Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppenbarligen är det lika mycket grisen i säcken även om man köper en renrasig hund med stamtavla och ska ha en ras som inte har krav på varken det ena eller det andra.
Nej, veterinära anmärkningar finns fortfarande att hitta i databasen och om uppfödaren låtit göra någon mentalbeskrivning av hunden. Bara för att en ras inte har några andra registreringskrav annat än att föräldrarna är renrasiga betyder det inte att veterinära avvikelser inte rapporteras.

Nej, veterinära anmärkningar finns fortfarande att hitta i databasen och om uppfödaren låtit göra någon mentalbeskrivning av hunden. Bara för att en ras inte har några andra registreringskrav annat än att föräldrarna är renrasiga betyder det inte att veterinära avvikelser inte rapporteras.
Nej kolla på sällskapsraserna tex du kan avla på vad som helst som har en livmoder.
Det enda du kan kontrollera är hur många kullar tiken får och med vem.
Veterinöra avvikelser är inte samma sak som att kolla upp hälsan innan parning.

Nej kolla på sällskapsraserna tex du kan avla på vad som helst som har en livmoder.
Det enda du kan kontrollera är hur många kullar tiken får och med vem.
Veterinöra avvikelser är inte samma sak som att kolla upp hälsan innan parning.
Det står fortfarande med veterinära avvikelser om de förekommer, oavsett ras och oavsett krav. Det är veterinären som rapporterar in dem och aldrig hundägaren. Skillnaden är att det finns ingen databas att rapportera till om det är en blandras, så där kan du avla på vad som helst som har en livmoder och valpköpare kan aldrig kontrollera något.

Har aldrig skrivit att någon skrivit att alla blandraser är dåliga men generellt är allt utom draghundskorsningar och inkorsningsprojekt inte populära på forumet.
Jag kan inte sitta och leta efter dessa inlägg men dom dyker upp titt som tätt som jag tidigare gav exempel på pudelmixar sågas hårt fast ägarna av dessa verkar hur nöjda som helst :)

Men hur var det upplevde du att korsningar med lhasa apso är sjuka?
Men där gör du det IGEN och skriver som att folk inte gillar blandrashundarna när det är blandrasaveln som hela tiden diskuteras. Så, kan du hitta ett enda inlägg som är negativt mot blandrashundar i stort, där kritiken inte är riktad mot just aveln utan den faktiska hunden?

Jag upplever att alla som diskuterar sådana här frågor är tydliga med att det är just aveln och inte hundarna man är emot. Sedan kommer det ändå alltid folk och säger "åh, ni ogillar hundarna!". Eh. NEJ. Fortfarande inte.

Och ja, jag har träffat korsningar med lhasa apso som haft hälsoproblem. Jag kan inte minnas en enda ras eller typ av blandras där jag träffat ett flertal hundar och samtliga varit helt utan problem. Däremot är det (som tur är!) väldigt få raser/korsningar där samtliga hundar verkar ha problem. Oftast är det som med hundar i stort. Vissa har problem, andra inte.

Men där gör du det IGEN och skriver som att folk inte gillar blandrashundarna när det är blandrasaveln som hela tiden diskuteras. Så, kan du hitta ett enda inlägg som är negativt mot blandrashundar i stort, där kritiken inte är riktad mot just aveln utan den faktiska hunden?

Jag upplever att alla som diskuterar sådana här frågor är tydliga med att det är just aveln och inte hundarna man är emot. Sedan kommer det ändå alltid folk och säger "åh, ni ogillar hundarna!". Eh. NEJ. Fortfarande inte.

Och ja, jag har träffat korsningar med lhasa apso som haft hälsoproblem. Jag kan inte minnas en enda ras eller typ av blandras där jag träffat ett flertal hundar och samtliga varit helt utan problem. Däremot är det (som tur är!) väldigt få raser/korsningar där samtliga hundar verkar ha problem. Oftast är det som med hundar i stort. Vissa har problem, andra inte.
Fast det är ju avel vi diskuterar tråden heter oseriös avel?
Blandrasaveln sågas hårt och därmed även hundarna som i mitt exempel med pudelmixarna det skrivits om mycket senaste åren.

Nej jag tror ingen hatar hundarna i sig jag hatar inte gatuhundar heller men skulle inte ta i en med tång för det.

Gillar du cockerpoos? Skulle du rekommendera en cockerpoo till någon?

Förstår du något av vad jag skriver? Veterinären är skyldig att anmäla avvikelser oavsett rasvisa krav och den uppfödare som gjort en mentalbeskrivning av sin hund, oavsett krav, har det registrerat! Det finns uppfödare av sällskapsraser som låter mentalbeskriva sina hundar.

Har du en blandras som du tar valpar på har köparen bara ditt ord på att det inte finns några problem i linjerna!
Visa mig gärna en sällskapshund som gjort mh vore intressant att se :)
Mentaltest alltså som du skrev :)

Veterinära avvikelser såsom veterinärbesök för sjuk hund menar du?
För knän och ögon och hjärta rapporteras enbart efter undersökning.

Jag sysslar inte med sällskapsraser så du kan leta själv. Jag har inte heller skrivit MH utan mentalbeskrivning, men MH är öppet för alla raser. Även BPH är en mentalbeskrivning.

Veterinära avvikelser är avvikelser som det är rapporteringsplikt på, vilka avvikelser hamnar annars i registret tror du? Veterinären bryr sig inte om en hund avviker från rasstandarden.

Jag sysslar inte med sällskapsraser så du kan leta själv. Jag har inte heller skrivit MH utan mentalbeskrivning, men MH är öppet för alla raser. Även BPH är en mentalbeskrivning.

Veterinära avvikelser är avvikelser som det är rapporteringsplikt på, vilka avvikelser hamnar annars i registret tror du? Veterinären bryr sig inte om en hund avviker från rasstandarden.
Okej du bara hävdar massor saker men du kan inte ge minsta bevis på vad du skriver.
Hade faktiskt varit intressant att se ett mh från en sällskapshundar jag antar att dom är välkomna i mån av plats men jag har ingen aning om vilken uppfödare som verkligen skulle göra eller har gjort mh på sällskapshund.

Vad är det rapporteringplikt på? Ge ett exempel istället?

Jag har träffat flera trevliga cockerpoos som jag tyckt om väldigt mycket, även blivit kompis med en som blir superglad varje gång den ser mig. Nej. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en förrän det finns ordentlig, lättillgänglig, opartisk dokumentation kring aveln
Ja det är faktiskt roligt att läsa någon positivt:)
Jag har som sagt renrasig hund själv men tycker mycket om svenska blandraser:)

Som hela diskussionen startade med att jag skrev att det är synd att blandraser inte kan kontrolleras så som renrasiga hundar kan.

Okej du bara hävdar massor saker men du kan inte ge minsta bevis på vad du skriver.
Hade faktiskt varit intressant att se ett mh från en sällskapshundar jag antar att dom är välkomna i mån av plats men jag har ingen aning om vilken uppfödare som verkligen skulle göra eller har gjort mh på sällskapshund.

När man tog fram BPH så användes massor av sällskapshundar för själva utformningen av det. Här kan du se de raser som har mer än 200 beskrivna hundar. Många av dem är sällskapsraser. Några raser har också hunnit komma upp i 500 beskrivna hundar. Många rasklubbar har som stark rekommendation att gå BPH med hundar innan avel, även om det ännu inte är ett krav.
https://www.skk.se/sv/uppfodning/me...d-bph/For-uppfodare-och-klubbar/bph-analyser/

Ja, jag stalkar fortfarande amerikanska hundforum för att se vad jänkarna håller på med… :o

Tydligen är det stort i USA att folk själv tränar sina assistanshundar och det är ganska vanligt att man väljer lite vilka raser som helst (de har inga föreskrifter eller krav eller så när det kommer till assistansdjur så de är vanligare där). Såklart finns det idioter till uppfödare som utnyttjar dessa människor och försöker få sina dåligt avlade valpar sålda till extra högt pris som ”blivande servicehundar”.

Senast diskuterad är en cane corso-valp (!) som såldes dyrt som framtida assistanshund. Första turen till veterinären fann fejkade vaccinationspapper och en hund proppfull med hakmask :eek: Valpen har bara hunnit bli 5 månader och gör redan utfall mot hundar, andra djur, främlingar och barn. Kuperad på köpet. Man blir paff.
Jag hamnade bara häromdagen i diskussion med en person i USA som hade en CC som terapihund. Hunden promeneras i stackel, vanligt halsband och så assistansselen förstås. För att hens hund är "inte en robot".

Det låter nästan som att du tror att mh på sällskapshundar inte existerar? :confused: Det är ju superenkelt att kolla på avelsdata, jag tog två sällskapsraser; pudel och papillon och i båda raser finns hundar som genomfört mh. Pudel någon/några varje år. Det tog inte många minuter att kolla upp.
Sen skrev ju @Mia_R ordagrant "någon mentalbeskrivning" och jag kan ju inte tala för henne men personligen skulle jag gissa att någon som skriver så innefattar både mh och bph.

Fast varför den attityden?
Jag vet både vad mh och bph är - jag frågade dig efter en sällskapshund som gjort mh? Känner du till någon?

Eftersom MH är öppet för alla renraser i mån av plats så finns det säkerligen hundar av sällskapsras som genomfört MH. Kolla Avelsdata? :) Finns säkert en hel del pudlar och schnauzrar t ex som gjort MH. Nu räknas de inte som sällskapsras men jag har själv gjort MH med två av mina corgis, tredje gjorde BPH. Det är inget krav för avel, men jag anser det mer seriöst om man även utvärderar mentaliteten.

Det låter nästan som att du tror att mh på sällskapshundar inte existerar? :confused: Det är ju superenkelt att kolla på avelsdata, jag tog två sällskapsraser; pudel och papillon och i båda raser finns hundar som genomfört mh. Pudel någon/några varje år. Det tog inte många minuter att kolla upp.
Sen skrev ju @Mia_R ordagrant "någon mentalbeskrivning" och jag kan ju inte tala för henne men personligen skulle jag gissa att någon som skriver så innefattar både mh och bph.
Ja precis. Både papillon och phalène är sällskapsraser. Jag gjorde BPH med min pappis och kommer att göra det med min nuvarande phalène. Bägge rasklubbarna lämnar bidrag till dem som genomför BPH.

Som, sagt, det är mycket enkelt att kolla på aveldata.

https://hundar.skk.se/avelsdata/Initial.aspx

Här har du en fralla som gjort både MH, BPH och MT (464p)

Min Dvärgschnauzer har gjort MH liksom alla andra i hennes kull. Båda hennes föräldrar har gjort MH och pappan är även KORAD.
Rätt många Dvärgschnauzers som gör MH.

Sen är det ju många sällskapsrasen som gör BPH också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 862
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar