Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här @Lhas har du min sällskapshunds MH :)

IMG_5300.webp

Samtidigt är tusentals människor nöjda med sina pudelmixar och har inga problem varken med deras hälsa mentalitet eller päls man undrar ju hur många som hört hur hemska dom är person till person och hur många som läst det på forum och gjort en sanning av det.
Ja det är superkul att folk är nöjda med sina blandraser:)
Här @Lhas har du min sällskapshunds MH :)

Visa bifogad fil 124134
Åh vad kul tack :)
Vad är det för ras?

Min Dvärgschnauzer har gjort MH liksom alla andra i hennes kull. Båda hennes föräldrar har gjort MH och pappan är även KORAD.
Rätt många Dvärgschnauzers som gör MH.

Sen är det ju många sällskapsrasen som gör BPH också.
Nu såg jag rasen läste nerifrån och upp😁

Eftersom MH är öppet för alla renraser i mån av plats så finns det säkerligen hundar av sällskapsras som genomfört MH. Kolla Avelsdata? :) Finns säkert en hel del pudlar och schnauzrar t ex som gjort MH. Nu räknas de inte som sällskapsras men jag har själv gjort MH med två av mina corgis, tredje gjorde BPH. Det är inget krav för avel, men jag anser det mer seriöst om man även utvärderar mentaliteten.
Men eller hur 😃👍

Uppenbarligen är det lika mycket grisen i säcken även om man köper en renrasig hund med stamtavla och ska ha en ras som inte har krav på varken det ena eller det andra.

Men nej! Allvarligt, kan du något som helst om avel?! Köper en ett renrasigt, rasklubbsregistrerat djur kan en följa linjerna i många generationer, dvs det finns en möjlighet att utvärdera djuret en är intresserad av. Sedan finns det naturligtvis uppfödare som inte gör relevanta tester/prov... men även det är dokumenterat (dvs det finns inga data) och då kan en om en vill undvika sådana linjer och uppfödare. Sedan är avelsutslaget säkrare på en renras eftersom de flesta raser är väl konsoliderade (med vissa undantag, tex där det sker medvetna inkorsningar eller att det sker inmönstring av djur).

Köper du en blandisvalp kan du få träffa moderdjuret... om du har tur. Resten har du ingen som helst koll på.

Men nej! Allvarligt, kan du något som helst om avel?! Köper en ett renrasigt, rasklubbsregistrerat djur kan en följa linjerna i många generationer, dvs det finns en möjlighet att utvärdera djuret en är intresserad av. Sedan finns det naturligtvis uppfödare som inte gör relevanta tester/prov... men även det är dokumenterat (dvs det finns inga data) och då kan en om en vill undvika sådana linjer och uppfödare. Sedan är avelsutslaget säkrare på en renras eftersom de flesta raser är väl konsoliderade (med vissa undantag, tex där det sker medvetna inkorsningar eller att det sker inmönstring av djur).

Köper du en blandisvalp kan du få träffa moderdjuret... om du har tur. Resten har du ingen som helst koll på.
Fast man kan ju inte det i alla raser 😴😴
Finns flera där det enbart står namn och ev ägare på skk hunddata och det enda du kan kolla upp är antal kullar på tiken och pappa till valparna som förhoppningsvis kanske är häslotestad.

Det har jag full koll på men nu var det mentalbeskrivning Mia r nämnde. Det blev jag väldigt nyfiken på att se en sällskapshund som gjort det :)
Jag gjorde MH på min chinese crested. Minns inte vilket år det var, 2002 kanske? Så det är längesedan. Hans uppfödare blev jätteglad för det var så få som gjorde det. Storpudeln gjorde jag inget med för han var köksavlad och varken mamma eller pappa skulle avlas mer på. Tror inte något syskon gick i avel heller. Jag funderade på att göra ett med pommen, men jag valde bort det för han skulle blivit totalt traumatiserad av det. Tyvärr gick flera av hans släktingar i avel trots rädsla hos flera. Men de var ju fläckiga :grin: :banghead: Blandisarna har jag bara ögonlyst och kollat patellan på för att veta vad jag har att utgå från

Jag gjorde MH på min chinese crested. Minns inte vilket år det var, 2002 kanske? Så det är längesedan. Hans uppfödare blev jätteglad för det var så få som gjorde det. Storpudeln gjorde jag inget med för han var köksavlad och varken mamma eller pappa skulle avlas mer på. Tror inte något syskon gick i avel heller. Jag funderade på att göra ett med pommen, men jag valde bort det för han skulle blivit totalt traumatiserad av det. Tyvärr gick flera av hans släktingar i avel trots rädsla hos flera. Men de var ju fläckiga :grin: :banghead: Blandisarna har jag bara ögonlyst och kollat patellan på för att veta vad jag har att utgå från
Vad häftigt :)
Ja det är så tråkigt med all avel på rädda och sjuka djur :(

Finns flera där det enbart står namn och ev ägare på skk hunddata och det enda du kan kolla upp är antal kullar på tiken och pappa till valparna som förhoppningsvis kanske är häslotestad.

Vi tar det igen: Du kan följa blodslinjerna och som sagt välja bort linjer/uppfödare där det inte är några tester/utvärderingar gjorda. Det är endast möjligt med rasrena registrerade individer. Det är inte bara moder- och fadersdjuret som är intressant när en gör en utvärdering av en individ.

Men roligt att du blir så arg på mig som att det vore mitt fel att vissa rasklubbar har noll kontroll trots att hundarna är skkreggade 😅

Jag är inte arg... men din läsförståelse verkar brista och du klagar på att andra inte kan ge exempel när du själv inte kan det. Slö argumentationsteknik och whatsaboutism blir rätt tröttsamt i längden.

Fast i alla raser kan man leta efter uppfödare som gör mer än bara det absoluta minimum som krävs för registrering.

Det här är en kull ur en ren sällskapsras. Det enda som krävs för registrering är DNA-test för PRA, och eftersom ingen i kullen har gått i avel än har ingen testats(eftersom föräldrarna är testade är de antingen fria eller bärare, ingen har dubbla anlag). Trots det är kullen väl utvärderad vad gäller både hälsa och mentalitet.
Till vänster syns deras pappas avkommespindel för MH, två hundar från en annan kull ingår där.

20230722_144121.webp

Om jag vore intresserad av rasen skulle jag definitivt hålla koll på om någon av hundarna i den här kullen gick i avel! Jag skulle också spana på om pappan skulle ha någon mer kull och titta på hans andra avkommor.

Poängen är att man tack vare Avelsdata inte behöver nöja sig med de uppfödare som gör minsta möjliga.

Okej du bara hävdar massor saker men du kan inte ge minsta bevis på vad du skriver.
Hade faktiskt varit intressant att se ett mh från en sällskapshundar jag antar att dom är välkomna i mån av plats men jag har ingen aning om vilken uppfödare som verkligen skulle göra eller har gjort mh på sällskapshund.

Vad är det rapporteringplikt på? Ge ett exempel istället?
Fast varför skulle en sällskapshund göra MH när BPH finns? Tänker nu främst på raserna i rasgrupp 9. BPH har ju tagits fram för bla sällskapsraser.

Fast i alla raser kan man leta efter uppfödare som gör mer än bara det absoluta minimum som krävs för registrering.

Det här är en kull ur en ren sällskapsras. Det enda som krävs för registrering är DNA-test för PRA, och eftersom ingen i kullen har gått i avel än har ingen testats(eftersom föräldrarna är testade är de antingen fria eller bärare, ingen har dubbla anlag). Trots det är kullen väl utvärderad vad gäller både hälsa och mentalitet.
Till vänster syns deras pappas avkommespindel för MH, två hundar från en annan kull ingår där.

Visa bifogad fil 124145

Om jag vore intresserad av rasen skulle jag definitivt hålla koll på om någon av hundarna i den här kullen gick i avel! Jag skulle också spana på om pappan skulle ha någon mer kull och titta på hans andra avkommor.

Poängen är att man tack vare Avelsdata inte behöver nöja sig med de uppfödare som gör minsta möjliga.
Dina tre sista rader!!! Precis så!
När vi skulle köpa den lilla så ville jag sålla bort de uppfödare som inte la vikt vid att utvärdera mentalitet.
Mitt krav var att båda föräldrarna skulle vara beskrivna med MH el BPH, vara icke skottberörda och att man iaf utvärderade endel avkommor.
La ut kravet på FB i div grupper för rasen och fick tips på 10-12 uppfödare.
Jag sållade raskt bort hälften pga hur deras MH/BPH såg ut. Alla var inte nödvändigtvis dåliga men jag ville se mycket nyfikenhet och socialt. Mer än vad som är medel i rasen.

Vi fick precis den hund vi sökte. Fast vildare 😂

Fast varför skulle en sällskapshund göra MH när BPH finns? Tänker nu främst på raserna i rasgrupp 9. BPH har ju tagits fram för bla sällskapsraser.
JAG har INTE skrivit att en sällskapshund ska göra mh jag SVARADE på ett inlägg där en mia r påstod att dom gjorde det men inte kunde ge något exempel på det när jag frågade av ren nyfikenhet :)

Visa mig gärna en sällskapshund som gjort mh vore intressant att se :)
Mentaltest alltså som du skrev :)

Veterinära avvikelser såsom veterinärbesök för sjuk hund menar du?
För knän och ögon och hjärta rapporteras enbart efter undersökning.
Min hund är en sällskapshund. Hon har gjort MH, MT och är KORAD. Hon har även en KORAD avkomma, ett syskon som är KORAD och även hennes mamma är KORAD.
Alla sällskapshundar.
Var så god: https://hundar.skk.se/hunddata/Hund.aspx?hundid=2816523

JAG har INTE skrivit att en sällskapshund dka göra mh jag SVARADE på ett inlägg där en användare påstod att dom gjorde det!
.
Undrar hur mycket ni kan vrida och vända på allting härinne det är helt sanslöst 🤓😭

Lämnar det här nu hej
Om det är mig du syftar på så har jag svarat mentalbeskrivning vilket betyder antingen MH eller BPH, men även att MH är öppet för alla rasrena att delta om det finns en ledig plats, men det går inte in hur många gånger jag och andra skriver det. :banghead: :banghead: :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 862
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025