Som jag skrev innan det negativa är att det inte går att kontrollera utan man får helt enkelt lita på magkänslan att uppfödaren inte utnyttjar sina avelsdjur.
Inom skk kan vem som helst gå in och faktiskt kontrollera uppfödarens avel.
Ja, men det är lätt att tro att det är så länge det är inom SKK är allt kontrollerat.
Jag födde upp inom SKK 5-6 år och fick inte hem en kennelkonsulent en enda gång.
Men de senaste 18 åren har jag frilansat och innan andra kullen (som kom 4 år efter första) har jag blev jag anklagad för:
* Ta kull på för ung tik (har aldrig varken innan eller efter tagit kull på tik under 3 år eftersom jag är i stort behov av att utvärdera)
* många kullar (har aldrig tagit alla tillåtna 5 på någon tik eftersom jag har stort behov av genetisk variation + att jag inte hinner innan de blir för gamla (enligt lag) eftersom mina hundar gör annat än att vara mammor + vill så klart som de flesta andra hundägare att mina hundar ska vara friska och starka så långt upp i åldern som möjligt.
* Att jag fött upp hundar i ett garage fast jag ej äger något garage och mina valpar föds i mitt sovrum och när de flyttas ut därifrån så bor de alltid i min bostad. Jag har inga hundhus varken av garagemodell eller annat.
Och massa konstiga rykten...alltså jättekonstiga och helt frånvända från verkligheten.
Och ofta sägs det att jag föder upp väldigt många kullar (under dessa 18 år har jag haft 0.83 kullar per år....men nu när jag måste "levla upp" för att få tillräckligt mycket gjort innan jag dör så tar jag ca 2 kullar per år....men det är ganska svårt att hinna med det faktiskt).
Jag utgår inte bara från mig själv i det här resonemanget.
Jag har uppfödarutbildningar sedan många år och nästan 50% av mina elever är sådana som inte föder upp inom SKK (eftersom de vet att jag är liberal där) och det är jättetydligt för mig att dessa får fler anmälningar och måste vara mer noga än andra.
Sen vet jag mycket väl att det finns rena hundhandlare och/eller valpfabrikerbåde inom och absolut utom SKK. Där det inte handlar om avel utan om att bara producera valpar....uppfödare som ser sig själva som valpförsäljare (med eller utan SKK-namn).
Och det finns de som tar 5 kullar inom SKK och sedan avlar vidare utanför.
Så det finns verkligen alla sorter...i olika förklädnader.
JA, man ska gå på magkänsla. Hjärna och härta. Träffa uppfödaren. diskutera...och om det skaver så ställer man helt enkelt frågor tills man, i sig själv, rett ut om det är ens egna "fördomar", rädslor osv som gjorde att det skavde eller om det faktiskt är en uppfödare som står så långt ifrån en själv (etiskt eller på annat sätt) att man kanske ej ska ha hund därifrån.
Jag själv letar valp och fastnar hela tiden på att jag ej tycker att de har något bra tänk kring de första VIKIGA 8-10 veckorna i valpens liv. Jag har höga krav där. Andra har andra krav. Och det SKA man ha!!