Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju t.o.m så att det, under alla tider, har hört ihop. Ena konceptet skulle liksom inte kunna existera utan det andra.
Helt sant. Många nu existerande hundraser har ju i någorlunda modern tid uppstått ur andra raser och/eller genom att korsa raser. Därmed inte sagt att jag applåderar alla märkliga korsningar som görs, men jag applåderar verkligen inte all renrasavel heller🤷🏼‍♀️

Grunden för all avel borde ju vara att ta fram sunda, funktionella hundar som passar för det som de ska användas för. Jag har hittills bara haft renrasiga hundar, men jag kan inte se att det behöver vara det ENDA saliggörande för all framtid. Sannolikt finns det raser som av hälsoskäl skulle må bra av (kontrollerad) inkorsning av andra raser.

Jag känner till väldigt lite renrasavel som är inriktad på vakthundar. Jakthundar har jag inte så bra koll på, men jag ser rätt få blandraskulla som verkar planerade. I synnerhet nu när inte verkar vara lika poppis med wachtelkorsningar för vildsvinsjakt.
Det vore som sagt intressant att veta vilka raser det gäller. Om man importerar med syftet att avla så har man ju hursomhelst redan från början bestämt sig vilken avel det gäller - reggad renras eller oreggat. Då spelar det knappast någon roll vilka regler organisationen för renrasavel har.
Tydligast med ovtjarkaraserna där vaktbolag avlar utanför skk. Där finns det typ 1 skk uppfödare för varje ras och 10 vaktbolag. De senare har säkert mågra hundar utan stamtavla (sina egna uppfödningar om inte annat) men importerar mycket fci avelsmaterial

Helt sant. Många nu existerande hundraser har ju i någorlunda modern tid uppstått ur andra raser och/eller genom att korsa raser. Därmed inte sagt att jag applåderar alla märkliga korsningar som görs, men jag applåderar verkligen inte all renrasavel heller🤷🏼‍♀️

Grunden för all avel borde ju vara att ta fram sunda, funktionella hundar som passar för det som de ska användas för. Jag har hittills bara haft renrasiga hundar, men jag kan inte se att det behöver vara det ENDA saliggörande för all framtid. Sannolikt finns det raser som av hälsoskäl skulle må bra av (kontrollerad) inkorsning av andra raser.

Precis och ingen ras inom sluten population är oberoende av det som finns utanför, det är en temporär grej att sluta en population helt och hållet. Ett litet ögonblick i historien även om man ser det i ett ganska litet perspektiv på ex 100 år. Det är en del av en cykel.

Ja, håller verkligen med. avel är inte samma sak som att "bara" föda upp hundar. Varken om hunden inom de närmsta 50-100 åren varit släkt med en eller "femtioelva" andra raser,
Vi har bara 5 möderne i hela tamhunds-populationen (varav svindlande 80% av individerna bor på gatan!) och vi bör förvalta dem väl på alla sätt vi kan, och det inkluderar så klart att göra det möjligt att se till att rätt hund hamnar i rätt slags sammanhang, varför detta med typ och även ras är en bra grundidé.

Tydligast med ovtjarkaraserna där vaktbolag avlar utanför skk. Där finns det typ 1 skk uppfödare för varje ras och 10 vaktbolag. De senare har säkert mågra hundar utan stamtavla (sina egna uppfödningar om inte annat) men importerar mycket fci avelsmaterial

Ok, just vad de gäller de raserna är det knappast ett problem. Dels för att, som du säger, det finns så få uppfödare. Importerade hundar står för en stor del av alla hundar som reggas i SKK och eftersom ovtjarkor är en lantras med bred genbas är det inget problem för de uppfödare som finns om inte alla hundar som importeras reggas i SKK.

Är det verkligen någon uppfödare som sagt att det är ett jätteproblem? Kan du ge exempel på någon jakthundsras?

@Sesca
Varför tror du att det är så att de väljer att inte SKK-regga (om det nu är hundar av FCI-ras som vaktbolagen använder, har ingen som helst insatthet i det....menar du typ hangarhundar?)

@Sesca
Varför tror du att det är så att de väljer att inte SKK-regga (om det nu är hundar av FCI-ras som vaktbolagen använder, har ingen som helst insatthet i det....menar du typ hangarhundar?)
Hangarhundar är ett omodernt begrepp och jag menar inte de första misslyckade försöken att importera färdiga typ hangarhundar. Det är ju tre rätt olika ovtjarka raser plus andra liknande från länder runt Ryssland så de är rätt olika hundar.

Antar att det är för att de vill välja hundar själva FCI reggad eller inte. Det är lite mer blandad kompott i Ryssland. Avlar du inom skk blir du ju begränsad till fci hundar.

Ok, just vad de gäller de raserna är det knappast ett problem. Dels för att, som du säger, det finns så få uppfödare. Importerade hundar står för en stor del av alla hundar som reggas i SKK och eftersom ovtjarkor är en lantras med bred genbas är det inget problem för de uppfödare som finns om inte alla hundar som importeras reggas i SKK.

Är det verkligen någon uppfödare som sagt att det är ett jätteproblem? Kan du ge exempel på någon jakthundsras?

Rasklubben anser att det är ett jätteproblem för ovtjarka. Det vet jag till 100%, sedan om vi ska ha större ovtjarkaavel i Sverige det är ju en annan fråga.
Cocker Spaniel/springer spaniel vet jag eftersom några avlar både renras spanieljakt och den polska blandrastypen. Det kan säkert vara problem för jakt cockerspaniel
Och sen pudel, men det är ju mer intern konflik ang flerfärgade där det är problem att importera från vissa länder som kastar ut flerfärgade pudlar och då kan de inte reggas i skk.

Hangarhundar är ett omodernt begrepp och jag menar inte de första misslyckade försöken att importera färdiga typ hangarhundar. Det är ju tre rätt olika ovtjarka raser plus andra liknande från länder runt Ryssland så de är rätt olika hundar.

Antar att det är för att de vill välja hundar själva FCI reggad eller inte. Det är lite mer blandad kompott i Ryssland. Avlar du inom skk blir du ju begränsad till fci hundar.

Ja, det var därför jag skrev "typ",

Jag har undrat lite samma fast ang Ungersk Viszla och jägare.
Jag har släktingar som föder upp Ungersk Vizsla här i Sverige och de är skitförbannade över att en del jägare importerar Ungersk Vizsla utan att bry sig om att regga dem i SKK.
Men jag tror jag förstår bättre nu.
Om man hittar sin slags hund efter att ha letat bland de FCI-reggade som finns och så även om man hittat den just där så vill man ju inte begränsa sig och en viss grupp ser inget värde i att ställa ut hunden utan tycker fysiken passar ändamålet tillräckligt bra. Det blir för värdefullt att sälja in den där om man verkligen behöver använda sina hundar och ser att rasklubben inte är i närheten av att låta någon av hundarna dejta "utomrasligt" i den månen det skulle behövas för att bibehålla kvaliteten.

Men även större raser som pudel tappar medlemmar/uppfödare genom tex flerfärgade pudlar som nu väljer att gå ut. För mig är detta inte att verka för renras.

Jag upplever att det snarare är tvärtom. Nu finns det uppfödare som avlar på SKK-reggade flerfärgade pudlar som bildat en egen förening eftersom de inte är välkomna i rasklubben. Enligt SKKs Avelspolicy gäller dock att:

"Verka för att minska antalet avelsrestriktioner,
som inte är relaterade till hundrasernas
sundhet men begränsar möjligheterna
till ett effektivt utnyttjande av befintliga
hundmaterial; vid behov ta bort avelshinder
mellan rasvarianter/raser, vilka bygger på
olikheter i enskilda genpar till exempel färg,
hårlag och storlek."

Rasklubben anser att det är ett jätteproblem för ovtjarka. Det vet jag till 100%, sedan om vi ska ha större ovtjarkaavel i Sverige det är ju en annan fråga.
Cocker Spaniel/springer spaniel vet jag eftersom några avlar både renras spanieljakt och den polska blandrastypen. Det kan säkert vara problem för jakt cockerspaniel
Och sen pudel, men det är ju mer intern konflik ang flerfärgade där det är problem att importera från vissa länder som kastar ut flerfärgade pudlar och då kan de inte reggas i skk.

Ok. För rasen är det dock lyckligtvis inget problem genbanksmässigt.

Att kennelklubbar i andra länder är ännu mer bakåtsträvande kan man inte direkt klandra SKK för. Däremot borde de kanske ta Pudelklubben i örat...

Ok. För rasen är det dock lyckligtvis inget problem genbanksmässigt.

Att kennelklubbar i andra länder är ännu mer bakåtsträvande kan man inte direkt klandra SKK för. Däremot borde de kanske ta Pudelklubben i örat...
För pudlar???
Det finns 9 pudlar genetiskt sett i hela värden (storpudlarna ej inräknade då de är egen population).
Det är ett jätteproblem att man färgavlar, verkligen jätteproblem. Det har dock blivit bättre ex att pudlar "får" vara röda osv ,,,,,men då färgavlas det på röda pudlar istället och ja...
Vi människor måste ändra på oss i förhållande till det vi har.
Ber om ursäkt om jag missförstod dig där!

Jag upplever att det snarare är tvärtom. Nu finns det uppfödare som avlar på SKK-reggade flerfärgade pudlar som bildat en egen förening eftersom de inte är välkomna i rasklubben. Enligt SKKs Avelspolicy gäller dock att:

"Verka för att minska antalet avelsrestriktioner,
som inte är relaterade till hundrasernas
sundhet men begränsar möjligheterna
till ett effektivt utnyttjande av befintliga
hundmaterial; vid behov ta bort avelshinder
mellan rasvarianter/raser, vilka bygger på
olikheter i enskilda genpar till exempel färg,
hårlag och storlek."
Jag vet att krisen löste sig i Sverige, men just vid import är det fortfarande ett problem

Jag har släktingar som föder upp Ungersk Vizsla här i Sverige och de är skitförbannade över att en del jägare importerar Ungersk Vizsla utan att bry sig om att regga dem i SKK.
Om man hittar sin slags hund efter att ha letat bland de FCI-reggade som finns och så även om man hittat den just där så vill man ju inte begränsa sig och en viss grupp ser inget värde i att ställa ut hunden utan tycker fysiken passar ändamålet tillräckligt bra. Det blir för värdefullt att sälja in den där om man verkligen behöver använda sina hundar och ser att rasklubben inte är i närheten av att låta någon av hundarna dejta "utomrasligt" i den månen det skulle behövas för att bibehålla kvaliteten.

Men vad har det med att regga hunden eller inte att göra? Om man är uppfödare kan man inte pyssla med blandrasavel samtidigt, men det är något helt annat än om hunden är reggad eller inte.

För pudlar???
Det finns 9 pudlar genetiskt sett i hela värden (storpudlarna ej inräknade då de är egen population).
Det är ett jätteproblem att man färgavlar, verkligen jätteproblem. Det har dock blivit bättre ex att pudlar "får" vara röda osv ,,,,,men då färgavlas det på röda pudlar istället och ja...
Vi människor måste ändra på oss i förhållande till det vi har.
Ber om ursäkt om jag missförstod dig där!

Nej, det första stycket handlar om ovtjarkaraserna.

Precis så, och det räcker ju att det är en enda icke reggad hund som du bara måste ha så får du gå ur SKK och alla dina hundar försvinner från svensk avel

Men vad har det med att regga hunden eller inte att göra? Om man är uppfödare kan man inte pyssla med blandrasavel samtidigt, men det är något helt annat än om hunden är reggad eller inte.
Du kan ju vara uppfödare av oreggad Visla /octjarka och ha mest hundar du kan regga och en enda som du inte kan regga. Då blir det ju problem

Men då handlar det om ens egna uppfödning, inte import.
Resultatet av import av genetiskt renrasiga hundar i visla och ovtjarkafallen från hemlandet.

Om en uppfödare då hittar en tik hen bara måste ha med hänsyn till användningen så blir ju hela aveln blandras med kanske 4 fci reggade hanar med HD röntgen indisponibla för skk aveln.

I just ovtjarka är de som avlar utanför Skk helt klart ledande, vilket ju är synd eftersom just dessa hundar skulle vara jättebra att ha utställningskrav på. Inte ens jag rekommenderar att chansa på dessa raser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar