Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok. För rasen är det dock lyckligtvis inget problem genbanksmässigt.

Att kennelklubbar i andra länder är ännu mer bakåtsträvande kan man inte direkt klandra SKK för. Däremot borde de kanske ta Pudelklubben i örat...
Svenska Pudelklubben följer den franska, eftersom de är "ägare" av rasstandarden. Franska pudelklubben/kennelklubben kan vägra samarbeta med andra länders klubbar som inte följer deras regler.

Personligen tycker den här pudeltanten att alla färger borde godkännas.

Svenska Pudelklubben följer den franska, eftersom de är "ägare" av rasstandarden. Franska pudelklubben/kennelklubben kan vägra samarbeta med andra länders klubbar som inte följer deras regler.

Personligen tycker den här pudeltanten att alla färger borde godkännas.

Franska pudelklubben kan inte göra så mycket åt att flerfärgade pudlar registreras i andra länder. Jag vet inte vilket samarbete de kan vägra, men om ett land utfärdar en FCI-stamtavla så gäller den i alla länder. Däremot innebär förstås standarden att flerfärgade pudlar inte kan få pris på utställning.

Det handlar alltså inte om att ändra standarden, utan om att SKK tillåter avel på och registrering av icke standardenliga individer. Det finns andra exempel på när SKK har andra regler än ursprungsländerna. I min ras, collie, kan man para kort- och långhår fritt. Det har inte varit möjligt i ursprungslandet sedan 1989.

Någons tik hade "herrbesök" i helgen, men hanen verkade inte fatta galoppen. Så nu undrar annonsören om någon i närheten har en hane av den rasen som kan para idag. Det känns genomtänkt va?
Har själv fått den frågan, när tilltänkt hane inte följt människans teoretiska tidsplan för vilken dag på löpet det borde bli första parning.
Tikägaren annonserade förvisso inte utan fick mina uppgifter från annan uppfödare, men i sak är det ju i princip samma sak och det kan finnas goda orsaker till att en parning på just det löpet är prio.

Ser det alltså inte som oseriöst per se.
Tar ju bara ca 1 minut att kolla om linjerna är kompatibla och om det är en tik man vill släppa sin hane på.

Har själv fått den frågan, när tilltänkt hane inte följt människans teoretiska tidsplan för vilken dag på löpet det borde bli första parning.
Tikägaren annonserade förvisso inte utan fick mina uppgifter från annan uppfödare, men i sak är det ju i princip samma sak och det kan finnas goda orsaker till att en parning på just det löpet är prio.

Ser det alltså inte som oseriöst per se.
Tar ju bara ca 1 minut att kolla om linjerna är kompatibla och om det är en tik man vill släppa sin hane på.
Mjo om man kontaktar en uppfödare och går den vägen, är det ju inte oseriöst. Men denna annons var i en lokal Facebookgrupp "vi som bor i xx" typ. Dvs en som ville ägna sig åt buskavel och det var bara viktigt att få tag på en hane idag. Vilken hane spelade inte någon roll, bara det var rätt ras iaf. Det kändes inte så planerat, tycker jag. Att kontakta uppfödare av rasen är väl helt ok om det är lite akut. Inte att bara vilja ha kontakt med "vem som helst som har en hane som är den här rasen".
Personen har ingen kennel och det framgår inte om tiken ens är renrasig.

Såg precis en annons (ej i Sverige) för en s.k. ”big rope” fralla. Det vill säga, man har avlat på att få fram en fralla med så stor rynka ovanför nosen som möjligt… :confused:
Ser ut som en pälsad korv lagd över ansiktet.

Verkar vara en av de nya buskavelstrenderna utöver merle, har även sett hårlösa frallor på FB. Urk. Inte sett några i Sverige än, men det är väl en tidsfråga vid det här laget :wtf:

Såg precis en annons (ej i Sverige) för en s.k. ”big rope” fralla. Det vill säga, man har avlat på att få fram en fralla med så stor rynka ovanför nosen som möjligt… :confused:

Verkar vara en av de nya buskavelstrenderna utöver merle, har även sett hårlösa frallor på FB. Urk. Inte sett några i Sverige än, men det är väl en tidsfråga vid det här laget :wtf:
Men vilken fruktanvärd trend! Jag vill inte ens googla.

Jag har också sett dem, men de jag har sett har varit långhåriga. Nakna har jag tack och lov missat. Big rope finns även på engelsk bulldogg och jag har sett flera där nosrynkan hänger ned över nosen så de måste få ännu svårare att andas än vad de redan har 😢

Jag har nu försökt hitta hur man fått fram big rope utan framgång. Det finns säkert någonstans men jag kan inte hitta det. Med tanke på hur många ser ut så gissar jag på att kanske shar pei är inblandat. I en artikel från Daily mail (för er som inte vill se. Det finns bilder på
nakna frallor, men förutom nakenheten ser de inte extrema ut, och en extremt rynkig big rope engelsk bulldogg) står det att man misstänker att dessa SVINDYRA hundar används som ett sätt att tvätta pengar. Jag har sett detta tidigare men med bullys (exotic bully kan nog var ännu värre än big rope 😢). Uppfödarna tävlar också om vem som kan få fram de allra mest extrema hundarna som det bara går och deras beskrivningar och texter på hemsidor och instagram är fulla av skryt över att deras hundar är minsann rynkigast av alla, har störst huvud av alla, har kortast ben av alla, är minst av alla, har ovanligast färger osv osv. Hundarna avlas ofta med insemination och sperman kan kosta tusentals dollar.
Hela alltet runt dessa raser är så sjukt!

Mår ni dåligt av att se hundar som är så extrema att de lider så bildgoogla inte! Våra bulldoggar, mopsar och andra sjuka raser är som vinthundar i jämförelse :cry:

En annons som dök upp som som jag känner går att dela då valpen är väldigt ”oextrem” i typen, men eftersom hon istället är pytteliten så skjuter priset i höjden ändå. Självklart dekorerad med överdrivet blingbling för att matcha sin uppfödares machogangstaimage 🙄
IMG_3256.webp

Jag håller lite koll på planer och kullar i "min" ras och tänkte att jag lika gärna kunde slå ett öga på den mindre storleksvarianten också.

Jag hittade en kull som inte gav någon ljusare bild av att kunna hitta en valp i framtiden. Båda föräldrarna till kullen har patellaluxation, mamman grad 1 och pappan grad 2. Det är (har inte varit?) en ras som haft något större problem med patella. Varför göra så att det blir ett problem i framtiden?

Om de nu ändå skulle göra om köpahund kunde de väl passat på att göra sidan lite bättre. Så att det går att filtrera sina sökningar för att enklare kunna hitta kullar efter hälsotestade (med godkända resultat) och mentalbeskrivna hundar.

(Det här skulle då vara ett citat på tidigare inlägg men det höll inte Buke med om)

Ja, att shar-pei har använts i de mer extrema hundarna skulle inte förvåna mig… Pengatvätt tänkte jag inte ens på, trodde det hela var ett sorts ponzi-scheme där man övertalar varandra att man kan tjäna pengar på att avla alltmer galna varianter. :( Annonsen jag såg var på en vanlig säljhemsida likt blocket och låg på dryga 27 000 kr. Så de verkar ändå hamna i ”normala” (:cautious:) hem ibland.

Frallan som vann ”non-sporting group” på National Dog Show 2017 i USA hade också misstänksamt stor nosrynka. Så tyvärr finns det onekligen även människor i den vanliga hundvärlden som tycker det är snyggt. Infogar en bild från eventet eftersom det är svårt att hitta resultat från tidigare år online.

the-national-dog-show-presented-by-purina-2017-pictured-french-bull-dog-named-babe-non-sporting.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar