Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är tyvärr inte ens förvånad, dobbis verkar poppis som blandras därborta.Bläddrat på amerikanska FB-hundsidor. Vad sägs om en "ny" dobberman-färg, merle.
Är tyvärr inte ens förvånad, dobbis verkar poppis som blandras därborta.
Agree on disagree. Det minskar deras avelsbas för det första. Många mindre raser har jätteproblem med att folk imprterar FCI godkända hundar men inte registrerar och istället avlar genetisk renras som blandras för att de inte ställer upp på regler eller kostnader. Men även större raser som pudel tappar medlemmar/uppfödare genom tex flerfärgade pudlar som nu väljer att gå ut. För mig är detta inte att verka för renras. Framförallt eftersom chip och DNA analys skulle öppna för att ta in hundar senare än vid födsel/import.Nej? Det faller ju inom deras område att inte godkänna att man håller på med blandrasavel om man samtidigt är medlem i en förening som verkar för renrasiga hundar. Det är ju inget kontroversiellt alls i min värld.
Vad du avlar för andra djur skiter naturligtvis SKK i eftersom det däremot ligger utanför deras område.
Jag har inte träffat alla Shipperke i Sverige och inte i alla delar av landet, men jobbat en del med ångesthundar runt Sthlm och då återkom Shipperke. Det kan mycket väl vara så att de kom från samma linjer, eller hamnat i en miljö som inte passade dem. Jag är jätteglad att du har annan erfarenhet. De mår ju bra av att arbeta, kan det vara det som saknades kanske?På vilket sätt är schipperke ångestras? Har min 3:e schipperke och har träffat en del, känner inte alls igen att de skulle ha ångest.
Håller med. Jag tittade på rasen som kandidat tidigare och har bara träffat sådana som verkar käcka.På vilket sätt är schipperke ångestras? Har min 3:e schipperke och har träffat en del, känner inte alls igen att de skulle ha ångest.
Vad menar du med ångest? Separationångest eller allmänt ängsliga/nervösa eller något annat?Jag har inte träffat alla Shipperke i Sverige och inte i alla delar av landet, men jobbat en del med ångesthundar runt Sthlm och då återkom Shipperke. Det kan mycket väl vara så att de kom från samma linjer, eller hamnat i en miljö som inte passade dem. Jag är jätteglad att du har annan erfarenhet. De mår ju bra av att arbeta, kan det vara det som saknades kanske?
Jag har så klart inte heller träffat alla schipperker (inte shipperke) det säger sig själv. Men jag har träffat ett antal från lite olika uppfödare och har inte alls upplevt ångest hos dem.Jag har inte träffat alla Shipperke i Sverige och inte i alla delar av landet, men jobbat en del med ångesthundar runt Sthlm och då återkom Shipperke. Det kan mycket väl vara så att de kom från samma linjer, eller hamnat i en miljö som inte passade dem. Jag är jätteglad att du har annan erfarenhet. De mår ju bra av att arbeta, kan det vara det som saknades kanske?
Grejen är ju att många(!) av de som i dagsläget inte gillar blandrasuppfödning i grund och botten inte har något emot själva grejen att man blandar olika raser. Det man har något emot, är det faktum att det handlar om okontrollerad avel.Tyvärr så är det nästan så långt gånget med tex cavalier. Pch du har inte alls fel i din sarkasm. Variation är grunden för all avel.
Agree on disagree. Det minskar deras avelsbas för det första. Många mindre raser har jätteproblem med att folk imprterar FCI godkända hundar men inte registrerar och istället avlar genetisk renras som blandras för att de inte ställer upp på regler eller kostnader. Men även större raser som pudel tappar medlemmar/uppfödare genom tex flerfärgade pudlar som nu väljer att gå ut. För mig är detta inte att verka för renras. Framförallt eftersom chip och DNA analys skulle öppna för att ta in hundar senare än vid födsel/import.
För mig blir detta bara ett idiotiskt principbeslut som skadar dem själva och i slutänden de inavalde hundarna.
Alla raser ska ju finnas i merle nuförtiden. Hellre en trendig färg än en frisk hund verkar vara det nya svarta...Bläddrat på amerikanska FB-hundsidor. Vad sägs om en "ny" dobberman-färg, merle.
Vakt/jakt och ja avelÄr det verkligen så vanligt att folk importerar en hund med FCI-godkänd stamtavla men inte reggar den i SKK? Vilka raser handlar det om? Jag har aldrig hört om något sådant, därför blir jag nyfiken. De som lägger energi och pengar på att importera en hund med FCI-godkänd stamtavla brukar göra det just för att de är intresserade av avel eller utställning.
Cockerpoosverige försöker med begränsade medel ha ett register. Kontakta styrelsen. Det ligger inte på nätet men är till för att hjälpa valpköpare bla.Grejen är ju att många(!) av de som i dagsläget inte gillar blandrasuppfödning i grund och botten inte har något emot själva grejen att man blandar olika raser. Det man har något emot, är det faktum att det handlar om okontrollerad avel.
Om blandrasuppfödarna hade ett ordentligt register över sina hundar, såg till att registrera sina hundars hälsoundersökningsresultat hos en klubb som presenterade det offentligt (precis som SKK gör med hunddata och avelsdata) osv, så skulle det vara helt ok!
I dagsläget verkar det inte finnas en enda blandrasuppfödare som gör något som liknar detta. Det går inte att (innan man börjar prata med uppfödare) kolla upp hälsostatistik hos olika kullar, det går inte att jämföra olika uppfödare, det går inte att se resultat från mentalitetsbeskrivningar samlat på ett smidigt sätt osv. Detta trots att det går utmärkt att gå BPH med blandras, det går utmärkt att göra olika hälsoundersökningar även på blandras osv. Var är personerna som på riktigt arbetar för sunda blandraser? Och då inte enbart hos någon enstaka hund här och där med hjälp av renrasuppfödarnas arbete, utan ett långsiktigt, dokumenterat och lättöverskådligt, planerat avelsarbete?
Vakt/jakt och ja avel
Cockerpoosverige försöker med begränsade medel ha ett register. Kontakta styrelsen. Det ligger inte på nätet men är till för att hjälpa valpköpare bla.
Att skk har bäst resurser är ingen som argumenterar emot.
Men detta går utanför ämnet.
Om blandrasuppfödarna hade ett ordentligt register över sina hundar, såg till att registrera sina hundars hälsoundersökningsresultat hos en klubb som presenterade det offentligt (precis som SKK gör med hunddata och avelsdata) osv, så skulle det vara helt ok!
Jag tror det handlar om vilken hund man väljer. Det andra, om den är reggad i någon förening eller inte och om den föreningen ingår i samma stora organisation som SKK är nog sekundärt.. Om man importerar med syftet att avla så har man ju hursomhelst redan från början bestämt sig vilken avel det gäller - reggad renras eller oreggat. Då spelar det knappast någon roll vilka regler organisationen för renrasavel har.
Jag råkade hitta merlefärgade dvärgschnauzrar på insta.Bläddrat på amerikanska FB-hundsidor. Vad sägs om en "ny" dobberman-färg, merle.
Jag tycker lätt det blir rörigt med långa inlägg, svara gärna med siffror framför var och en av grejerna jag frågor om här, så att jag kan få chansen att hänga med. Så att när du svarar på min punkt 1, skriv en 1a framför, när du svarar på punkt 2, skriv 2 framför osv.För oss under 2017-kategorin "blandrasuppfödarna" är resultat av en verkligt viktig sak för många hundar, nämligen HD/ED, inga officiella resultat. SKK är den enda aktör som i dagsläget läser plåtar/gör utlåtanden och har ett offentligt register.
Vi får samma avläsning men de är ej officiella. Varför tror du att det är så?
Så klart kommer det skapas en svensk förening där det också finns en veterinär eller begränsad skara veterinärer som läser av plåtar, men så långt har kategorin "blandrasuppfödare generellt inte kommit ännu. De flesta av dem som gör det mer eller mindre regelbundet , tror på allvar, att de inte FÅR skapa sin egen ras om de ens skulle vilja det....då ligger det långt ifrån att tänka "population" och "översikt" många gånger.
Men det kommer.
Jag tror inte du förstår hur många som faktiskt testar och bryr sig dock. Jag har verkligen,. verkligen märkt det. Bara tills för ca 4 år sedan var det fasen ALDRIG någon som tittade i min pärm efter ögonlysningar eller HD/ED-certifikaten enda tillbaka tills man fortfarande fick det hem i brevlådan, stoppade in i en plastficka och lade in i en pärm. Valpköpare vill veta allt nu och de vill SE .....extrem skillnad från innan. Det är det som gör att fler och fler uppfödare inte vet annat än att man hälsoundersöka och när man inte kan fråga SKK för vad så frågar man veterinären. Och veterinären drar på full gas. T.o.m mer än vad som är rimligt ibland.
Så flertalet testar och det som spelar någon roll i det direkta nuet är att valpköparen kontrollerar och så småningom kommer såklart ett officiellt register, men man kan ju också låta valpköparen kontrollera det egna registret,
Och låt oss säja att det inte är trovärdigt att en större del än vad du kunde tänka dig faktiskt testar....resultatet är ju ändå att det INTE lutar åt det värre håller från medelhunden som är registrerad i SKK.
Det officiella har ett värde, men det är också så att ibland när saker ska se väldigt bra ut UTIFRÅN så kan man lite missa hur det ser ut INIFRÅN.
Alla som skulle kunna sno en superdyr handkräm i affären gör det inte. Man gör inte alltid dumma saker bara för att man kan. De flesta älskar sina hundar och trycker det är jättestort att ens hund får valpar och vill göra på bästa sätt. av dessa inghämtar många kunskap på egen hand eller i olika grupper. Man googlar istället för att titta in i RAS och där ute finns Embark och allt möjligt. Många blir inspirerade och engagerade.
De som fortfarande tror att ordet "blandras" fortfarande är nedsättande, något med lite lägre status osv lever i en illusion.
Och i min värld är det inte, eller borde inte vara, särskilt kontroversiellt att ägna sig åt både renrasavel och blandrasavel. Samtidigt.Nej? Det faller ju inom deras område att inte godkänna att man håller på med blandrasavel om man samtidigt är medlem i en förening som verkar för renrasiga hundar. Det är ju inget kontroversiellt alls i min värld.
Vad du avlar för andra djur skiter naturligtvis SKK i eftersom det däremot ligger utanför deras område.