Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast ja det är ju den riktiga registreringen det är den enda det är lag på trots allt.

Sen håller jag med dig om skk register slår jbv med hästlängder som jag skrivit tidigare i tråden.

Det är ett problem med blandrasavel då den är helt okontrollerad.
Fuskas enormt med registreringen i JBV.
Man ser ju dagligen i sitt FB-flöde upphittade hundar utan chip eller som har chip men ingen reggad ägare. I princip alla är blandraser.

Har inte skrivit att det säger någonting om djuret har i flera dagar skrivit inlägg om hur bra skk register är men att registrera i skk är inget lag eller krav inte ens om man har en valp med skk föräldrar 🤔

Det är fortfarande en organisation ingen myndighet.

Jag fattar inte vad du vill komma fram till. Men det är helt felaktigt att påstå att endast JBV är ett riktigt register eftersom det är lag på det. En renrasig hund (eller vilket djurslag det nu är) är ju endast renrasig om den är registrerad hos relevant avelsorganisation, dvs det är en nog så riktig och viktig registrering.

En renrasig katt som inte är registrerad i rasklubben är inte sedd som renrasig utan en huskatt.

Angående raser som saknar särskilda registreringskrav så verkar det finnas en hel del tycker jag enligt dokumentet med registreringsregler jag hittar hos SKK. Men det verkar skilja sig ganska mycket mellan typ. T.ex. har inga vinthundar särskilda krav, och endast en terrier (amstaff - HD och ED röntgen). Bland vissa jakthundar verkar det också vara ovanligt med extra registreringskrav. Medan bland större arbetande brukshundar och liknande är det vanligare (framförallt HD röntgen, och sedan MH för de hundar som ligger under brukshundsklubben), liksom hos hundar med problem med ögon etc.

Ok, och då är ju nästa fråga hur vanligt det är att det är helt tomt bakåt i leden i dessa raser? En av ”mina” raser har exempelvis inte hd-röntgen som registreringskrav, ändå är min uppfattning att ”alla” avelsdjur är röntgade.

Många rasklubbar har ju krav för valphänvisning som är betydligt tuffare än SKK:s registreringskrav. Där har man ju som valpköpare en ganska tydlig fingervisning.

Och igen så måste ju alla raser uppfylla SKK:s allmänna registreringskrav, och hundar registrerade i SKK kan beläggas med avelsförbud. Vilket även om det är grundläggande är betydligt bättre än att vara utelämnad till uppfödarens (förhoppningsvis) goda vilja.

Sen med känd och verifierad historik menade jag också vilka hundar som finns i stammen.

Men borde det inte då finnas en hel del buskavel även inom SKK? Det borde väl finnas en del kullar där det är helt tomt på Avelsdata?

Det är ju inte så många raser som har registreringskrav på att föräldrarna ska vara mentalbeskrivna, och det är inte alla som har krav på HD röntgen. Alla de raser som inte har några registreringskrav, där borde det väl troligtvis finnas en hel del kullar där det inte finns någon känd och verifierbar historik alls i princip? Där ingen förälder eller nära släkting har tävlat, ställts ut, mentalbeskrivits eller undersökt hälsan på ett sätt som registrerats?
Nja. Registreringskrav på MH, HD och ED är det inte på bruksraser. Är föräldrarna registrerade i SKK så får avkommorna också reggas även om föräldrarna saknar HD/ED. Men alla valpar beläggs med avelsspärr.

Nja. Registreringskrav på MH, HD och ED är det inte på bruksraser. Är föräldrarna registrerade i SKK så får avkommorna också reggas även om föräldrarna saknar HD/ED. Men alla valpar beläggs med avelsspärr.
Ah, jag har själv aldrig haft någon valpkull så jag har ingen koll egentligen.

Men det står följande i registreringsreglerna:
"För samtliga raser som i förteckningen ovan markerats med *fyrkant* gäller registreringsförbud
för avkomma efter föräldradjur som ej har officiell höftledsstatus. I enlighet med SKKs
grundregler ska giltigt resultat föreligga före parning."

Och
"För raser (markerade med *ruter fyrkant* i förteckningen ovan) gäller registreringsförbud för avkomma
efter i Sverige boende föräldradjur, som är född 2000-01-01 eller senare och inte har
känd mental status (se även Regler för ej svenskfödd hund). I enlighet med SKKs grundregler
ska känd mental status föreligga före parning."

Schäfer, som väl är det du har avlat på om jag minns rätt, har båda markeringarna liksom majoriteten av de andra hundraserna som brukshundsklubben har avelsansvar för. Borde inte det betyda att man inte får registrera valparna?

Ah, jag har själv aldrig haft någon valpkull så jag har ingen koll egentligen.

Men det står följande i registreringsreglerna:
"För samtliga raser som i förteckningen ovan markerats med *fyrkant* gäller registreringsförbud
för avkomma efter föräldradjur som ej har officiell höftledsstatus. I enlighet med SKKs
grundregler ska giltigt resultat föreligga före parning."

Och
"För raser (markerade med *ruter fyrkant* i förteckningen ovan) gäller registreringsförbud för avkomma
efter i Sverige boende föräldradjur, som är född 2000-01-01 eller senare och inte har
känd mental status (se även Regler för ej svenskfödd hund). I enlighet med SKKs grundregler
ska känd mental status föreligga före parning."

Schäfer, som väl är det du har avlat på om jag minns rätt, har båda markeringarna liksom majoriteten av de andra hundraserna som brukshundsklubben har avelsansvar för. Borde inte det betyda att man inte får registrera valparna?
Folk söker dispens. Fanns en uppfödare för några år sen…säkert 7-8 år sen som gjorde ett flertal kullar utan känd HD. De reggades ändå.
Vet också en mycket känd Schäferuppfödare som lyckats regga en kull efter en tik utsn HD-status.

Nu hör det väl till att de som avlar på sån skit vill ha ut så mycket pengar som möjligt i egen ficka och inte bryr sig om att ens försöka regga något.

Buskavlare är imo de som avlar just bland buskarna.

De som tar fram hundar där det inte vi finns någon känd och verifierad historik att ta del av. Där man förväntas lita på uppfödarens personliga bedömning av hur bra avelsdjuren är eller inte är.
Som det var back in the days alltså. När våra raser kom till.
Det är inte uppfödarnas ord som är tyngst, det är nog hundarna själva faktiskt.
Allt annat....uppfödarens, föreningarnas story och bedömning är intressant. Men kuriosa i jämförelse med att stå öga mot öga med hunden eller den typ av hund som man känner att man hör ihop med hela vägen.
Hunden som har det man behöver och att man förstår att man har det som just den hunden behöver...när det blir win/win. Det slår ALLT. Det andra är också viktigt. Men grunden är ju att vi tagit fram de hundar som passar oss och/eller vårt arbete och har vi inte möjlighet att föda upp de hundarna själva så letar vi efter de hundarna hos de som föder upp hundar.
Idag har vi Emark och liknande företag samt funktionsmedicinska tester. Det går att verifiera även om hunden inte är inavlad/avlad inom sluten population.

Senast ändrad:
Som det var back in the days alltså. När våra raser kom till.
Det är inte uppfödarnas ord som är tyngst, det är nog hundarna själva faktiskt.
Allt annat....uppfödarens, föreningarnas story och bedömning är intressant. Men kuriosa i jämförelse med att stå öga mot öga med hunden eller den typ av hund som man känner att man hör ihop med hela vägen.
Hunden som har det man behöver och att man förstår att man har det som just den hunden behöver...när det blir win/win. Det slår ALLT. Det andra är också viktigt. Men grunden är ju att vi tagit fram de hundar som passar oss och/eller vårt arbete och har vi inte möjlighet att föda upp de hundarna själva så letar vi efter de hundarna hos de som föder upp hundar.
Idag har vi Embark och liknande företag samt funktionsmedicinska tester. Det går att verifiera även om hunden inte är inavlad/avlad inom sluten population. Men MINST lika viktigt är ju att man, när man kommer på besök hos uppfödaren och/eller träffar uppfödaren anordnar för hundar hen fött upp känner att "Det här känner min själ igen" , en sådan här hund vill jag ha!!". Den versifikationen är också viktig! Den väger väldigt tungt och har alltid gjort det och är ju hela grunden till att det finns så många olika typer och raser av hundar.

Folk söker dispens. Fanns en uppfödare för några år sen…säkert 7-8 år sen som gjorde ett flertal kullar utan känd HD. De reggades ändå.
Vet också en mycket känd Schäferuppfödare som lyckats regga en kull efter en tik utsn HD-status.

Nu hör det väl till att de som avlar på sån skit vill ha ut så mycket pengar som möjligt i egen ficka och inte bryr sig om att ens försöka regga något.
På vilka grunder får de dispens?
Nu är jag väldigt osäker på hur mycket vårt röntgen-system ger just mig (även om jag själv röntgar tills vidare och röntgat hela kullar många år). Men varför skulle vissa få dispens och inte andra? Hur motiveras det? Finns det att läsa om i något protokoll?

Jag fattar inte vad du vill komma fram till. Men det är helt felaktigt att påstå att endast JBV är ett riktigt register eftersom det är lag på det. En renrasig hund (eller vilket djurslag det nu är) är ju endast renrasig om den är registrerad hos relevant avelsorganisation, dvs det är en nog så riktig och viktig registrering.

En renrasig katt som inte är registrerad i rasklubben är inte sedd som renrasig utan en huskatt.
Jag fattar vad ras betyder eftersom det står definierat i ordlistan.
Men vad är renrasig och varför är det eftersträvansvärt nu när vi vet hur hårt inavlade nästan alla raser är.
Varför "ren", det är väl smuts att göra kombinationer som är lika mycket släkt som halvsyskon, syskon och värre? För det är ju det som det, i de flesta fall, handlar om när man avlar i en sluten population som i grunden kom till genom inavel på några få individer ur en hel hundtyp. Det kanske var nödvändigt då för att standardisera och för att dogshows skulle dra in pengar och att adelsmän hade något att identifiera sig med. Men NU! Nu har vi kunskap, forskning, gentester och funktionsmedicinska tester nog för att börja tänka på etik, djurskydd, hundens status och HÅLLBARHET. Välja God avel framför god adel.
Kan vi inte åtminstone hålla med om att det är SMUTS eftersom det är en nackdel för hundarna och att det skapar ondöigtr höga frekvenser av lidande?

Ras fyller funktion, att rätt hund kommer till rätt människa och sammanhang.
Inavel fyllde funktion en gång i tiden, men nu är det 2023 och vi är på raka vägen mot 2024. Så kom igen!
Vad är RENT i att hålla en population sluten?

Senast ändrad:
Men vad är renrasig och varför är det eftersträvansvärt nu när vi vet hur hårt inavlade nästan alla raser är.
Varför "ren", det är väl smuts att avla på hundar som är lika mycket släkt som halvsyskon, syskon och värre?
Kan vi inte åtminstone hålla med om att det är SMUTS eftersom det är en nackdel för hundarna och att det skapar ondöigtr höga frekvenser av lidande?

Inavel fyllde funktion en gång i tiden, men nu är det 2023 och vi är på raka vägen mot 2024. Så kom igen!

Nu handlade inlägget om att det skillnad på JBV register och på avelsorganisationers register, vilket jag tycker det tåls att påpeka då det mer än en köpare som vilseletts att tro att reigistrerad i JBV är nån slags kvalitets stämpel.
Sen är det ju bedrövligt att många gör mer efterforskningar när de skaffa ny bil/kylskåp eller vad som helst än vad de gör vid köp av hundvalp.

Behöver inte kapa tråden och dra igång ytterligare tjafs över renrasernas bedrövlighet över att nån postar ett inlägg om att det skillnad på register och register för då låses väl denna tråd snart också.

Fast om någon inte registrerar i SKK så kan den ta hur många kullar som helst på sin tik, hur tätt som helst mellan kullarna osv (för att bara nämna några exempel) som då inte finns registrerat på något sätt alls. Registreras hundarna i SKK så kan man åtminstone konstatera att sådant inte sker. Därför blir det skillnad beroende på hur/var de registreras.
Kriminell (på så vis att man tar fler än 5 kullar på en tik) kan man vara i båda fallen.
Men jag upplever att det är ganska ovanligt att folk tar alla 5 kullar på en tik, har aldrig tagit 5 och de flesta uppfödare jag känner (varav ungefär 50% avlar inom SKK och de andra oberoende) tar inte alla 5 kullar. De flesta uppfödare vill ha mer genetisk variation än så och de flesta uppfödare tycker om sina tikar och vill ha kvar dem länge.
Men ja, det finns de som bara producerar valpar och därför är det viktigt att vi har en lag. Alla går under den lagen.

Nu handlade inlägget om att det skillnad på JBV register och på avelsorganisationers register, vilket jag tycker det tåls att påpeka då det mer än en köpare som vilseletts att tro att reigistrerad i JBV är nån slags kvalitets stämpel.
Sen är det ju bedrövligt att många gör mer efterforskningar när de skaffa ny bil/kylskåp eller vad som helst än vad de gör vid köp av hundvalp.

Behöver inte kapa tråden och dra igång ytterligare tjafs över renrasernas bedrövlighet över att nån postar ett inlägg om att det skillnad på register och register för då låses väl denna tråd snart också.
Jag förstod det.
Och jag håller med om att potentiella valpköpare bör göra mer efterforskningar.

Den här tråden handlar om oseriös avel och jag anser mina frågor vara relevanta. Allt går att bruka och missbruka och så länge man kallar det rent det som innebär att majoriteten av de hundar som föds i Sverige är extremt inavlade så kommer det finnas tillfällen då jag eller någon annan ifrågasätter. Svara på frågorna om du vill och har tid, annars strunta i det. Varken jag, du eller någon annan måste svara på frågor. Men jag är inte den som låter mig gaslightas i första taget, frågan om inavel är relevant och den är AKUT. Det GÅR att föra register över, kontrollera, följa upp och utvärdera avel utan att kalla nedbrytningen av hundraser för "rent". Du får göra det om du vill , men jag kommer protestera mot det när jag vill.

Senast ändrad:
Nu är jag väldigt osäker på hur mycket vårt röntgen-system ger just mig (även om jag själv röntgar tills vidare och röntgat hela kullar många år). Men varför skulle vissa få dispens och inte andra? Hur motiveras det? Finns det att läsa om i något protokoll?
1) SKK får in registreringsavgifter.
2) Bättre för hundindividerna som blir resultatet av parningen att finnas inom SKK än utanför. En rastypisk schäfer mår bäst om den brukstränas, och mest träning blir det om den också får tävlas i bruks, IGP och FH-spår.
3) Valparnas/avkommornas genuppsättning utesluts ur den registrerade populationen på grund av avelsförbudet.
4) Det finns ju så många andra raser med tveksam mentalitet och hälsa som får registreras utan några som helst tester.

För valparnas skull tycker jag att det är en ok kompromiss.

1) SKK får in registreringsavgifter.
2) Bättre för hundindividerna som blir resultatet av parningen att finnas inom SKK än utanför. En rastypisk schäfer mår bäst om den brukstränas, och mest träning blir det om den också får tävlas i bruks, IGP och FH-spår.
3) Valparnas/avkommornas genuppsättning utesluts ur den registrerade populationen på grund av avelsförbudet.
4) Det finns ju så många andra raser med tveksam mentalitet och hälsa som får registreras utan några som helst tester.

För valparnas skull tycker jag att det är en ok kompromiss.

Jag förstår delvis. Hur hunden fungerar (och ja, den fungerar genom sin kropp , så jag syftar absolut även på fysisk funktion) är dessutom viktigare än testresultat, inte minst för att det faktiskt är en bedömningsfråga i något avseende och att det faktiskt finns en hel del frågetecken kring HD (ex hundar som bara har C som får äta smärtmedicin och de med värre som är helt symtomfria/obehindrade långt upp i åldrarna).

Men vad är det som gör att de som äger föräldradjuren inte vill röntga? Så menade jag. Om man skulle röntga och det blir C eller annat, utifrån det förstår jag att man kanske vill söka dispens eftersom hundarna kanske funkar utmärkt fysiskt ändå och överlag har allt det man vill ha i en protentiell avelshund i rasen......men varför vill man inte först se hur det ligger till? Rör det sig om hundar från andra länder kanske? Där man har annan metod som standard (pennhip eller whatever)?

Det får du kolla upp själv. Jag har lämnat aveln sen flera år.
Men de beläggs ju med avelsspärr. Samtidigt kan inte SKK neka att regga rasrena hundar som har papper och stamtavla.

Varför "ren", det är väl smuts att göra kombinationer som är lika mycket släkt som halvsyskon, syskon och värre? För det är ju det som det, i de flesta fall, handlar om när man avlar i en sluten population som i grunden kom till genom inavel på några få individer ur en hel hundtyp. Det kanske var nödvändigt då för att standardisera och för att dogshows skulle dra in pengar och att adelsmän hade något att identifiera sig med. Men NU! Nu har vi kunskap, forskning, gentester och funktionsmedicinska tester nog för att börja tänka på etik, djurskydd, hundens status och HÅLLBARHET. Välja God avel framför god adel.

Det är inte ok enligt SKK att para syskon, halvsyskon eller med föräldrar. Det strider mot deras stadgar.

Övriga frågor du ställer i inlägget har många redan svarat på i ett flertal trådar du tidigare startat.

Det är inte ok enligt SKK att para syskon, halvsyskon eller med föräldrar. Det strider mot deras stadgar.

Övriga frågor du ställer i inlägget har många redan svarat på i ett flertal trådar du tidigare startat.
Man parar hundar som är LIKA NÄRA BESLÄKTADE som halvsyskon, helsyskon och mer på REGELBUNDEN basis. Det är ju det som kommit fram nu iom gentester som visar COI.

Man tillåter detta MEDVETET eftersom man, i avelsdata (och den absoluta majoriteten av RAS-dokument), benämner inavelsökningen som inavelsgrad. Detta trots att att det nu gått decennier efter att den egna genetiskt sakkunniga uppmärksammade detta.

Så bra OM det står i stadgar att man ej får para halvsyskon osv. Jag har bara sett det som rekommendation att inte bara 6.25% (motsvarande kusinparning), men majoriteten av hundarna ligger ju över 6.25%.
Vart hittar jag i stadgarna att det inte är tillåtet?
Tack på förhand om du orkar hänvisa. Jag hittar inte att det inte är tillåtet, bara att det finns en rekommenation. Sen är det synd att det, annat än i undantagsfall, inte GÅR att para två hundar av samma SKK-registrerade ras med varandra utan att komma över den rekommenderade gränsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 862
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar