Detta hittade jag vid en snabb googling. Har dock inte orkat kolla hur seriös sidan är men den heter ju the labrador club så förhoppningsvis är den seriös
Visa bifogad fil 123859
Jag har sett nästan vita shelties mer än en gång i Sverige. Det är väl ett recessivt vitfläcksanlag? Det är så längesedan jag läste färggenetik på hund att jag har glömt mycket detaljer.
Men ja, USA tillåter verkligen mycket mer variationer och (kanske inte längre?) dubbelmerle. Jag har sett uppfödare skryta om sina dubbelmerle sheltie- och colliehanar för det gick ju att ta mer betalt för parning när man kunde garantera merlevalpar
men även det är några år sedan.
Jag har inget emot att det avlas på ovanliga färger så länge det görs på ett sunt sätt där hälsan och temperamentet sätts före färgen. Tyvärr är det ju sällan så, speciellt med ovanliga recessiva färger där det är svårt att hitta bra avelsdjur som bär på genen.
Jag har själv haft en färgavlad pomeranian och han hade både apkasst temperament (väldigt rädd för allt och alla och nära till bett), patella luxation och dålig rastyp (vilket var hans minsta problem). Jag fick köpa honom billigt av en uppfödare som köpt in honom för avel men inte tyckte han dög till avel pga sitt temperament.
Jag har själv färgavlat marsvin men på 15 års avel fick jag bara två med rätt färg
Jag hade kunnat få rätt färg på ett par generationer om jag avlat annorlunda. Tyvärr fick jag lägga ned min avel för ett par år sedan då jag fick in dåliga anlag som jag kände att det inte skulle vara etiskt för djuren att försöka avla bort