Särskilt på utställning är det himla synd om en hund ska visas som rastypisk och så är den trimmad så att man knappt ser vad det är för ras, som med njuffarna i exemplet. :)
Är det många raser man kan paja pälsen på? alltså inte bara utseendet då, utan att pälsen pajas och inte växer ut funktionell igen?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 754
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 636
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 752
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Storlek på jaktlabbar