Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Resultatet av import av genetiskt renrasiga hundar i visla och ovtjarkafallen från hemlandet.

Om en uppfödare då hittar en tik hen bara måste ha med hänsyn till användningen så blir ju hela aveln blandras med kanske 4 fci reggade hanar med HD röntgen indisponibla för skk aveln.

I just ovtjarka är de som avlar utanför Skk helt klart ledande, vilket ju är synd eftersom just dessa hundar skulle vara jättebra att ha utställningskrav på. Inte ens jag rekommenderar att chansa på dessa raser.

Jo, men det är inget som hindrar att man registrerar den importerade tiken i SKK! Det som krävs är att den som reggar är medlem i SKK. Skulle man vara utslängd för ett visst antal år(vilket man för det mesta blir av helt andra skäl än blandrasavel) men värnar om genbasen är det inte svårt att lösa. Jag skulle inte ha några problem med om någon tänjer på reglerna på det viset för att få ett gentillskott för små raser.
Om man inte reggar en import beror det knappast på att det är dyrt eller krångligt.

När det ovtjarka tycker jag verkligen inte att man ska ha utställningskrav på dem! Det är raser som inte ska behöva förändras för att passa bättre i vårt moderna, tätbefolkade samhälle. Egentligen tycker jag inte att det är en ras som ska finnas i Sverige alls, så jag ser inga problem med att aveln här är minimal.

Helt sant. Många nu existerande hundraser har ju i någorlunda modern tid uppstått ur andra raser och/eller genom att korsa raser. Därmed inte sagt att jag applåderar alla märkliga korsningar som görs, men jag applåderar verkligen inte all renrasavel heller🤷🏼‍♀️

Grunden för all avel borde ju vara att ta fram sunda, funktionella hundar som passar för det som de ska användas för. Jag har hittills bara haft renrasiga hundar, men jag kan inte se att det behöver vara det ENDA saliggörande för all framtid. Sannolikt finns det raser som av hälsoskäl skulle må bra av (kontrollerad) inkorsning av andra raser.
Tror ingen här inne applåderar åt all renrasavel :/

När det ovtjarka tycker jag verkligen inte att man ska ha utställningskrav på dem! Det är raser som inte ska behöva förändras för att passa bättre i vårt moderna, tätbefolkade samhälle. Egentligen tycker jag inte att det är en ras som ska finnas i Sverige alls, så jag ser inga problem med att aveln här är minimal.

Håller med om att aveln gärna får vara minimal

;om humor kom nog inte fram, missade raden om att de bör ställas ut så att en kan se att de inte äter upp domaren :) I övrigt håller jag med.

Håller med om att aveln gärna får vara minimal

;om humor kom nog inte fram, missade raden om att de bör ställas ut så att en kan se att de inte äter upp domaren :) I övrigt håller jag med.

Fast de SKA ju äta upp domaren - i princip. ;)
Just eftersom det är en ras som ska agera självständigt och kraftfullt på vad den upplever som hot så behöver det inte nödvändigtvis vara fel med ett rejält utfall eller ens ett bett på utställning. Enligt reglerna vi satt upp för hur en hund ska bete sig på utställning och i största allmänhet är det förstås oacceptabelt, men inte för en ovtjarka.

Fast de SKA ju äta upp domaren - i princip. ;)
Just eftersom det är en ras som ska agera självständigt och kraftfullt på vad den upplever som hot så behöver det inte nödvändigtvis vara fel med ett rejält utfall eller ens ett bett på utställning. Enligt reglerna vi satt upp för hur en hund ska bete sig på utställning och i största allmänhet är det förstås oacceptabelt, men inte för en ovtjarka.
Håller inte riktigt med. Förutsatt att det är förstaföraren som visar hunden ska den ha kontroll på hunden. Men om hen går på toa då ska domaren ryka.
Sen är det olika för raserna alla är inte avlade för att vara lika aggressiva.

Inte fr¨n ofarliga. Även en hund som fattar egna beslut måste fatta hyfsat underbyggda beslut.

En hund har inte samma bedömningsgrunder som vi har. Och hundraser som avlats fram för att skydda folk och egendom i länder som exempelvis Ryssland och Brasilien(som har fila brasileiro) ska reagera på mycket mindre signaler och med mer kraft än vakthundar från t ex Västeuropa.

Det här är tydligen på en utställning i Serbien. Hunden fick CACIB. (Jag har inte kollat om uppgifterna stämmer, är bortrest).
I Sverige skulle den enligt reglerna rapporterats för oacceptabelt beteende.

Fast det är är väl ingen i den här tråden som har argumenterat för något annat?

Det vi inte är överens om är väl mer under vilka former det vore rimligt och seriöst att det genomfördes.
Jag har överhuvudtaget inte argumenterat för HUR inkorsningsprojekt bör genomföras (jag vet att många andra gjort det, både här och i andra trådar), det har jag inte kunskap att göra. Jag har bara argumenterat för att det borde vara möjligt att både renrasavla och blandrasavla samtidigt, utan att bli utesluten ur SKK.

. Jag har bara argumenterat för att det borde vara möjligt att både renrasavla och blandrasavla samtidigt, utan att bli utesluten ur SKK.

Men nu är det inte då och det kommer -mest säkert- aldrig att bli så heller och få får väl de entusiaster som redan gör "extra allt och lite till" starta en sådan förening/organisation.
Där fci-hundar kan reggas om och in i deras register med div inkorsningar i stamtavlorna på sikt och där alla dna-resultat och övriga hälso/prestationsresultat finns kopplade till var och en hund.

Typ SKK.2.0 men som en fristående och helt frikopplad förening/organisation från det vedervärdiga och hemska inavelsträsket som uppenbarligen frodas i lönndom inom "orginalSkk"...

Vad hände med retro mopsen? Det pratades om den ganska intensivt en kort period men är det ingen som vill ha denna korsningen länge eller har den sina anhängare som håller sig för sig själv?

Men nu är det inte då och det kommer -mest säkert- aldrig att bli så heller och få får väl de entusiaster som redan gör "extra allt och lite till" starta en sådan förening/organisation.
Där fci-hundar kan reggas om och in i deras register med div inkorsningar i stamtavlorna på sikt och där alla dna-resultat och övriga hälso/prestationsresultat finns kopplade till var och en hund.

Typ SKK.2.0 men som en fristående och helt frikopplad förening/organisation från det vedervärdiga och hemska inavelsträsket som uppenbarligen frodas i lönndom inom "orginalSkk"...
Om du citerar mig så får du kanske hålla dig till att bemöta det jag faktiskt säger och inte det andra säger? Jag har inte överhuvudtaget nämnt inavel.

Och det är väl bra då, att SKKs regler inte kommer ändras? Synd för mig som är av annan åsikt, men det innebär inte att jag kommer sluta uttrycka vad jag tycker.

Jag har överhuvudtaget inte argumenterat för HUR inkorsningsprojekt bör genomföras (jag vet att många andra gjort det, både här och i andra trådar), det har jag inte kunskap att göra. Jag har bara argumenterat för att det borde vara möjligt att både renrasavla och blandrasavla samtidigt, utan att bli utesluten ur SKK.
Men varför skulle man få hålla på med blandras avel när man är medlem i SKK?
Det är ju två avelsmål som inte går ihop.

Retromops är/ var en en mops med olika mycket av oftast terrier eller andra terrier liknade raser i syfte att få längre nos. Tror dom bildade en klubb till och med men utanför skk. Trodde i början att det skulle bli lika poppis som olika pudelkorsningar.
Terrier är väl inte tillräckligt gulligt dom ser väl för sunda och friska ut dvs tråkiga.

Retromops är/ var en en mops med olika mycket av oftast terrier eller andra terrier liknade raser i syfte att få längre nos. Tror dom bildade en klubb till och med men utanför skk. Trodde i början att det skulle bli lika poppis som olika pudelkorsningar.
Intressant! Jag har alltid tyckt att mopsar är charmiga, men alltid valt bort dem just pga kortnos-problematiken. Men en terriermops kanske vore något? 😊

Tror att den föreningen bara finns/fanns i Tyskland. Aldrig sett något om retromops här i Sverige.
Edit: Ibland är det bra att googla innan man svarar 😆https://retropugclub.com/svenska-retromopsklubben/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar