Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä det är den inte, hon går i grupp 2, schnauzer/pinscher
Vad menar du? Alla SSPKs raser får koras, förutom brukshundar.
Tryck på länken så ser du titeln klart och tydligt.

Korning

Korning anordnas av SBK och är endast möjligt att genomföra för hundar av brukshundras eller om en organisation har ingått i ett samarbetsavtal med SBK. Svenska Schnauzer-Pinscherklubben (SSPK) har tecknat ett sådant avtal med SBK och kan därför arrangera korningar för sina raser.
Källa: https://brukshundklubben.se/avel-halsa/korning/om-korning/

Vad menar du? Alla SSPKs raser får koras, förutom brukshundar.
Tryck på länken så ser du titeln klart och tydligt.

Korning

Korning anordnas av SBK och är endast möjligt att genomföra för hundar av brukshundras eller om en organisation har ingått i ett samarbetsavtal med SBK. Svenska Schnauzer-Pinscherklubben (SSPK) har tecknat ett sådant avtal med SBK och kan därför arrangera korningar för sina raser.
Källa: https://brukshundklubben.se/avel-halsa/korning/om-korning/
Missuppfattade mig, menade att nej det är ingen sällskapshund (grupp 9)

Det är jättesmart! Om man är inne på en hund i Avelsdata som har avkommor kan man klicka på "Statistik avkommor". Det som kommer upp då är statistiken för HD, ED och ögonlysning men man kan ändra genom att klicka på fliken för "Typ" och ändra till MH eller BPH. För den MH-spindel jag visade upp, där man ser avvikelser mot rasens medelvärde, klickar man sedan i även detta samt om man vill jämföra med någon ålderskategori eller alla i rasen som gått MH respektivev BPH.

Visa bifogad fil 124177

Precis som med hälsoresultaten ser man alltså hur många av avkommorna som testats och kan jämföra med snittet för rasen. Mycket praktiskt!
Tack snälla!! Ska genast in och grotta ner mig i detta :)

Jag snubblade över ett utmärkt exempel på att man tack vare Avelsdata åtminstone kan sålla bort de värsta avarterna av uppfödare om man köper reggat.

En renrasuppfödare som under några år sprutat ut kullar. Flera av tikarna har fått maxantal kullar, många har upprepade kombinationer med någon av de egna hanarna - varav en parades första gången innan han fyllt 1. Ingen har mer än absolut nödvändig hälsoundersökning, inget MH eller BPH trots att det är relativt vanligt i rasen. Kullarna har inte utvärderats alls.

Förra året föddes, som det verkar, en kull som inte reggades, så det är omöjligt att veta om någon tik faktiskt överutnyttjats.
I år har det tagits två blandraskullar där uppfödaren korsat den gamla rasen med en ny hen köpt in för att avla på.

Uppfödarens avel var inte mer seriös när den skedde inom SKK. Men då kunde man åtminstone lätt upptäcka det.

Jag snubblade över ett utmärkt exempel på att man tack vare Avelsdata åtminstone kan sålla bort de värsta avarterna av uppfödare om man köper reggat.

En renrasuppfödare som under några år sprutat ut kullar. Flera av tikarna har fått maxantal kullar, många har upprepade kombinationer med någon av de egna hanarna - varav en parades första gången innan han fyllt 1. Ingen har mer än absolut nödvändig hälsoundersökning, inget MH eller BPH trots att det är relativt vanligt i rasen. Kullarna har inte utvärderats alls.

Förra året föddes, som det verkar, en kull som inte reggades, så det är omöjligt att veta om någon tik faktiskt överutnyttjats.
I år har det tagits två blandraskullar där uppfödaren korsat den gamla rasen med en ny hen köpt in för att avla på.

Uppfödarens avel var inte mer seriös när den skedde inom SKK. Men då kunde man åtminstone lätt upptäcka det.
Vad är det för ras?

Kanske OT, men blir alltid skeptisk när en uppfödare verkar ha valpar tillgängliga nästan året om… Har ”valpforskat” ett bra tag nu och vissa kennels försvinner aldrig från köpahund, finns alltid någonting till salu. Men det kanske bara är konfirmeringsbias från att läsa stamtavlor 6 månader i sträck :o

Vad är det för ras?

Kanske OT, men blir alltid skeptisk när en uppfödare verkar ha valpar tillgängliga nästan året om… Har ”valpforskat” ett bra tag nu och vissa kennels försvinner aldrig från köpahund, finns alltid någonting till salu. Men det kanske bara är konfirmeringsbias från att läsa stamtavlor 6 månader i sträck :o
Jag blir absolut skeptisk till sådant, men jag är å andra sidan van vid att de mest seriösa uppfödarna sällan har kullar oftare än vart tredje eller vart fjärde år ungefär. Beror nog lite på hur stor och populär ras man har? Med saluki tex skulle det inte gå att flera uppfödare tar flera kullar per år, det skulle inte finnas tillräckligt med valpköpare då.

Jag blir absolut skeptisk till sådant, men jag är å andra sidan van vid att de mest seriösa uppfödarna sällan har kullar oftare än vart tredje eller vart fjärde år ungefär. Beror nog lite på hur stor och populär ras man har? Med saluki tex skulle det inte gå att flera uppfödare tar flera kullar per år, det skulle inte finnas tillräckligt med valpköpare då.
Definitivt, tänker speciellt på raser som plötsligt gått från ganska ovanliga till populära på kort tid (t.ex. italienarna som plötsligt gick från typ 30 till 150 reggade per år). Man får känslan att kvantitet går över kvalitet, även om det självklart inte behöver vara så varje gång.

Vad är det för ras?

Jag messar dig!

Vad är det för ras?

Vet om några såna av några olika raser och i de fallen kompromissas iaf inte kvaliteten på valparna.

Därmed inte sagt att jag är odelat positiv till det hela.

Tror inte dom anser att det är så viktigt ska man se det stora hela så är ju inte renrasiga hundar särskilt mycket friskare trots alla kontroller som görs i många raser.
Det är bättre att kolla på försäkringsbolagens statistik.

Då ser det inte så bra ut för blandrashundar heller, oftast dyrare än dom raserna jag har/har haft. Försäkringsbolag får även in fall som trauma/trafikskador osv.

Läser hundsport, där beskriver ägaren av en afghan som blivit BIS att en känd hane förekommer över 100 gånger i stamtavlan bakom tiken. Det känns inte som nåt jag hade berättat med stolthet?
Hittar inte den artikeln/insändaren, men hur långt bak i linjerna är den hanen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 862
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar