Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl just den regeln, att SKK-anslutna uppfödare blir uteslutna om de ägnar sig åt blandrasavel, som @Sesca skulle vilja förändra/ta bort? Alltså att INTE behålla status quo?

Jag måste säga att jag hade välkomnat ett läge där SKK inte försöker vidmakthålla ett monopol på all hundavel i landet, även om jag har svårt att se poängen med en hel del av den blandrasavel som förekommer.
Precis rätt uppfattat. Inte bara för att det skulle gagna mig utanför att jag ogillar ohållbara system som krackelerar. Dessutom genom att försöka ogiltigförklara blandrasavel så försvåras förbättrad kontrollfunktion och välfärd om alla hundar.

Bara ett sådant exempel att många tror att SKK godkänner kennel, (de beviljar kennelnamn via SKK) gör att förståelsen för LS arbete minskar. Jag har en godkänd kennel utan inblandning av SKK, min mamma har godkänt kennelnamn, men ingen kennel. Hon skulle för övrigt väldig gärna sälja renras åt mig, bara göra det "roliga" och prata med folk utan att behöva ha vaknätter, men jag jobbar inte så.

Jo det förstår jag. Och tycker att det är lite väl magstarkt att dels välja att inte vara med i en förening, och dels anse att föreningen borde ändra sin verksamhet så att det passar ens egna intressen.

Och SKK har som sagt inget monopol, varken bokstavligen eller i praktiken.
Det är inte magstarkt, det är rösta med fötterna. De försöker ha monopol och många ser det så. Jag har fått höra många gånger att det är omöjligt att ha kennel och inte vara med i SKK. Men monopol har de inte, det går ju att vara utanför. Sen är det rätt kul att köpa hundar framför näsan på dem och sedan säga att ni får låna hur mycket ni vill, men jag går inte med i SKK :)

Fast hur kan du kalla don hycklare samtidigt tycka det är larvigt att skk har den regeln

Då borde dom ju i dina ögon inte alls vara några hycklare.
Jag tar konsekvenserna av mina åsikter. Jag röstar med fötterna och är inte med i SKK och avlar inte renras. Skulle lätt kunna avla båda och köra valpar och tik till mamma vid 8 veckor och låta henne sälja dem (hon vill verkligen det) men det gör jag inte.

Att ljuga och mygla är hycklande, att stå för sina åsikter att en regel är larvig och omodern är det inte. (möjligen obstinat eller barnsligt eller så)

Och jag tycker inte att det är lika självklart. Jag hade välkomnat ett läge där jag ex-vis skulle kunna avla SKK-registrerade pudlar samtidigt som (självklart) icke-registrerade cockerpoo eller whatever. Jag vet att det inte är så, aldrig har varit så och aldrig kommer att bli så, men jag kan inte se det stora problemet där, faktiskt.

Självklart står det mig och alla andra fritt att vara med eller inte i vilkensomhelst förening, och/eller att starta en egen. Men jag kan samtidigt inte se att det i praktiken finns något alternativ till SKK om man vill ägna sig åt renrasavel. Därav mitt prat om monopol, även om det givetvis inte är det i ordets rätta bemärkelse.
Men avlar inte du islandshästar också? Det är ju samma sak där? Finns en avelsförening och du får inte använda en godkänd hingst till annat än ston registrerade i moderstamboken. Hur är det annorlunda?

Ja och då för att korsa dem med cavalier så behövs renrasiga pudelhannar?
Vilket går att kontrollera med DNA-test, säkrare än SKK-stamtavla. Jag har på senare tid inte letat SKK-hanar, utan det har bara blivit så. Men jag har slutat med Cavalier, min enda cavatik har fått sista kullen, det var aldrig planen att fortsätta med det. Cavapoo finns det en annan förening med hanar.

Jag träffade en schipperke/vavva igår. Allt annat än välmående hund, och ägaren (som har många års erfarenhet av brukshundar och vallare) tag sig an den som omplacering för att se om den kunde fungera i en väldigt anpassad miljö. Det året de gav honom har gått nu, och nä, han kommer avlivas snarast för att det är det enda man kan göra för att han ska slippa lida av sin stress. :(

Vilket går att kontrollera med DNA-test, säkrare än SKK-stamtavla. Jag har på senare tid inte letat SKK-hanar, utan det har bara blivit så. Men jag har slutat med Cavalier, min enda cavatik har fått sista kullen, det var aldrig planen att fortsätta med det. Cavapoo finns det en annan förening med hanar.

Ad hoc ja. Tänker du dig att det är en långsikt lösning för att ha tillgång till pudelhannar tillgängliga för blandrasavel?

Lösningen är väldigt enkel.

Blandrasuppfödarna som uppenbarligen är avsevärt mer upplysta än resten av oss, som vet och kan allt som är värt att veta om genetik och avel bör starta en egen avelsförening, med de suveräna avelsprogram de sitter på :up:

Så när "shit hit the fan" för resten av oss okunniga skk-drägg, så är arten hund både bevarad, genetiskt diversifierad som aldrig förr och dessutom hälsosammare än någonsin ever 🥰

Plättlätt.

Ad hoc ja. Tänker du dig att det är en långsikt lösning för att ha tillgång till pudelhannar tillgängliga för blandrasavel?
Ja med tanke på rasens storlek internationellt. Dessutom har jag ingen konspiratiorisk agenda att ödelägga renrasaveln varken nationellt eller internationellt.

Lösningen är väldigt enkel.

Blandrasuppfödarna som uppenbarligen är avsevärt mer upplysta än resten av oss, som vet och kan allt som är värt att veta om genetik och avel bör starta en egen avelsförening, med de suveräna avelsprogram de sitter på :up:

Så när "shit hit the fan" för resten av oss okunniga skk-drägg, så är arten hund både bevarad, genetiskt diversifierad som aldrig förr och dessutom hälsosammare än någonsin ever 🥰

Plättlätt.
Tyvärr så är det nästan så långt gånget med tex cavalier. Pch du har inte alls fel i din sarkasm. Variation är grunden för all avel.

Jag träffade en schipperke/vavva igår. Allt annat än välmående hund, och ägaren (som har många års erfarenhet av brukshundar och vallare) tag sig an den som omplacering för att se om den kunde fungera i en väldigt anpassad miljö. Det året de gav honom har gått nu, och nä, han kommer avlivas snarast för att det är det enda man kan göra för att han ska slippa lida av sin stress. :(
Stackarn, de två svåraste ångestraserna tillsammans...

Ja med tanke på rasens storlek internationellt. Dessutom har jag ingen konspiratiorisk agenda att ödelägga renrasaveln varken nationellt eller internationellt.

Varför skulle utländska registrerade pudlar vara ett bättre alternativ? Är deras ägare mindre hycklare för att de är utländska?

Jag har aldrig påstått att du försöker ödelägga renrasaveln. Tvärtom har jag ifrågasatt det begåvade i att belacka sig över den hand som föder en.

Blir ju otroligt märkligt att tycka att en förening ska tillåta något som går tvärt emot föreningens syfte?

Ja, eftersom de flesta vill avla renrasigt inom FCI. Det är liksom inte SKKs fel.
Jag menar att det inte ankommer på SKK att tillåta eller förbjuda blandrasavel överhuvudtaget - det faller ju utanför deras område. SKK är en organisation för avel av renrasiga hundar - fine! Ägnar jag mig då åt renrasavel så är jag medlem i SKK, registrerar mina valpkullar där, deltar i SKK-utställningar med mina hundar osv. Helt enligt reglerna. Det jag menar är att vad jag gör utanför SKK - om jag avlar katter, hermeliner eller blandrashundar - det har SKK inte med att göra. Men det anser ju SKK att de har, åtminstone så länge det gäller arten hund.

(och bara för att förtydliga - jag ägnar mig alltså inte åt hundavel alls, råkar bara äga hund, så mina resonemang är högst hypotetiska)

Jag menar att det inte ankommer på SKK att tillåta eller förbjuda blandrasavel överhuvudtaget

(och bara för att förtydliga - jag ägnar mig alltså inte åt hundavel alls, råkar bara äga hund, så mina resonemang är högst hypotetiska)

Det gör de inte heller, men som medlem i en organisation/förening/klubb så har man ju läst igenom och gått med på att följa de regler som gäller.
Tycker man reglerna är korkade/inte ser poängen med dem då går inte med från första början och upptäcker man det under resans gång så går normala människor ur den klubben/föreningen/what ever och söker reda på en organisation/förening/what ever som stödjer ens egna syfte och blir medlem där istället.

Det märks.

Men avlar inte du islandshästar också? Det är ju samma sak där? Finns en avelsförening och du får inte använda en godkänd hingst till annat än ston registrerade i moderstamboken. Hur är det annorlunda?
Det är inte annorlunda, jag har aldrig försvarat den regeln vad gäller hästavel heller, vad jag vet? Principiellt tycker jag nog att man kan få använda sin hingst som man vill. Kan dock inte minnas att just den regeln varit uppe till debatt sedan typ 80-talet då det fanns lite olika falanger inom islandshästvärlden och olika hingstar som man "fick" eller "inte fick" använda.

Numera kan man i alla fall få ett föl efter icke-godkänd hingst registrerat som islandshäst (det har inte alltid gått), så det är ju ett litet steg framåt.

Varför skulle utländska registrerade pudlar vara ett bättre alternativ? Är deras ägare mindre hycklare för att de är utländska?

Jag har aldrig påstått att du försöker ödelägga renrasaveln. Tvärtom har jag ifrågasatt det begåvade i att belacka sig över den hand som föder en.
Det ordnar sig med mig även om världen skulle bli hederlig och ärlig. Lovar

Det gör de inte heller, men som medlem i en organisation/förening/klubb så har man ju läst igenom och gått med på att följa de regler som gäller.
Tycker man reglerna är korkade/inte ser poängen med dem då går inte med från första början och upptäcker man det under resans gång så går normala människor ur den klubben/föreningen/what ever och söker reda på en organisation/förening/what ever som stödjer ens egna syfte och blir medlem där istället.

Det märks.
Eller så försöker man verka för att förändra reglerna? Som medlem i föreningen?

Och så väljer du att klippa mitt inlägg lite märkligt, där mitt resonemang om varför faller bort.... SKK förbjuder blandrasavel för alla sina medlemmar.

Jag menar att det inte ankommer på SKK att tillåta eller förbjuda blandrasavel överhuvudtaget - det faller ju utanför deras område. SKK är en organisation för avel av renrasiga hundar - fine! Ägnar jag mig då åt renrasavel så är jag medlem i SKK, registrerar mina valpkullar där, deltar i SKK-utställningar med mina hundar osv. Helt enligt reglerna. Det jag menar är att vad jag gör utanför SKK - om jag avlar katter, hermeliner eller blandrashundar - det har SKK inte med att göra. Men det anser ju SKK att de har, åtminstone så länge det gäller arten hund.

Precis vad jag tycker. Gör det de ska göra och skit I resten. Set kanske t o m blir bättre renrasavel då.

Nej? Det faller ju inom deras område att inte godkänna att man håller på med blandrasavel om man samtidigt är medlem i en förening som verkar för renrasiga hundar. Det är ju inget kontroversiellt alls i min värld.
Vad du avlar för andra djur skiter naturligtvis SKK i eftersom det däremot ligger utanför deras område.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar