Fanns knappt internet då
Borde vara enklare nuförtiden Ja men uppenbarligen inte för alla
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fanns knappt internet då
Borde vara enklare nuförtiden Ja men uppenbarligen inte för alla
Nu svingar du vilt?Det kan ju också gå bra ibland är man lite väl snabb på det här forumet att dömma ut alla blandraser som sjuka och speciella.
Men chilla jag har läst här i många år och enligt majoriteten användare är all blandrasavel helt åt ...Nu svingar du vilt?
Nej ingen här dömer ut alla blandraser. Flera här HAR egna blandrashundar och har haft.
Däremot framför man fakta om vad som skiljer en "hoppsan jag har en tik, vi tar valpar" från någon som har en genomtänkt anledning till att para hunden.
Jag tror du läser selektivt för att bekräfta dina egna fördomar?
Det kan ju också gå bra ibland är man lite väl snabb på det här forumet att dömma ut alla blandraser som sjuka och speciella.
Nu svingar du vilt?
Nej ingen här dömer ut alla blandraser. Flera här HAR egna blandrashundar och har haft.
Däremot framför man fakta om vad som skiljer en "hoppsan jag har en tik, vi tar valpar" från någon som har en genomtänkt anledning till att para hunden.
Jag tror du läser selektivt för att bekräfta dina egna fördomar?
När du skriver: "majoriteten här dömer ut alla blandraser som sjuka och speciella" så låter det onekligen som om du pratar om hundarna specifikt, inte som att du pratar om aveln.Men chilla jag har läst här i många år och enligt majoriteten användare är all blandrasavel helt åt ...
Nej jag har heller aldrig skrivit att någon dömmer ut hundarna i sig men att påstå att majoriteten inte tycker blandrasavel är katastrof är att ljuga.
Men chilla jag har läst här i många år och enligt majoriteten användare är all blandrasavel helt åt ...
Nej jag har heller aldrig skrivit att någon dömmer ut hundarna i sig men att påstå att majoriteten inte tycker blandrasavel är katastrof är att ljuga.
Ja genom avel föds valpar så indirekt dömmer man ju ut hundarna också ofta är det befogat dock men ibland går det aningen till överdrift kan jag tycka.När du skriver: "majoriteten här dömer ut alla blandraser som sjuka och speciella" så låter det onekligen som om du pratar om hundarna specifikt, inte som att du pratar om aveln.
Jag gillar inte heller ogenomtänkt avel men ibland tycker jag blandraser döms ut lite väl hårt på forumet och i synnerhet då aveln av allt utom inkorsningsprojekt och draghundar.Det beror väl på vad man menar med blandrasavel. Jag har inte sett någon här ha invändningar mot avel av t ex alaskan husky och scandinavian hound. Det verkar också finnas ett stort stöd för olika inkorsningsprojekt.
Däremot ogillar nog majoriteten här all ogenomtänkt avel.
Jag gillar inte heller ogenomtänkt avel men ibland tycker jag blandraser döms ut lite väl hårt på forumet och i synnerhet då aveln av allt utom inkorsningsprojekt och draghundar.
Ta tex min ras lhasa apso den korsas ofta med andra småhundar tex shih tzu och jag har aldrig någonsin träffat någon blandras med lhasa som är sjukare eller konstigare än en renrasig och vi träffar rätt mycket småhundar
Skulle snarare tro att cavalier chiuhaua och likande är betydligt värre även om dom har en skk stämpel i baken
Grejen är: All renrasavel är INTE bra. Det är alla medvetna om. Det finns hela raser som jag själv avråder folk att skaffa just pga det usla hälsoläget i raserna. Men, det betyder inte att okontrollerad blandrasavel är bättre. Det betyder att man istället bör titta på kontrollerad, seriös avel med tydliga hälsomål osv.Skulle snarare tro att cavalier chiuhaua och likande är betydligt värre även om dom har en skk stämpel i baken
Man dömer kanske på vad man upplevt, jag har enbart träffat på väldigt mentalt instabila poos-doodles med hemska pälsar så min upplevelse av den aveln är givetvis inte så vidare positiv. I övrigt är jag mest negativ till att blanda slumpmässiga raser hejvilt.Ja genom avel föds valpar så indirekt dömmer man ju ut hundarna också ofta är det befogat dock men ibland går det aningen till överdrift kan jag tycka.
Exempelvis allt hat mot cockerpoos och allt vad dom heter det är sällan särskilt hemska hundar utan relativt trevliga och friska blandraser.
Nu hör jag till dem som anser att man läser på innan man skaffar djur, oavsett art eller ras. Jag var sugen på en iller innan Internet fanns, läste på och avstod sedan att skaffa någon, så bara för att man är nybörjare så är det ingen ursäkt att köpa ett djur vad det än är utan att ta reda på fakta, enligt mig.Fanns knappt internet då
Borde vara enklare nuförtiden Ja
Det är väl inte hundarna i sig som är problemet, utan trendraser som gör att det avlas på och köps vad som helst.Ja genom avel föds valpar så indirekt dömmer man ju ut hundarna också ofta är det befogat dock men ibland går det aningen till överdrift kan jag tycka.
Exempelvis allt hat mot cockerpoos och allt vad dom heter det är sällan särskilt hemska hundar utan relativt trevliga och friska blandraser.
Exakt. Visst var det svårare att läsa på om saker före internet, men det gick. Jag minns hur jag som barn på tidigt 90-tal köpte "hunduppfödarkatalogen", lånade böcker på biblioteket om olika hundraser osv.Nu hör jag till dem som anser att man läser på innan man skaffar djur, oavsett art eller ras. Jag var sugen på en iller innan Internet fanns, läste på och avstod sedan att skaffa någon, så bara för att man är nybörjare så är det ingen ursäkt att köpa ett djur vad det än är utan att ta reda på fakta, enligt mig.
Fast stod det i böckerna hur du kollade upp uppfödare och hälsan?Nu hör jag till dem som anser att man läser på innan man skaffar djur, oavsett art eller ras. Jag var sugen på en iller innan Internet fanns, läste på och avstod sedan att skaffa någon, så bara för att man är nybörjare så är det ingen ursäkt att köpa ett djur vad det än är utan att ta reda på fakta, enligt mig.
Nej men jag anser ändå att okontrollerad avel på exempelvis pudel/papillon är bättre än all kontrollerad avel på frallor och cavalierer och diverse andra raser.Grejen är: All renrasavel är INTE bra. Det är alla medvetna om. Det finns hela raser som jag själv avråder folk att skaffa just pga det usla hälsoläget i raserna. Men, det betyder inte att okontrollerad blandrasavel är bättre. Det betyder att man istället bör titta på kontrollerad, seriös avel med tydliga hälsomål osv.
Nej precis jag har heller aldrig hört något negativt om exempelvis lhasa/shih tzu lhasa/pappillon och allt gamlingarna här omkring springer omkring medJust cavalier är ju en av de raser som folk här tycker borde sluta avlas på helt om man inte korsar in andra raser(som det ska göras nu i både Sverige och Finland), så det är inte ett särskilt bra exempel.
Detsamma gäller trubbnosar av olika slag. De är sjukliga oavsett om de är reggade eller ej.
Jag upplever inte att motståndet mot blandrasavel här riktar sig mot lhasa-korsningar och liknande särskilt ofta iaf.
Ja det är väl lite nackdelen med forumsanningar överlag att alla utgår från sina personliga erfarenheter.Man dömer kanske på vad man upplevt, jag har enbart träffat på väldigt mentalt instabila poos-doodles med hemska pälsar så min upplevelse av den aveln är givetvis inte så vidare positiv. I övrigt är jag mest negativ till att blanda slumpmässiga raser hejvilt.
Ja det är helt galet att hundar blivit en inkomstkälla dock går det väl inte tjäna dessa summor som under coronan längre?Det är väl inte hundarna i sig som är problemet, utan trendraser som gör att det avlas på och köps vad som helst.
Folk har varit lika kritiska mot trendavel när det gäller t.ex collie, dalmatiner, chihuahua och fransk bulldog. De två förstnämnda var det ju längesen de var trendiga, men raserna brottas än idag med kass mentalitet som blev av den aveln som var då. Det är aldrig bra när en ras (eller blandras) blir så populär att folk avlar på vad som helst för att täcka upp efterfrågan (och/eller tjäna pengar).
Nej precis jag har heller aldrig hört något negativt om exempelvis lhasa/shih tzu lhasa/pappillon och allt gamlingarna här omkring springer omkring med
Samtliga hundar är urtrevliga dom flesta är även äldre och fortfarande fullt friska
Till skillnad från frallorna man ser i stan, har suttit på uteservering flera gånger i sommar och hört hur dom kommer grymtanden långt innan man ens ser dom