Oseriös avel 2022

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Fast man kan ju inte det i alla raser 😮😮
Finns flera dÀr det enbart stÄr namn och ev Àgare pÄ skk hunddata och det enda du kan kolla upp Àr antal kullar pÄ tiken och pappa till valparna som förhoppningsvis kanske Àr hÀslotestad.

Jag kan kolla pÄ förÀldrarnas kullsyskon, alla dess kullar, deras syskon och dess kullar osv, allt finns dÀr sÄ lÄngt databasen nÄr.

Det som jag tycker Àr sÄ mÀrkligt hur sÄ mÄnga blandrasuppfödare anser sig vara jÀtteseriösa och deras valpar Àr sÄ friska, med blandrasvalpar som t.om kan sÀljas sÄ mycket som för 35-50 papp varför det inte dÄ börjas blandrasföreningar med en databas och allt annat rashundsvÀrlden har sjÀlv byggt upp? För just nu Àr "vi pysslar med seriös avel" och "vÄra hundar Àr friska" Àr bara ord, inga bevis eller sÀtt att följa nÄgot av avelsdjuren och dess slÀktingar. NÀrmsta Àr vÀl folk som föder upp vall- och jaktblandningar som hÄller koll pÄ stamtavlor för sina djur.

Det som jag tycker Àr sÄ mÀrkligt hur sÄ mÄnga blandrasuppfödare anser sig vara jÀtteseriösa och deras valpar Àr sÄ friska, med blandrasvalpar som t.om kan sÀljas sÄ mycket som för 35-50 papp varför det inte dÄ börjas blandrasföreningar med en databas och allt annat rashundsvÀrlden har sjÀlv byggt upp? För just nu Àr "vi pysslar med seriös avel" och "vÄra hundar Àr friska" Àr bara ord, inga bevis eller sÀtt att följa nÄgot av avelsdjuren och dess slÀktingar. NÀrmsta Àr vÀl folk som föder upp vall- och jaktblandningar som hÄller koll pÄ stamtavlor för sina djur.
Det finns nÄgra fÄ databaser, frÀmst för trendiga pudelkorsningar (labradoodles t.ex.) men jag vet inte hur populÀra de Àr bland uppfödarna. Den största jag kunde hitta hade 3000 hundar inlagda.

Fast i alla raser kan man leta efter uppfödare som gör mer Àn bara det absoluta minimum som krÀvs för registrering.

Det hÀr Àr en kull ur en ren sÀllskapsras. Det enda som krÀvs för registrering Àr DNA-test för PRA, och eftersom ingen i kullen har gÄtt i avel Àn har ingen testats(eftersom förÀldrarna Àr testade Àr de antingen fria eller bÀrare, ingen har dubbla anlag). Trots det Àr kullen vÀl utvÀrderad vad gÀller bÄde hÀlsa och mentalitet.
Till vÀnster syns deras pappas avkommespindel för MH, tvÄ hundar frÄn en annan kull ingÄr dÀr.

Visa bifogad fil 124145

Om jag vore intresserad av rasen skulle jag definitivt hÄlla koll pÄ om nÄgon av hundarna i den hÀr kullen gick i avel! Jag skulle ocksÄ spana pÄ om pappan skulle ha nÄgon mer kull och titta pÄ hans andra avkommor.

PoÀngen Àr att man tack vare Avelsdata inte behöver nöja sig med de uppfödare som gör minsta möjliga.
Hur hittar man avkommesspindeln? Visste inte att man kunde fÄ upp det pÄ det sÀttet, sÄ smart! :D:up:

Det finns nÄgra fÄ databaser, frÀmst för trendiga pudelkorsningar (labradoodles t.ex.) men jag vet inte hur populÀra de Àr bland uppfödarna. Den största jag kunde hitta hade 3000 hundar inlagda.

Är det sjĂ€lvrapporterade eller görs det som i Hunddata och veterinĂ€rinformation skickas in?

• Gilla
Reactions: Sel
Tror inte dom anser att det Àr sÄ viktigt ska man se det stora hela sÄ Àr ju inte renrasiga hundar sÀrskilt mycket friskare trots alla kontroller som görs i mÄnga raser.
Det Àr bÀttre att kolla pÄ försÀkringsbolagens statistik.

Jag frĂ„gade dig om du hade exempel pĂ„ nĂ„gon sĂ€llskapshund som gjort mh har frĂ„gat dig samma frĂ„ga ungefĂ€r 5 gĂ„nger ungefĂ€r 5 andra anvĂ€ndare har svarat pĂ„ frĂ„gan men du förstĂ„r den fortfarande inte đŸ€«

Vem Ă€r det som Ă€r trög hĂ€r egentligen 😄
Finns ett flertal salukis som gÄtt MH. Vet inte om du rÀknar dem som sÀllskapshundar? Du kan sjÀlv kolla upp sÀllskapshundar som gÄtt MH med hjÀlp av avelsdata.

GÄ in pÄ https://hundar.skk.se/avelsdata/Initial.aspx
VĂ€lj ras i menyn (under "raser").
VĂ€lj antingen "MH" eller "Listor".
Om du vÀljer "listor", dÄ kan du fÄ fram samtliga hundar i den rasen som gÄtt MH under vald tidsperiod.

Finns ett flertal salukis som gÄtt MH. Vet inte om du rÀknar dem som sÀllskapshundar? Du kan sjÀlv kolla upp sÀllskapshundar som gÄtt MH med hjÀlp av avelsdata.

GÄ in pÄ https://hundar.skk.se/avelsdata/Initial.aspx
VĂ€lj ras i menyn (under "raser").
VĂ€lj antingen "MH" eller "Listor".
Om du vÀljer "listor", dÄ kan du fÄ fram samtliga hundar i den rasen som gÄtt MH under vald tidsperiod.
Ja ni Àr flera stycken som redan svarat pÄ frÄgan jag stÀllde :)
JĂ€ttekul att se :)

Hur hittar man avkommesspindeln? Visste inte att man kunde fÄ upp det pÄ det sÀttet, sÄ smart! :D:up:

Det Àr jÀttesmart! Om man Àr inne pÄ en hund i Avelsdata som har avkommor kan man klicka pÄ "Statistik avkommor". Det som kommer upp dÄ Àr statistiken för HD, ED och ögonlysning men man kan Àndra genom att klicka pÄ fliken för "Typ" och Àndra till MH eller BPH. För den MH-spindel jag visade upp, dÀr man ser avvikelser mot rasens medelvÀrde, klickar man sedan i Àven detta samt om man vill jÀmföra med nÄgon Älderskategori eller alla i rasen som gÄtt MH respektivev BPH.

20230722_233322.webp

Precis som med hÀlsoresultaten ser man alltsÄ hur mÄnga av avkommorna som testats och kan jÀmföra med snittet för rasen. Mycket praktiskt!

Tror inte dom anser att det Àr sÄ viktigt ska man se det stora hela sÄ Àr ju inte renrasiga hundar sÀrskilt mycket friskare trots alla kontroller som görs i mÄnga raser.

Fast nÀr det finns kontroller har man som valpköpare möjlighet att gÄ efter dem.

FörsÀkringsbolagens statistik berÀttar bara hur hÀlsolÀget ser ut inom en viss ras och tar inte hÀnsyn till skillnader mellan uppfödare/linjer. NÀr det gÀller t ex HD kan man i mÄnga raser minimera risken för att ens hund ska drabbas genom att vÀlja valp frÄn rÀtt kull. Det Àr inte kontroller som gör att valpar har större chans att slippa sjukdomar, det Àr att uppfödarna tar hÀnsyn till resultatet av dessa kontroller.

Vad menar du egentligen? Tidigare har du klagat pĂ„ att för fĂ„ kontroller görs. Nu görs de i mĂ„nga raser men har ingen effekt. Konsekvensen blir att man kan strunta i alla hĂ€lsotester för det blir ju Ă€ndĂ„ inte bĂ€ttre. Är det syftet - att propagera för att hĂ€lsotester Ă€r meningslösa och dĂ€rmed kratta manegen för de som inte testar?

Naturligtvis gör hÀlsotester skillnad. Men effektiviteten Àr olika beroende pÄ test och Äkomma. Hd-röntgen av enbart avelsdjur Àr kanske inte det bÀsta för att fÄ bÀttre höfter. Samtidigt kan DNA-test för prcd-PRA och familjÀr nefropati eliminera risken för sjuka (i det senare fallet dÀrmed döda) hundar pÄ en enda generation.

Vad Àr ditt syfte?

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Jahopp, hÀr stÄr jag med en hund igen (jaja, tre men de andra tvÄ Àr ju makens..) och Nessie Àr fyra Är sÄ en pÄlÀggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 862
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• En ganska vag rasvalstrĂ„d
  • Oseriös avel 2023