Ska tipsa Lovas uppfödare om det, när det väl är dags för Lova att gå i avel.Äh, ras är väl oväsentligt, han är ju ändå avmaskad! Det är väl det viktigaste när man letar hane för avel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska tipsa Lovas uppfödare om det, när det väl är dags för Lova att gå i avel.Äh, ras är väl oväsentligt, han är ju ändå avmaskad! Det är väl det viktigaste när man letar hane för avel?
Svenska Pudelklubben följer den franska, eftersom de är "ägare" av rasstandarden. Franska pudelklubben/kennelklubben kan vägra samarbeta med andra länders klubbar som inte följer deras regler.Ok. För rasen är det dock lyckligtvis inget problem genbanksmässigt.
Att kennelklubbar i andra länder är ännu mer bakåtsträvande kan man inte direkt klandra SKK för. Däremot borde de kanske ta Pudelklubben i örat...
Svenska Pudelklubben följer den franska, eftersom de är "ägare" av rasstandarden. Franska pudelklubben/kennelklubben kan vägra samarbeta med andra länders klubbar som inte följer deras regler.
Personligen tycker den här pudeltanten att alla färger borde godkännas.
Har själv fått den frågan, när tilltänkt hane inte följt människans teoretiska tidsplan för vilken dag på löpet det borde bli första parning.Någons tik hade "herrbesök" i helgen, men hanen verkade inte fatta galoppen. Så nu undrar annonsören om någon i närheten har en hane av den rasen som kan para idag. Det känns genomtänkt va?
Mjo om man kontaktar en uppfödare och går den vägen, är det ju inte oseriöst. Men denna annons var i en lokal Facebookgrupp "vi som bor i xx" typ. Dvs en som ville ägna sig åt buskavel och det var bara viktigt att få tag på en hane idag. Vilken hane spelade inte någon roll, bara det var rätt ras iaf. Det kändes inte så planerat, tycker jag. Att kontakta uppfödare av rasen är väl helt ok om det är lite akut. Inte att bara vilja ha kontakt med "vem som helst som har en hane som är den här rasen".Har själv fått den frågan, när tilltänkt hane inte följt människans teoretiska tidsplan för vilken dag på löpet det borde bli första parning.
Tikägaren annonserade förvisso inte utan fick mina uppgifter från annan uppfödare, men i sak är det ju i princip samma sak och det kan finnas goda orsaker till att en parning på just det löpet är prio.
Ser det alltså inte som oseriöst per se.
Tar ju bara ca 1 minut att kolla om linjerna är kompatibla och om det är en tik man vill släppa sin hane på.
HUR? Alltså det kan väl inte funka naturligt eller?Nog en av de konstigaste blandningarna jag någonsin har sett på blocket…
Boerboel/malteser/westie, någon?
Tja, är hanen liten och tiken stor är det inga problem, det löser de (tyvärr i ett sånt här fall).HUR? Alltså det kan väl inte funka naturligt eller?
Vad sägs om bc/collie/pitbull/schäfer?
Någon som blir sugen på valp?
Boxråtta hörde jag för många år sen, innan det var modernt med flashiga namnOoh! Jag hittade en kull med Boxweilervalpar! Jag trodde jag sett det mesta när det gäller hittepånamn på "designerhundar". Men nä. Den var ny.
Men vilken fruktanvärd trend! Jag vill inte ens googla.Såg precis en annons (ej i Sverige) för en s.k. ”big rope” fralla. Det vill säga, man har avlat på att få fram en fralla med så stor rynka ovanför nosen som möjligt…
Ser ut som en pälsad korv lagd över ansiktet.
Verkar vara en av de nya buskavelstrenderna utöver merle, har även sett hårlösa frallor på FB. Urk. Inte sett några i Sverige än, men det är väl en tidsfråga vid det här laget
Jag har också sett dem, men de jag har sett har varit långhåriga. Nakna har jag tack och lov missat. Big rope finns även på engelsk bulldogg och jag har sett flera där nosrynkan hänger ned över nosen så de måste få ännu svårare att andas än vad de redan harSåg precis en annons (ej i Sverige) för en s.k. ”big rope” fralla. Det vill säga, man har avlat på att få fram en fralla med så stor rynka ovanför nosen som möjligt…
Ser ut som en pälsad korv lagd över ansiktet.
Verkar vara en av de nya buskavelstrenderna utöver merle, har även sett hårlösa frallor på FB. Urk. Inte sett några i Sverige än, men det är väl en tidsfråga vid det här laget