Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken generalisering? Detta är ytterligare ett tillfälle då jag kollat upp varför en kull efter reggade hundar inte reggats och det visat sig att föräldrarna inte uppfyllt så basala krav som hälsa. Det innebär förstås inte att det gäller alla sådana kullar. Och det gäller verkligen inte all avel utanför SKK - det är något helt annat. Jag kan se flera skäl till varför man väljer att blanda raser men inga till varför man väljer att para två reggade hundar av samma ras utan att regga avkomman.
Ja, igen. Jag upplever det inlägget jag hänvisade till som generaliserande varför jag ville understryka att det finns andra anledningar. Jag har förstått att du inte tycker att det var så.

Exakt vem skulle följa upp och förfölja buskavlare? Och på vilket sätt?

Om det är SJV så glömmer du två saker 1) de har inte resurserna 2) de skulle förfölja alla uppfödare lika, men de skulle ha lättare att hitta de SKK-anslutna
Buskavlare, vad är det?
Jag pratade om människor som avlar utanför SKK.

De har inte resurserna? Du menar LS? LS gör inte tillräckligt nej, men någon funktion har det ju.

Exakt vem som skulle förfölja folk som avlar utanför SKK?
Blad sådana som, per automatik anser att de är buskavlare, finns de vars hobby är att sitta och vänta på något som ev går att anmäla. Hatet är enormt. Du kan ju inte ens föra en konversation om det här utan att använda skälsord som drar dem alla över en kam....det finns andra som dig och de gör alla på olika sätt...en del gör inget, en del näthatar, på forum, skriver hatmail, försöker sprida osanna rykten. Andra försöker anmäla saker som inte är något att anmäla.
DET är ett stort kontrollorgan i sig (på gott och ont). Ett större än SKK. Jag födde upp onom SKK i åtminstone 5 år...fick ingen SKK-konsult hem. Det är inte vanligt att de kommer till folk. Mycket snack och ganska lite verkstad från deras sida faktiskt.

Buskavlare, vad är det?

De har inte resurserna? Du menar LS? LS gör inte tillräckligt nej, men någon funktion har det ju.

Blad sådana som, per automatik anser att de är buskavlare, finns de vars hobby är att sitta och vänta på något som ev går att anmäla. Hatet är enormt. Du kan ju inte ens föra en konversation om det här utan att använda skälsord som drar dem alla över en kam....det finns andra som dig och de gör alla på olika sätt...en del gör inget, en del näthatar, på forum, skriver hatmail, försöker sprida osanna rykten. Andra försöker anmäla saker som inte är något att anmäla.
DET är ett stort kontrollorgan i sig (på gott och ont). Ett större än SKK. Jag födde upp onom SKK i åtminstone 5 år...fick ingen SKK-konsult hem. Det är inte vanligt att de kommer till folk. Mycket snack och ganska lite verkstad från deras sida faktiskt.
Som jag skrev innan det negativa är att det inte går att kontrollera utan man får helt enkelt lita på magkänslan att uppfödaren inte utnyttjar sina avelsdjur.
Inom skk kan vem som helst gå in och faktiskt kontrollera uppfödarens avel.

Buskavlare, vad är det?

Åh andra sidan har det ju kommit till kännedom om flera uppfödare inom skk som fuskat bland annat tanten som köpte massor frallor och låtsades att mamman var hennes egen tik 😱

Åh andra sidan har det ju kommit till kännedom om flera uppfödare inom skk som fuskat bland annat tanten som köpte massor frallor och låtsades att mamman var hennes egen tik 😱
Ja, precis...det finns oseriösa uppfödare både inom, utanför och "mellan" SKK.
Därför behövs en mer nyanserad diskussion.

Som jag skrev innan det negativa är att det inte går att kontrollera utan man får helt enkelt lita på magkänslan att uppfödaren inte utnyttjar sina avelsdjur.
Inom skk kan vem som helst gå in och faktiskt kontrollera uppfödarens avel.
Ja, men det är lätt att tro att det är så länge det är inom SKK är allt kontrollerat.
Jag födde upp inom SKK 5-6 år och fick inte hem en kennelkonsulent en enda gång.
Men de senaste 18 åren har jag frilansat och innan andra kullen (som kom 4 år efter första) har jag blev jag anklagad för:
* Ta kull på för ung tik (har aldrig varken innan eller efter tagit kull på tik under 3 år eftersom jag är i stort behov av att utvärdera)
* många kullar (har aldrig tagit alla tillåtna 5 på någon tik eftersom jag har stort behov av genetisk variation + att jag inte hinner innan de blir för gamla (enligt lag) eftersom mina hundar gör annat än att vara mammor + vill så klart som de flesta andra hundägare att mina hundar ska vara friska och starka så långt upp i åldern som möjligt.
* Att jag fött upp hundar i ett garage fast jag ej äger något garage och mina valpar föds i mitt sovrum och när de flyttas ut därifrån så bor de alltid i min bostad. Jag har inga hundhus varken av garagemodell eller annat.
Och massa konstiga rykten...alltså jättekonstiga och helt frånvända från verkligheten.
Och ofta sägs det att jag föder upp väldigt många kullar (under dessa 18 år har jag haft 0.83 kullar per år....men nu när jag måste "levla upp" för att få tillräckligt mycket gjort innan jag dör så tar jag ca 2 kullar per år....men det är ganska svårt att hinna med det faktiskt).

Jag utgår inte bara från mig själv i det här resonemanget.
Jag har uppfödarutbildningar sedan många år och nästan 50% av mina elever är sådana som inte föder upp inom SKK (eftersom de vet att jag är liberal där) och det är jättetydligt för mig att dessa får fler anmälningar och måste vara mer noga än andra.
Sen vet jag mycket väl att det finns rena hundhandlare och/eller valpfabrikerbåde inom och absolut utom SKK. Där det inte handlar om avel utan om att bara producera valpar....uppfödare som ser sig själva som valpförsäljare (med eller utan SKK-namn).
Och det finns de som tar 5 kullar inom SKK och sedan avlar vidare utanför.
Så det finns verkligen alla sorter...i olika förklädnader.

JA, man ska gå på magkänsla. Hjärna och härta. Träffa uppfödaren. diskutera...och om det skaver så ställer man helt enkelt frågor tills man, i sig själv, rett ut om det är ens egna "fördomar", rädslor osv som gjorde att det skavde eller om det faktiskt är en uppfödare som står så långt ifrån en själv (etiskt eller på annat sätt) att man kanske ej ska ha hund därifrån.
Jag själv letar valp och fastnar hela tiden på att jag ej tycker att de har något bra tänk kring de första VIKIGA 8-10 veckorna i valpens liv. Jag har höga krav där. Andra har andra krav. Och det SKA man ha!!

Potatis - potäter.

Du svarar på din egen fråga.
Nej, "Buskavel" användes som ett begrepp för närmre 30% av de hundar som föds i vårt land med enda gemensamma nämnaren att man avlar oberoende av en viss förening.
Det är inte en spegling av verkligheten.
Det är avgörande viktigt för tamhundens framtid att folk förstår det eftersom dessa föreningar bryter ner den genetiska variationen genom sin kultur och inte är i närheten av att se till att de absolut nödvändiga åtgärderna sätts in i tillräckligt hög dos.

Nej, "Buskavel" användes som ett begrepp för närmre 30% av de hundar som föds i vårt land med enda gemensamma nämnaren att man avlar oberoende av en viss förening.
Det är inte en spegling av verkligheten.
Det är avgörande viktigt för tamhundens framtid att folk förstår det eftersom dessa föreningar bryter ner den genetiska variationen genom sin kultur och inte är i närheten av att se till att de absolut nödvändiga åtgärderna sätts in i tillräckligt hög dos.

Jag upplever att buskavlare är ett begrepp för de som föder upp hundar utan några kriterier eller plan. En buskavlare kan enligt mitt tycke absolut vara en som avlar inom organisation men inte har nån större tanke med det än att prångla ut valpar.

Iallafall så har det mer än en gång pratats om buskavlare inom skk organisation i samtal jag hört runt mig 🤷‍♀️.

Jag upplever att buskavlare är ett begrepp för de som föder upp hundar utan några kriterier eller plan. En buskavlare kan enligt mitt tycke absolut vara en som avlar inom organisation men inte har nån större tanke med det än att prångla ut valpar.

Iallafall så har det mer än en gång pratats om buskavlare inom skk organisation i samtal jag hört runt mig 🤷‍♀️.
Så upplever jag också ordet . Men också värt att ta hänsyn från vart ordet kommer och där handlar det om att bara släppa ut ett djur och låta det para sig. Det är kanske vad man borde göra med hundar som är inavlade sedan många generationer iof.

Det är dock inte så att alla utanför SKK (eller innan SKK fanns) avlar utan mål, mening och plan. Därför är inte "utanför SKK" synonymt med buskavel och det var så det användes här.

Så upplever jag också ordet .
Det är dock inte så att alla utanför SKK (eller innan SKK fanns) avlar utan mål, mening och plan.

När jag försöker dra mig till minnes så kommer jag inte ens ihåg att diskussioner IRL nånsin handlat om oreggad avel när man pratat om buskavel utan det har handlat om skk anslutna uppfödare.

När jag försöker dra mig till minnes så kommer jag inte ens ihåg att diskussioner IRL nånsin handlat om oreggad avel när man pratat om buskavel utan det har handlat om skk anslutna uppfödare.
Ok, men här ovan används det för gruppen "folk som avlar utanför SKK", men jag menade alltså att detta med att avla utan mål och mening förekommer både inom och utom SKK.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar