Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min mamma var för några år sedan och tittade på en kull oreggade goldenvalpar. Samma där - föräldrarna var renrasiga och reggade och det sades att valparna inte reggades för att de inte orkat röntga etc. När vi några dagar senare lyckades tjata oss till att få stamtavlenamnen på hundarna visade det sig att tiken visst var röntgad, med D höft och med kullsyskon med E höft etc... :(:mad:

Det slutade med att mamma köpte en goldenvalp av en ordentlig SKK-uppfödare istället.

Man blir så förbannad när folk VET att de avlar på dåliga höfter. Det är faktiskt värre än när de är så okunniga/korkade/oseriösa att de inte röntgat alls.

Jaha, än en gång samma resultat när man kollar upp varför en renrasig kull säljs oreggad. I det här fallet var det "långåriga rakryggade" som annonsen gällde och priset var högre än vad man brukar ta för bruksavlade schäfervalpar.
Allt lät förstås jättefint, bara till livslånga hem, säljarna ville jättegärna ha fortsatt kontakt, köparna skulle få med ett valpkit, valparnas mamma och pappa var bra mentalt och exteriört... Någon anledning till varför valparna inte skulle registreras gavs inte. Men det stod att det fanns stamtavlor längre bak så då spelar det ju ingen roll om man inte är intresserad av utställning, eller?

Föräldrarnas stamtavlenamn fanns inte heller i annonsen. Men det var ingen jätteöverraskning att tiken hade D-höfter när jag letat reda på hennes. MH hade hon förstås inte gjort alls. :banghead:
Det kan mycket väl vara så att det är pga av kompromiss med hälsa, mentalitet osv som man väljer att inte SKK-regga.
Det kan också vara så att det beror på att man helt enkelt gillat en hund som inte var 100% av rasen, avlat vidare i generarationer på den individen med hundar som varit av rasen och anser att det är "typ Schäfer" (eller annat).
Men det kan också vara så , vilket kommer fortsätta bli allt vanligare, att man helt enkelt inte vill stötta en organisation som medvetet förstör raserna.

Det kan mycket väl vara så att det är pga av kompromiss med hälsa, mentalitet osv som man väljer att inte SKK-regga.
Det kan också vara så att det beror på att man helt enkelt gillat en hund som inte var 100% av rasen, avlat vidare i generarationer på den individen med hundar som varit av rasen och anser att det är "typ Schäfer" (eller annat).
Men det kan också vara så , vilket kommer fortsätta bli allt vanligare, att man helt enkelt inte vill stötta en organisation som medvetet förstör raserna.
De som väljer att inte registrera är tyvärr de som oftast inte bryr sig om att hundarna inte håller måttet. De gör inga mentaltester eller bryr sig om att följa hälsoprogrammen som finns så valparna får inte registreras.

De som väljer att inte registrera är tyvärr de som oftast inte bryr sig om att hundarna inte håller måttet. De gör inga mentaltester eller bryr sig om att följa hälsoprogrammen som finns så valparna får inte registreras.
Ja, det finns massa olika anledningar. Listan går att fyllas på.

Jaha, än en gång samma resultat när man kollar upp varför en renrasig kull säljs oreggad. I det här fallet var det "långåriga rakryggade" som annonsen gällde och priset var högre än vad man brukar ta för bruksavlade schäfervalpar.
Allt lät förstås jättefint, bara till livslånga hem, säljarna ville jättegärna ha fortsatt kontakt, köparna skulle få med ett valpkit, valparnas mamma och pappa var bra mentalt och exteriört... Någon anledning till varför valparna inte skulle registreras gavs inte. Men det stod att det fanns stamtavlor längre bak så då spelar det ju ingen roll om man inte är intresserad av utställning, eller?

Föräldrarnas stamtavlenamn fanns inte heller i annonsen. Men det var ingen jätteöverraskning att tiken hade D-höfter när jag letat reda på hennes. MH hade hon förstås inte gjort alls. :banghead:
Jag vet en som avlade oreggat för hon ville hjälpa till att rädda schäfern. Hur hon fick ihop den ekvationen vet jag inte riktigt.

Ett annat exempel från samma person som visar att nog inte alla hönsen var hemma är att hon sa att hon fick ett föl som inte var fux efter två fuxföräldrar. Jag sa att det var inte möjligt så jag frågade vilken färg fölet hade och det var skimmel. Jag sa att då måste en av föräldrarna vara skimmel och ja, pappan var skimmel. Jag menar då på att då hade hon ju fått en skimmel född fux och att pappan också var skimmel född fux, men neeeeej! Pappan var fux och mamman var fux och fölet var skimmel och det bevisade att två fuxar kan ge andra färger än fux, trots att fölet fortfarande var skimmel född fux :banghead:

Att avla på en schäfer med D-höft är inte en kompromiss med hälsa. Det finns inget som berättigar det.
I det här fallet handlar det inte heller om någon avel som pågått i flera generationer. Föräldrarna är alltså SKK-reggade och har köpts av personen som nu tagit en kull på dem.

Jag vet mycket väl att det finns folk som väljer att stå utanför SKK. Men skulle det vara fallet här är det ett extremt bra exempel på att det inte är SKK som medvetet förstör raserna. Det är uppfödare som fokuserar på utseende(i detta fall långhår och rak rygg), struntar i hälsan och inte utvärderar mentalt innan avel. Något intresse av genetiskt tillskott verkar definitivt inte finnas.

Att avla på en schäfer med D-höft är inte en kompromiss med hälsa. Det finns inget som berättigar det.
I det här fallet handlar det inte heller om någon avel som pågått i flera generationer. Föräldrarna är alltså SKK-reggade och har köpts av personen som nu tagit en kull på dem.

Jag vet mycket väl att det finns folk som väljer att stå utanför SKK. Men skulle det vara fallet här är det ett extremt bra exempel på att det inte är SKK som medvetet förstör raserna. Det är uppfödare som fokuserar på utseende(i detta fall långhår och rak rygg), struntar i hälsan och inte utvärderar mentalt innan avel. Något intresse av genetiskt tillskott verkar definitivt inte finnas.
Jag är 100% säker på att du vet att jag inte menade att man ska avla på D-höfter.

Jag bekräftade dig ang just detta fall och skrev "Det kan OCKSÅ vara så...." för att säga att det inte alltid så här och pekade på en trend jag ser blir allt vanligare.

Du skriver "Jaha, än en gång samma resultat när man kollar upp varför en renrasig kull säljs oreggad....". Jag ville lyfta fram att det finns andra exempel.

Senast ändrad:
Jag är 100% säker på att du vet att jag inte menade att man ska avla på D-höfter.

Jag bekräftade dig ang just detta fall och skrev "Det kan OCKSÅ vara så...." för att säga att det inte alltid så här och pekade på en trend jag ser blir allt vanligare.

Du skriver "Jaha, än en gång samma resultat när man kollar upp varför en renrasig kull säljs oreggad....". Jag ville lyfta fram att det finns andra exempel.
Finns en här i vår region som annonserar regelbundet om sina valpar och skriver att hon inte är med i frivillighetsorganisationen skk men hundarna är hälsoundersökta osv men man undrar ju hur många kullar hon tar.

Finns en här i vår region som annonserar regelbundet om sina valpar och skriver att hon inte är med i frivillighetsorganisationen skk men hundarna är hälsoundersökta osv men man undrar ju hur många kullar hon tar.
Ja, dessa finns ju. Det finns andra skäl.

Vad menar du med att man kan undra hur många kullar hon tar? Menar du att hon tar för många kullar överlag eller att tikarna hennes får fler kullar än lagen tillåter?

Fast "än en gång samma resultat när man kollar upp" betyder ju inte att det inte finns andra exempel.

Och jag vet att du inte tycker att man ska avla på D-höfter. Därför blev ditt svar så märkligt eftersom det jag skrev handlade om ett specifikt fall. Det hade varit en annan sak om jag skrev generellt om all avel utanför SKK och att det alltid handlade om djur med dålig hälsa/mentalitet - då hade det varit rimligt att svara att det kan finnas andra anledningar.

@Dentaku
Att jag skrev "...." efter den meningen betyder att jag syftade på det inlägget. Annars skriver en ju inte "..."-
Jag tycker att du generaliserar, att du vinklar det till att detta är vad som är när folk avlar utanför SKK.

Ja det är nackdelen jag ser att man inte på något vis kan kontrollera den biten.

Jag tror att just den biten (SJVs regler) kontrolleras betydligt oftare vad gäller uppfödare som regelmässigt föder upp hundar utanför SKK än inte. Man är ganska hårt förföljd då.

Tänker du att SKK är bra på att kontrollera så att uppfödare följer SJVs regler?

Jag tror att just den biten (SJVs regler) kontrolleras betydligt oftare vad gäller uppfödare som regelmässigt föder upp hundar utanför SKK än inte. Man är ganska hårt förföljd då.

Tänker du att SKK är bra på att kontrollera så att uppfödare följer SJVs regler?
Tänker främst på datasystemet på skk där man själv kan se när tikarna fått valpar och med vem. Blir ju avelspärr sen.

@Dentaku
Att jag skrev "...." efter den meningen betyder att jag syftade på det inlägget. Annars skriver en ju inte "..."-
Jag tycker att du generaliserar, att du vinklar det till att detta är vad som är när folk avlar utanför SKK.

Vilken generalisering? Detta är ytterligare ett tillfälle då jag kollat upp varför en kull efter reggade hundar inte reggats och det visat sig att föräldrarna inte uppfyllt så basala krav som hälsa. Det innebär förstås inte att det gäller alla sådana kullar. Och det gäller verkligen inte all avel utanför SKK - det är något helt annat. Jag kan se flera skäl till varför man väljer att blanda raser men inga till varför man väljer att para två reggade hundar av samma ras utan att regga avkomman.

Exakt vem skulle följa upp och förfölja buskavlare? Och på vilket sätt?

Om det är SJV så glömmer du två saker 1) de har inte resurserna 2) de skulle förfölja alla uppfödare lika, men de skulle ha lättare att hitta de SKK-anslutna

Exakt vem skulle följa upp och förfölja buskavlare? Och på vilket sätt?

Om det är SJV så glömmer du två saker 1) de har inte resurserna 2) de skulle förfölja alla uppfödare lika, men de skulle ha lättare att hitta de SKK-anslutna
Sjv skiter nog i vilket, men LS vill att dom ska ha både paragraf 16 anläggningstillstånd + att det finns alltid någon som förr eller senare ringer LS pga skitavel eller annat

Sjv skiter nog i vilket, men LS vill att dom ska ha både paragraf 16 anläggningstillstånd + att det finns alltid någon som förr eller senare ringer LS pga skitavel eller annat
Man hoppas ju - men länsstyrelserna är lika sorgligt underbemannade de.

Totalt finns någonstans mellan 200-250 djurskyddshandläggare i Sverige. Med tanke på att över en miljon hundar finns registrerade i landet, närmare en och en halv miljon nöt... Så att någon magisk myndighet ska kontrollera valpproduktionen kan vi glömma - i bästa fall kan de skapa risken att åka fast och förhoppningsvis rensa bort det värsta möget. Var och en som vill ha ett husdjur måste själv göra sin läxa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar