Resultatet av import av genetiskt renrasiga hundar i visla och ovtjarkafallen från hemlandet.
Om en uppfödare då hittar en tik hen bara måste ha med hänsyn till användningen så blir ju hela aveln blandras med kanske 4 fci reggade hanar med HD röntgen indisponibla för skk aveln.
I just ovtjarka är de som avlar utanför Skk helt klart ledande, vilket ju är synd eftersom just dessa hundar skulle vara jättebra att ha utställningskrav på. Inte ens jag rekommenderar att chansa på dessa raser.
Jo, men det är inget som hindrar att man registrerar den importerade tiken i SKK! Det som krävs är att den som reggar är medlem i SKK. Skulle man vara utslängd för ett visst antal år(vilket man för det mesta blir av helt andra skäl än blandrasavel) men värnar om genbasen är det inte svårt att lösa. Jag skulle inte ha några problem med om någon tänjer på reglerna på det viset för att få ett gentillskott för små raser.
Om man inte reggar en import beror det knappast på att det är dyrt eller krångligt.
När det ovtjarka tycker jag verkligen inte att man ska ha utställningskrav på dem! Det är raser som inte ska behöva förändras för att passa bättre i vårt moderna, tätbefolkade samhälle. Egentligen tycker jag inte att det är en ras som ska finnas i Sverige alls, så jag ser inga problem med att aveln här är minimal.