Ah, när jag sökte på google så fick jag inte fram något alls om någon ny hemsida, den jag länkade till kom dock upp som första eller andra sökträff.
Tack, det känns förvånande men det får jag kolla upp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ah, när jag sökte på google så fick jag inte fram något alls om någon ny hemsida, den jag länkade till kom dock upp som första eller andra sökträff.
Fast jag kan ändå förstå det. Köpa Hund är efter registreringsreglerna, så om man vill ha med mer relevanta hälsoundersökningar så får rasklubben/specialklubben helt enkelt ansöka hos SKK om att utöka registreringsreglerna.Jag skrev till SKK förut (när köpa hund var nytt) om att de borde ha samma krav på annonser som rasklubbarna har. Dvs, har rasklubben krav på ögonlysning för valphänvisning så ska du inte kunna annonsera på SKK om du inte har undersökt föräldradjuren. Men nä, då var SKK inte ett dugg intresserade av det. Har funderat på om jag borde skriva till dem om det igen...
Man kan be google att ta bort vissa sidor ur sitt index. Om ni gör det för den gamla så borde det gå att ha kvar den gamla. Annars borde det gå att arkivera den gamla på ett sätt så att den inte är tillgänglig för allmänheten.Tack, det känns förvånande men det får jag kolla upp.
Det har stört mig mer, det ligger valpar ur en kull i min ras på SKK där pappan har multifokal RD och tiken inte är kollad alls…Jag skrev till SKK förut (när köpa hund var nytt) om att de borde ha samma krav på annonser som rasklubbarna har. Dvs, har rasklubben krav på ögonlysning för valphänvisning så ska du inte kunna annonsera på SKK om du inte har undersökt föräldradjuren. Men nä, då var SKK inte ett dugg intresserade av det. Har funderat på om jag borde skriva till dem om det igen...
Varför i hela fridens dagar skulle SKK vara intresserade av att ha hårdare regler för annonsering än för registrering??Jag skrev till SKK förut (när köpa hund var nytt) om att de borde ha samma krav på annonser som rasklubbarna har. Dvs, har rasklubben krav på ögonlysning för valphänvisning så ska du inte kunna annonsera på SKK om du inte har undersökt föräldradjuren. Men nä, då var SKK inte ett dugg intresserade av det. Har funderat på om jag borde skriva till dem om det igen...
Vore superbra om den infon fanns med plus värdefulla råd på Köpa hund.Fast jag kan ändå förstå det. Köpa Hund är efter registreringsreglerna, så om man vill ha med mer relevanta hälsoundersökningar så får rasklubben/specialklubben helt enkelt ansöka hos SKK om att utöka registreringsreglerna.
Och SKK är ju också mycket för att försöka få det att låta som att reggat = kvalitetsgaranti.Vore superbra om den infon fanns med plus värdefulla råd på Köpa hund.
Många förstagångsköpare tror tyvärr att rasrent är lika med kvalitet.
Vad är kvalitet då? Kullen jag planerar och tycker är toppen på alla sätt, kommer någon annan tycka är riktigt dålig. Mina prioriteringar i mitt avelsarbete kommer någon annan anse vara helt fel eftersom denne tycker att de egna prioriteringarna är de rätta.Och SKK är ju också mycket för att försöka få det att låta som att reggat = kvalitetsgaranti.
Att tex avla på hundar där beskrivaren avbrutit ett MH (räknas ju fortfarande som känd mentalstatus) ser jag inte som seriöst. Jag tycker absolut inte att alla rasklubbar har rätt i allt och att allt alltid ska göras på rasklubbars sätt. Men om rasklubb tycker att man behöver avla på tex orädd hund för att få valphänvisning så känns det jättekonstigt för mig om SKK säger att mentaliteten inte spelar någon roll när man ska få hänvisning från dem.Vad är kvalitet då? Kullen jag planerar och tycker är toppen på alla sätt, kommer någon annan tycka är riktigt dålig. Mina prioriteringar i mitt avelsarbete kommer någon annan anse vara helt fel eftersom denne tycker att de egna prioriteringarna är de rätta.
Som uppfödare inom SKK så har man grundreglerna att förhålla sig till. Bryter man mot dem så kan man i värsta fall åka ur organisationen. I bästa fall har rasklubben ytterligare regler för hur man anser att man bör avla inom rasen och för att få använda klubbens valphänvisning så måste man uppfylla de kraven. Alla rasklubbar har däremot inga andra krav än minimireglerna för registrering. Min egen klubb tog bort alla krav i samband med att Köpa Hund lanserades och man påstod att man inte fick lov att kräva mer än registreringsreglerna. Att den som påstod det antingen blåljög eller var ofattbart okunnig är en annan sak. Personligen skulle jag mycket hellre annonsera på Köpa Hund än på rasklubbens hänvisning eftersom jag på Köpa Hund kan skriva ut föräldrarnas hälsoresultat, något som rasklubben vägrar göra.
Varför är det viktigt att skriva ut hälsostatusen? Den syns väl på avelsdata? Sen kan man ju skriva hur mycket man vill på sin hemsida vars adress väl står i rasklubbens hänvisning.Vad är kvalitet då? Kullen jag planerar och tycker är toppen på alla sätt, kommer någon annan tycka är riktigt dålig. Mina prioriteringar i mitt avelsarbete kommer någon annan anse vara helt fel eftersom denne tycker att de egna prioriteringarna är de rätta.
Som uppfödare inom SKK så har man grundreglerna att förhålla sig till. Bryter man mot dem så kan man i värsta fall åka ur organisationen. I bästa fall har rasklubben ytterligare regler för hur man anser att man bör avla inom rasen och för att få använda klubbens valphänvisning så måste man uppfylla de kraven. Alla rasklubbar har däremot inga andra krav än minimireglerna för registrering. Min egen klubb tog bort alla krav i samband med att Köpa Hund lanserades och man påstod att man inte fick lov att kräva mer än registreringsreglerna. Att den som påstod det antingen blåljög eller var ofattbart okunnig är en annan sak. Personligen skulle jag mycket hellre annonsera på Köpa Hund än på rasklubbens hänvisning eftersom jag på Köpa Hund kan skriva ut föräldrarnas hälsoresultat, något som rasklubben vägrar göra.
I samband med listan kan väl SKK skriva en liten ruta om att kolla föräldrarna på avelsdata - med länk?Varför är det viktigt att skriva ut hälsostatusen? Den syns väl på avelsdata? Sen kan man ju skriva hur mycket man vill på sin hemsida vars adress väl står i rasklubbens hänvisning.
Fast känd mental status är ju just det. Samma sak med känd HD-status. I min ras har vi bara krav på känd HD-status, vilket innebär att man får avla upp till D-höfter. Även om jag själv inte avlar på sämre än B, så kan jag ändå se att det kan finnas anledning att ibland använda en C-hund i avel, så rasen skulle inte gynnas av ytterligare krav på HD-status där man inte får lov att avla på sämre än B. Däremot så har SKKs avelskommitté gjort en grej som kommer att döda all form av armbågsröntgen på min ras, nämligen att från och med nästa år inte göra det möjligt att avla på sämre än ED 1. Vi har nämligen stora problem med ED, men inget krav på att röntga, så nästan alla uppfödare kommer ju då helt sluta röntga armbågarna eftersom de annars riskerar att inte få avla. Här hade ju rasklubben kunnat ha satt ner foten för länge sedan, då vi under 2000-talet hade nästan alla uppfödare som armbågsröntgade innan avel, helt på frivillig basis, men det valde man att inte göra eftersom något krav på röntgen inte fanns. För mig personligen kommer den nya regeln inte påverka, för jag har aldrig avlat på sämre än ED 1, men det påverkar mig när andra slutar röntga fram, för då finns det inga hanar för mig att låna.Att tex avla på hundar där beskrivaren avbrutit ett MH (räknas ju fortfarande som känd mentalstatus) ser jag inte som seriöst. Jag tycker absolut inte att alla rasklubbar har rätt i allt och att allt alltid ska göras på rasklubbars sätt. Men om rasklubb tycker att man behöver avla på tex orädd hund för att få valphänvisning så känns det jättekonstigt för mig om SKK säger att mentaliteten inte spelar någon roll när man ska få hänvisning från dem.
Här i Sverige?När man talar om trollen!
”Fluffy” fralla till salu, mycket prat om färger, priset dubblas om du vill avla…
Detta är ju också någonting som är vanligt i USA, att man betalar extra för avelsrätt på sin valp. Vet inte hur det kontrolleras, men kan nog tänka mig att det leder till minskad genetisk variation i det långa loppet.
Japp. På en hemsida som börjar med B och slutar med locket…Här i Sverige?
SkitJapp. På en hemsida som börjar med B och slutar med locket…
Man får skriva blocket och det är inte den första lurviga "frallan" eller skumma färgen, båda delar syns flitigt på blocket o div fb sidorJapp. På en hemsida som börjar med B och slutar med locket…
Min mamma var för några år sedan och tittade på en kull oreggade goldenvalpar. Samma där - föräldrarna var renrasiga och reggade och det sades att valparna inte reggades för att de inte orkat röntga etc. När vi några dagar senare lyckades tjata oss till att få stamtavlenamnen på hundarna visade det sig att tiken visst var röntgad, med D höft och med kullsyskon med E höft etc...Jaha, än en gång samma resultat när man kollar upp varför en renrasig kull säljs oreggad. I det här fallet var det "långåriga rakryggade" som annonsen gällde och priset var högre än vad man brukar ta för bruksavlade schäfervalpar.
Allt lät förstås jättefint, bara till livslånga hem, säljarna ville jättegärna ha fortsatt kontakt, köparna skulle få med ett valpkit, valparnas mamma och pappa var bra mentalt och exteriört... Någon anledning till varför valparna inte skulle registreras gavs inte. Men det stod att det fanns stamtavlor längre bak så då spelar det ju ingen roll om man inte är intresserad av utställning, eller?
Föräldrarnas stamtavlenamn fanns inte heller i annonsen. Men det var ingen jätteöverraskning att tiken hade D-höfter när jag letat reda på hennes. MH hade hon förstås inte gjort alls.