@Lhas, kan du snälla citera ETT enda inlägg där någon skrivit att alla(!) blandrashundar är dåliga? Jag har verkligen försökt hitta det, men kan inte få fram ett endaste inlägg om det på hela bukefalos. Däremot flertalet inlägg från medlemmar som påstår sig ha läst det.
Grupperar man hundar på något sätt alls utifrån utseende eller bakgrund, så kommer det finnas variationer i gruppen när det gäller hur sunda de är såväl fysiskt som mentalt. Det finns nog inte heller en enda hund som är helt fri från alla existerande problem och där samtliga hundar i släkten är helt fria från alla existerande problem. De är trots allt levande varelser. Det gör att vi kommer hitta både trevliga och otrevliga hundar både när det gäller renraser och blandraser. Vi kommer också hitta både sjuka och friska hundar som är renraser och blandraser.
Det enda vi kan göra med vår hundavel är att öka chanserna så mycket det går för att valparna ska få så bra förutsättningar som möjligt till bra liv. Vi kan göra relevanta hälsotester och utvärdera mentaliteten hos avelsdjuren och deras släktingar och undvika avel på de som inte är så som vi vill ha dem. Men för att det ska vara möjligt att bedriva seriöst i flera generationer ur ett långsiktigt perspektiv så behöver vi dokumentera allt, eller kastrera eller avliva samtliga hundar som inte lever upp till kraven för att avlas på (vilket åtminstone jag tycker vore fruktansvärt onödigt).
I dagsläget finns det inte dokumentation över blandraser på ett lämpligt sätt. Jag tror inte jag har sett NÅGON som varit emot blandrasavel, om den hade dokumenterats ordentligt. Skulle blandrasägarna och blandrasuppfödarna starta en klubb likt SKK, med utbildade personer som läser av röntgenplåtar, som sätter in hälsoundersökningsresultat i en öppen databas (som ögonlysning osv), dokumentation av mentalitet osv... Jamen korsa hejvilt! Inga problem! Då kan uppfödarna se att pudelmamman är frisk och trevlig och likaså syskonen, och cockerspanielpappan är detsamma, och man kan se dokumenterat att mentaliteten är liknande på båda hundarna. Kör på!
Men så länge det inte går att kontrollera på något sätt alls, då blir det också omöjligt att ens försöka göra annat än köpa och hålla tummarna för det bästa.