Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och ca i n g e n bryr sig så mycket som buskisuppfödarna, eftersom vi inom renrasaveln för länge sen insett att skit, mygel och oseriösa existerar (och de allra flesta tar avstånd) och att ni då, blir så upprörda över den saken är rätt intressant ändå..
För att samma människor tycker att jag är oseriös som iaf följer lagen...

Fast avelsstrategi? Att ta fram valpar enbart i första generation för att sälja är väl ingen avelsstrategi? Det är väl mer en affärsidé.

Det jag menade var att om dessa uppfödare öppet börjar föda upp blandraser blir de uteslutna ur SKK och kan inte längre förse dig med pudelhandar till ditt ändamål. Det är väl verkligen i ditt intresse utifrån vad du har berättat att saker och ting fortsätter som nu?
Jag vet inte vem du pratar om, det är inte min verksamhet du beskriver iaf, när det gäller de flesta av mina tikar vill jag gärna fortsätta avla på deras avkommor när det passar och blir rätt.

Det skulle funka utmärkt, det finns redan många som kör eller snart kommer att köra utanför SKK och det går att importera.
Men visst jag utnyttjar dem.

Jag skulle också kunna köra dubbelt. Har 2 anhöriga med reggad passiv kennel. Men jag gör inte det för jag vill är ärlig med vad jag gör.

Jag vet inte vem du pratar om, det är inte min verksamhet du beskriver iaf, när det gäller de flesta av mina tikar vill jag gärna fortsätta avla på deras avkommor när det passar och blir rätt.

Det skulle funka utmärkt, det finns redan många som kör eller snart kommer att köra utanför SKK och det går att importera.
Men visst jag utnyttjar dem.

Jag skulle också kunna köra dubbelt. Har 2 anhöriga med reggad passiv kennel. Men jag gör inte det för jag vill är ärlig med vad jag gör.

Det är du själv som tidigare har skrivit att du bara avlar på första generation. Om det inte var sant eller om det här inte är sant det vet ju inte jag 🤷‍♀️

Utanför SKK så har du inte längre dina pudelhannar. Fast å andra sidan är ju valpköparna uppenbarligen inte särskilt nogräknande.

Det är du själv som tidigare har skrivit att du bara avlar på första generation. Om det inte var sant eller om det här inte är sant det vet ju inte jag 🤷‍♀️

Utanför SKK så har du inte längre dina pudelhannar. Fast å andra sidan är ju valpköparna uppenbarligen inte särskilt nogräknande.
Det gällde avkommor efter cavalier, vilket jag påpekat x antal gånger. De flesta killar är cockerpoo.

Pudelfrågan går att lösa på andra sätt än pudeluppfödare, men jag står ut med hycklare i 1 timme i taget.

Det gällde avkommor efter cavalier, vilket jag påpekat x antal gånger. De flesta killar är cockerpoo.

Pudelfrågan går att lösa på andra sätt än pudeluppfödare, men jag står ut med hycklare i 1 timme i taget.

Ja och då för att korsa dem med cavalier så behövs renrasiga pudelhannar?

Fast hur kan du kalla don hycklare samtidigt tycka det är larvigt att skk har den regeln

Då borde dom ju i dina ögon inte alls vara några hycklare.

Det jag menade var att om dessa uppfödare öppet börjar föda upp blandraser blir de uteslutna ur SKK och kan inte längre förse dig med pudelhandar till ditt ändamål. Det är väl verkligen i ditt intresse utifrån vad du har berättat att saker och ting fortsätter som nu?

Det är väl just den regeln, att SKK-anslutna uppfödare blir uteslutna om de ägnar sig åt blandrasavel, som @Sesca skulle vilja förändra/ta bort? Alltså att INTE behålla status quo?

Jag måste säga att jag hade välkomnat ett läge där SKK inte försöker vidmakthålla ett monopol på all hundavel i landet, även om jag har svårt att se poängen med en hel del av den blandrasavel som förekommer.

Det är väl just den regeln, att SKK-anslutna uppfödare blir uteslutna om de ägnar sig åt blandrasavel, som @Sesca skulle vilja förändra/ta bort? Alltså att INTE behålla status quo?

Jag måste säga att jag hade välkomnat ett läge där SKK inte försöker vidmakthålla ett monopol på all hundavel i landet, även om jag har svårt att se poängen med en hel del av den blandrasavel som förekommer.
SKK har inte monopol?
Du får ju avla hur mycket du vill utanför SKK men du får inte både avla inom SKK och utanför eftersom det är ett regelbrott men det är ju inte olagligt liksom 🤷‍♀️

SKK har absolut inget monopol. Finns andra föreningar att vara med i om så önskas och likaså kan du när som helst starta en egen förening för hundavel.

Jag måste säga att jag hade välkomnat ett läge där SKK inte försöker vidmakthålla ett monopol på all hundavel i landet

Men alltså, det är inte på något vis olagligt att stå utanför skk och avla renraser/hittepåraser.
Det står var och en fritt liksom, men att vilja ha delar av det skk tillhandahåller (det som passar enbart ens egna syften) och spy galla över resten funkar dåligt.

SKK har inte monopol?
Du får ju avla hur mycket du vill utanför SKK men du får inte både avla inom SKK och utanför eftersom det är ett regelbrott men det är ju inte olagligt liksom 🤷‍♀️
Naturligtvis vet jag att det inte är olagligt att avla utanför SKK. Och förvisso har de inte monopol, men i alla fall mitt intryck är att de gärna vill ha det (dvs att ingen blandrasavel ska förekomma alls och att all renrasavel ska ske inom SKK). Jag hade tyckt att det vore väldigt lämpligt om SKK inte brydde sig om aveln utanför SKK alls, dvs struntade i vad deras anslutna uppfödare gjorde utöver renrasaveln.

Naturligtvis vet jag att det inte är olagligt att avla utanför SKK. Och förvisso har de inte monopol, men i alla fall mitt intryck är att de gärna vill ha det (dvs att ingen blandrasavel ska förekomma alls och att all renrasavel ska ske inom SKK). Jag hade tyckt att det vore väldigt lämpligt om SKK inte brydde sig om aveln utanför SKK alls, dvs struntade i vad deras anslutna uppfödare gjorde utöver renrasaveln.
Är du ansluten är du innanför SKK och då kommer SKK bry sig såklart.

Men det är ju valfritt om man vill ansluta sig eller ej. :) Du kan ju inte frivilligt gå med i en organisation och sen bli förbannad på villkoren du ju redan gått med på?

Är du ansluten är du innanför SKK och då kommer SKK bry sig såklart.
Och jag tycker inte att det är lika självklart. Jag hade välkomnat ett läge där jag ex-vis skulle kunna avla SKK-registrerade pudlar samtidigt som (självklart) icke-registrerade cockerpoo eller whatever. Jag vet att det inte är så, aldrig har varit så och aldrig kommer att bli så, men jag kan inte se det stora problemet där, faktiskt.

Självklart står det mig och alla andra fritt att vara med eller inte i vilkensomhelst förening, och/eller att starta en egen. Men jag kan samtidigt inte se att det i praktiken finns något alternativ till SKK om man vill ägna sig åt renrasavel. Därav mitt prat om monopol, även om det givetvis inte är det i ordets rätta bemärkelse.

Men det är ju valfritt om man vill ansluta sig eller ej. :) Du kan ju inte frivilligt gå med i en organisation och sen bli förbannad på villkoren du ju redan gått med på?
Men det måste ju ändå finnas möjlighet att diskutera en förenings regler, särskilt om man är med i sagda förening? Och som jag sa i tidigare inlägg så har man väl ändå rätt begränsad möjlighet att ägna sig åt renrasavel utan SKK? Dvs vill jag avla, ställa ut och sälja valpar som renrasiga så "måste" jag vara med i SKK.

Men det måste ju ändå finnas möjlighet att diskutera en förenings regler, särskilt om man är med i sagda förening? Och som jag sa i tidigare inlägg så har man väl ändå rätt begränsad möjlighet att ägna sig åt renrasavel utan SKK? Dvs vill jag avla, ställa ut och sälja valpar som renrasiga så "måste" jag vara med i SKK.

Ja men absolut! Då får man ju försöka påverka inifrån, istället för att bryta mot villkoren och riskera uteslutning.

Det finns andra föreningar än SKK där man också kan hålla på med renrasavel, Svenska hundklubben t ex. Men om man som organisation inte är ansluten till FCI, så blir det ju svårt att få samma status. SKK har ju dessutom olika myndighetsuppdrag.

Det är ju egentligen inte så svårt. Vill man hålla på med renras så blir ju SKK det naturliga alternativet. Vill du inte hålla på med renras så är det ju ändå inte rätt förening.

Blir ju otroligt märkligt att tycka att en förening ska tillåta något som går tvärt emot föreningens syfte?

Ja, eftersom de flesta vill avla renrasigt inom FCI. Det är liksom inte SKKs fel.

Jo det förstår jag. Och tycker att det är lite väl magstarkt att dels välja att inte vara med i en förening, och dels anse att föreningen borde ändra sin verksamhet så att det passar ens egna intressen.

Och SKK har som sagt inget monopol, varken bokstavligen eller i praktiken.

SKK har inte monopol?
De jag hört talas om som gör så reggar sina enrasiga hundar i NKK.
Det var dock minst 3 år sedan som jag känner till, men TROR att det är möjligt än idag för den som verkligen, verkligen anser sig ha anledning att avla både inom FCI-klubb och utom.
Finns tom de som sen ser till att deras officiellt slutna population får lite nytt blod.
Ibland måste man välja vart man har sin plikt liksom. Jag skulle ej palla göra så, men finns folk som faktiskt gör det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar