Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du vill diskutera SKK skapa en egen tråd om det, vill du diskutera oseriös avel så håll dig till ämnet.
Jag gjorde det och den stängdes. Men oavsett: SKK har dragits upp flera gånger i denna tråd innan jag var med. Det är inte det som är problemet. Problemet är när det märks att vissa frågor kring SKK platsar i en tråd om oseriös avel.
Bra att det blir tydligt. Tack <3

Jag gjorde det och den stängdes. Men oavsett: SKK har dragits upp flera gånger i denna tråd innan jag var med. Det är inte det som är problemet. Problemet är när det märks att vissa frågor kring SKK platsar i en tråd om oseriös avel.
Bra att det blir tydligt. Tack :heart
Den stängdes pga tonen i tråden. Att ämneskapa trådar accepteras inte oavsett diskussionsämne, det har inget med SKK att göra.

Jag måste bara skriva av mig om en situation jag följer från en amerikansk kvinna på ett annat forum!

En av hennes vänner äger två huskies, en hane och en hona. De går inte ut, utan verkar spendera 99% av sin tid i burar (”crates”, som de säger där borta, jänkarna älskar sina burar :cautious:). Kvinnan hälsar på ibland för att bada och släppa ut hundarna då och då, eftersom de alltid är täckta i avföring och gula av kiss :cry: Ägaren fick plötsligt för sig att avla på dessa två stackars hundar…!

7 valpar från två helt otränade, otestade, stressade huskies som knappt får gå två steg på en dag! De blev ändå sålda för de var ju söta. Tror kvinnan på forumet tog en. Man förstår varför hundsituationen är så galen i USA när detta anses tråkigt men vanligt!!! :arghh:

(Ska för min egen hälsas skull inte ens börja snacka om hur hon vägrade ringa djurskyddsmyndigheterna eftersom ägaren var hennes kompis!!)

Jag måste bara skriva av mig om en situation jag följer från en amerikansk kvinna på ett annat forum!

En av hennes vänner äger två huskies, en hane och en hona. De går inte ut, utan verkar spendera 99% av sin tid i burar (”crates”, som de säger där borta, jänkarna älskar sina burar :cautious:). Kvinnan hälsar på ibland för att bada och släppa ut hundarna då och då, eftersom de alltid är täckta i avföring och gula av kiss :cry: Ägaren fick plötsligt för sig att avla på dessa två stackars hundar…!

7 valpar från två helt otränade, otestade, stressade huskies som knappt får gå två steg på en dag! De blev ändå sålda för de var ju söta. Tror kvinnan på forumet tog en. Man förstår varför hundsituationen är så galen i USA när detta anses tråkigt men vanligt!!! :arghh:

(Ska för min egen hälsas skull inte ens börja snacka om hur hon vägrade ringa djurskyddsmyndigheterna eftersom ägaren var hennes kompis!!)

USA är verkligen ett skitland på många sätt.

Så jävla sorgligt. :(

Jag har ett par gånger pratat med en karl här i byn som har en amstaff, de köpte för inte så länge sedan en huskytik bara för att producera blandrasvalpar. Tydligt bara en affärsidé när man pratar med honom, bryr sig inte ett skit om vad det är för hund han köpt eller vad hon behöver - korsningen är ju poppis.

Edit: de hoppas på blåögda valpar såklart. De är dyrare.

Detta har jag varit med om mer än en gång även i vårt land, folk som märkt av rejäla missförhållanden eller oegentligheter men inte velat anmäla för att det en "vän" eller att de varit rädda att personen skulle veta vem som anmält dem och inte vågat.

För övrigt första gången på väldigt länge jag är ute på gumtree (typ blocket) här och herrejävlar vad priserna har gått ned på bara ~ett år! Även på moderaserna typ bullysar, frallor och doodlidoos.

Har ni haft samma utveckling i Sverige?

Här har vi i och för sig en KC-reggad silverlabrador som är vansinnigt dyr. Jag trooor att färganlaget varit upp i tråden tidigare, är det någonting som förekommer?
https://www.gumtree.com/p/dogs/silver-labrador-/1462185941
KC är väl inte kennelklubben i Storbritannien, eller? Jag tänker att det inte bör gå att registrera silverfärgade "labbar" där. Har hört att det ska gå i USA men Storbritannien som rasens hemland borde ju inte vilja registrera labbeblandningar. Undantag om det verkligen skulle vara en mutation och man kan visa via blodprov att föräldrarna är renrasiga.

Men mamman var jättetrevlig!
(Så, eh, nej)
Låt oss hoppas att golden slår igenom helt aktivitetsmässigt. 😬

Jag har ju svårt att förstå att så många ändå är ok med att köpa valp utan någon granskning. Känns som folk är mkt noggrannare när de tex köper tv, mobil, datorn osv. Och detta även personer som jag tycker borde veta bättre. Jag har tex i min bekantskapskrets två personer, som, oberoende av varandra (dom känner inte varandra) har köpt pudelblandisar. Ena tror jag är pudel/cavalier och den andra pudel/cockerspaniel. Bägge dessa personer är vettiga personer, högutbildade, vana att kritiskt granska information - en är chef jurist och den andra journalist. Men i deras hundval har deras granskning bestått i respektive uppfödares ord (tex föräldrarna är friska) och typ rekommendation från vän som köpt valp från uppfödaren innan. Inga intyg/papper på hälsokontroller etc. Jag förstår inte.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar