Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mer konstaterande -baserat på dels hundar folk träffat och dels på skrivna spaltmeter från ägare till såna korsningar- än hat.

------

Folk idag svänger sig väldigt gärna med uttrycket hat och hata, uppenbarligen utan att veta vad hat verkligen är.
Så vad är hat?

Så bara för att massor med människor är nöjda får inte folk här berätta om de puddlmixar med dålig mentalitet de träffat och groomers får inte berätta om hur svårskött päls doodlar brukar ha?

Precis det där argumentet om att massor med människor är så nöjda med sina hundar och inte upplever några problem har jag hört både från collieuppfödare när det gäller problem med rädslor i rasen och från mopsuppfödare när det gäller andningsbesvär. Att pudelmixar ofta får en svårskött päls är inget folk tar upp för att de hatar blandraser, det är ett faktum. Tyvärr är rätt många som säljer dessa blandraser dåliga på att informera om detta. Och jag tycker att det är bra om folk vet vad de köper, oavsett om det är blandras eller renras.
Klart dom får men jag undrar hur ofta det är förstahandsinformation🤫
Obs inte bara gällande pudelmixar nu utan vad som skrivs överlag om raser och blandraser.

Obs

Samtidigt är tusentals människor nöjda med sina pudelmixar och har inga problem varken med deras hälsa mentalitet eller päls man undrar ju hur många som hört hur hemska dom är person till person och hur många som läst det på forum och gjort en sanning av det.
@Krålus det är trist beteende av dig att skicka en hånande skrattgubbe vi har haft en bra diskussion många medlemmar emellan håll dig gärna borta om du inte kan vara trevlig :)
Det här är ytterligare ett tillägg till hur folk på forum ofta beter sig om man skriver något positivt om blandraser.

Klart dom får men jag undrar hur ofta det är förstahandsinformation🤫
Obs inte bara gällande pudelmixar nu utan vad som skrivs överlag om raser och blandraser.

Obs
Varför skulle det inte var förstahandsinformation? Där jag växte upp var i alla fall ~åtta av tio sällskapshundar blandraser, så man har träffat ett par stycken. Positiva och negativa bekantskaper. :) Renrashundarna var i majoritet jakt/arbetshundar. Positiva och negativa bekantskaper.

Edit: sedan kan man ju ta till sig information även i andra eller tredjehand, samt genom media. Exemplet med groomers som beskriver problemet med många blandraspälsar samt uppfödare som använder just pälsen som säljargument är ju inte hittepå.

Så vad är hat?
Hat är för mig en otroligt stark känsla, som beskrivs här: något man önskar ont över eller vill skada.
"intensiv o. ihållande känsla av ovilja mot ngn l. ngt (så att man önskar ondt över l. söker skada l. fördömer föremålet för denna känsla); äv.: stor motvilja, avsky."

Jag tänker främlingsfientlighet, incels som mördar kvinnor, offer som hatar sina förövare. Jag tänker inte på kritik mot avelsetik.
Hata folk som bedriver puppymills kan jag göra, men hatar blandraser gör jag inte. Varför skulle jag?

Ja, jag stalkar fortfarande amerikanska hundforum för att se vad jänkarna håller på med… :o

Tydligen är det stort i USA att folk själv tränar sina assistanshundar och det är ganska vanligt att man väljer lite vilka raser som helst (de har inga föreskrifter eller krav eller så när det kommer till assistansdjur så de är vanligare där). Såklart finns det idioter till uppfödare som utnyttjar dessa människor och försöker få sina dåligt avlade valpar sålda till extra högt pris som ”blivande servicehundar”.

Senast diskuterad är en cane corso-valp (!) som såldes dyrt som framtida assistanshund. Första turen till veterinären fann fejkade vaccinationspapper och en hund proppfull med hakmask :eek: Valpen har bara hunnit bli 5 månader och gör redan utfall mot hundar, andra djur, främlingar och barn. Kuperad på köpet. Man blir paff.

Ja ja. Du har alltid rätt ingen hatar pudelmixar det är bara meterlånga trådar om dom om hur sjuka och fula dom är och hur psyket är instabilt och pälsen omöjlig att sköta.
Jag skulle gladeligen kunna köpa en blandras igen trots allt ni skriver jag upplever inte alls att det här såhär ute i verkligheten:)

Jag fattar verkligen inte vilka inlägg du syftar på så du får nog lov att citera dem.

Fine om du inte har några problem att köpa en blandras men faktum kvarstår, det är att köpa grisen i säcken eftersom du inte alls kan kolla den genetiska bakgrunden hos individen.

Jag fattar verkligen inte vilka inlägg du syftar på så du får nog lov att citera dem.

Fine om du inte har några problem att köpa en blandras men faktum kvarstår, det är att köpa grisen i säcken eftersom du inte alls kan kolla den genetiska bakgrunden hos individen.
Uppenbarligen är det lika mycket grisen i säcken även om man köper en renrasig hund med stamtavla och ska ha en ras som inte har krav på varken det ena eller det andra.

Samtidigt är tusentals människor nöjda med sina pudelmixar och har inga problem varken med deras hälsa mentalitet eller päls man undrar ju hur många som hört hur hemska dom är person till person och hur många som läst det på forum och gjort en sanning av det.
Varför driver du det här kriget när du inte har några motståndare?

Tror att alla är överens om att det finns gott om pudelblandningar hos nöjda ägare. Samtidigt som personer som t.ex. jobbar i djurbutik vittnar om många blandningar med tveksam mentalitet och hälsoproblem?

Det enda drev som jag ser här är det du driver?
Jag tror inte jag läst några inlägg som uttryckt "hat" mot blandraser? Eller hört någon säga att de är "hemska"

Seriös fråga - vad är det du vill med dina inlägg?

Ja, jag stalkar fortfarande amerikanska hundforum för att se vad jänkarna håller på med… :o

Tydligen är det stort i USA att folk själv tränar sina assistanshundar och det är ganska vanligt att man väljer lite vilka raser som helst (de har inga föreskrifter eller krav eller så när det kommer till assistansdjur så de är vanligare där). Såklart finns det idioter till uppfödare som utnyttjar dessa människor och försöker få sina dåligt avlade valpar sålda till extra högt pris som ”blivande servicehundar”.

Senast diskuterad är en cane corso-valp (!) som såldes dyrt som framtida assistanshund. Första turen till veterinären fann fejkade vaccinationspapper och en hund proppfull med hakmask :eek: Valpen har bara hunnit bli 5 månader och gör redan utfall mot hundar, andra djur, främlingar och barn. Kuperad på köpet. Man blir paff.
Även i Sverige kan man träna sin assistenhund själv och ha vilken ras som helst om individen passar för uppdraget. Jag har utbildat två egna hundar av olika raser som blivit certifierade assistanshundar.

Dock låter det fallet du beskriver som en oseriös uppfödare på flera sätt.

Varför driver du det här kriget när du inte har några motståndare?

Tror att alla är överens om att det finns gott om pudelblandningar hos nöjda ägare. Samtidigt som personer som t.ex. jobbar i djurbutik vittnar om många blandningar med tveksam mentalitet och hälsoproblem?

Det enda drev som jag ser här är det du driver?
Jag tror inte jag läst några inlägg som uttryckt "hat" mot blandraser? Eller hört någon säga att de är "hemska"

Seriös fråga - vad är det du vill med dina inlägg?
Jag driver inget krig alls :)

Vad vill du själv med dina inlägg?
Är ett vanligt snicksnack som dom flesta andra trådar här :)

@Lhas, kan du snälla citera ETT enda inlägg där någon skrivit att alla(!) blandrashundar är dåliga? Jag har verkligen försökt hitta det, men kan inte få fram ett endaste inlägg om det på hela bukefalos. Däremot flertalet inlägg från medlemmar som påstår sig ha läst det.

Grupperar man hundar på något sätt alls utifrån utseende eller bakgrund, så kommer det finnas variationer i gruppen när det gäller hur sunda de är såväl fysiskt som mentalt. Det finns nog inte heller en enda hund som är helt fri från alla existerande problem och där samtliga hundar i släkten är helt fria från alla existerande problem. De är trots allt levande varelser. Det gör att vi kommer hitta både trevliga och otrevliga hundar både när det gäller renraser och blandraser. Vi kommer också hitta både sjuka och friska hundar som är renraser och blandraser.

Det enda vi kan göra med vår hundavel är att öka chanserna så mycket det går för att valparna ska få så bra förutsättningar som möjligt till bra liv. Vi kan göra relevanta hälsotester och utvärdera mentaliteten hos avelsdjuren och deras släktingar och undvika avel på de som inte är så som vi vill ha dem. Men för att det ska vara möjligt att bedriva seriöst i flera generationer ur ett långsiktigt perspektiv så behöver vi dokumentera allt, eller kastrera eller avliva samtliga hundar som inte lever upp till kraven för att avlas på (vilket åtminstone jag tycker vore fruktansvärt onödigt).

I dagsläget finns det inte dokumentation över blandraser på ett lämpligt sätt. Jag tror inte jag har sett NÅGON som varit emot blandrasavel, om den hade dokumenterats ordentligt. Skulle blandrasägarna och blandrasuppfödarna starta en klubb likt SKK, med utbildade personer som läser av röntgenplåtar, som sätter in hälsoundersökningsresultat i en öppen databas (som ögonlysning osv), dokumentation av mentalitet osv... Jamen korsa hejvilt! Inga problem! Då kan uppfödarna se att pudelmamman är frisk och trevlig och likaså syskonen, och cockerspanielpappan är detsamma, och man kan se dokumenterat att mentaliteten är liknande på båda hundarna. Kör på!

Men så länge det inte går att kontrollera på något sätt alls, då blir det också omöjligt att ens försöka göra annat än köpa och hålla tummarna för det bästa.

@Lhas, kan du snälla citera ETT enda inlägg där någon skrivit att alla(!) blandrashundar är dåliga? Jag har verkligen försökt hitta det, men kan inte få fram ett endaste inlägg om det på hela bukefalos. Däremot flertalet inlägg från medlemmar som påstår sig ha läst det.

Grupperar man hundar på något sätt alls utifrån utseende eller bakgrund, så kommer det finnas variationer i gruppen när det gäller hur sunda de är såväl fysiskt som mentalt. Det finns nog inte heller en enda hund som är helt fri från alla existerande problem och där samtliga hundar i släkten är helt fria från alla existerande problem. De är trots allt levande varelser. Det gör att vi kommer hitta både trevliga och otrevliga hundar både när det gäller renraser och blandraser. Vi kommer också hitta både sjuka och friska hundar som är renraser och blandraser.

Det enda vi kan göra med vår hundavel är att öka chanserna så mycket det går för att valparna ska få så bra förutsättningar som möjligt till bra liv. Vi kan göra relevanta hälsotester och utvärdera mentaliteten hos avelsdjuren och deras släktingar och undvika avel på de som inte är så som vi vill ha dem. Men för att det ska vara möjligt att bedriva seriöst i flera generationer ur ett långsiktigt perspektiv så behöver vi dokumentera allt, eller kastrera eller avliva samtliga hundar som inte lever upp till kraven för att avlas på (vilket åtminstone jag tycker vore fruktansvärt onödigt).

I dagsläget finns det inte dokumentation över blandraser på ett lämpligt sätt. Jag tror inte jag har sett NÅGON som varit emot blandrasavel, om den hade dokumenterats ordentligt. Skulle blandrasägarna och blandrasuppfödarna starta en klubb likt SKK, med utbildade personer som läser av röntgenplåtar, som sätter in hälsoundersökningsresultat i en öppen databas (som ögonlysning osv), dokumentation av mentalitet osv... Jamen korsa hejvilt! Inga problem! Då kan uppfödarna se att pudelmamman är frisk och trevlig och likaså syskonen, och cockerspanielpappan är detsamma, och man kan se dokumenterat att mentaliteten är liknande på båda hundarna. Kör på!

Men så länge det inte går att kontrollera på något sätt alls, då blir det också omöjligt att ens försöka göra annat än köpa och hålla tummarna för det bästa.
Har aldrig skrivit att någon skrivit att alla blandraser är dåliga men generellt är allt utom draghundskorsningar och inkorsningsprojekt inte populära på forumet.
Jag kan inte sitta och leta efter dessa inlägg men dom dyker upp titt som tätt som jag tidigare gav exempel på pudelmixar sågas hårt fast ägarna av dessa verkar hur nöjda som helst :)

Men hur var det upplevde du att korsningar med lhasa apso är sjuka?

Det är jag inte, jag jobbar i djuraffär (där det inte säljs veterinärfoder och vi har ingen veterinär i butiken). Kunderna både i butiken där jag jobbar nu och i tidigare butiker har varit helt vanliga hundägare och det kommer hundar av alla olika typer, raser och rasblandningar.
Upplevde du att lhasa apso korsningar var sjukare renrasiga?

Jag driver inget krig alls :)

Vad vill du själv med dina inlägg?
Är ett vanligt snicksnack som dom flesta andra trådar här :)
Det just jag vill med mina inlägg?
Diskutera, lära mig mer, få hjälp med bekymmer. Följa andras hundägande.

Upplever forumet seriöst, med många ytterst kunniga medlemmar som har hjälpt och gett nya synvinklar vid problem. Dina inlägg har fått en hel drös seriösa svar. Synd, om det bara var snicksnack från din sida.

Just rent snicksnackande finns det kanske andra forum för? Jag själv har svårt att hitta någon röd tråd i dina inlägg, därav frågan om vad du vill.

Men lämnar detta nu eftersom det inte är trådens ämne.

Det just jag vill med mina inlägg?
Diskutera, lära mig mer, få hjälp med bekymmer. Följa andras hundägande.

Upplever forumet seriöst, med många ytterst kunniga medlemmar som har hjälpt och gett nya synvinklar vid problem. Dina inlägg har fått en hel drös seriösa svar. Synd, om det bara var snicksnack från din sida.

Just rent snicksnackande finns det kanske andra forum för? Jag själv har svårt att hitta någon röd tråd i dina inlägg, därav frågan om vad du vill.

Men lämnar detta nu eftersom det inte är trådens ämne.
Okej jag ska genast lämna bukefalos och hitta ett annat forum du tycker är bättre lämpat för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?