Det jag kunde läsa om hälsan och deras behov när det gäller iller fick mig att backa. Vad som stod i hundböckerna före Internet kan jag inte uttala mig om för jag kommer inte ihåg, men jag vet att jag blev utskälld av en uppfödare av pudel när jag ringde på några valpar och frågade om tester efter just tips från SKK vad jag som valpköpare skulle tänka på angående rasrelaterade problem.
"Deras hund hade aldrig varit sjuk." Nä, men var de testade? "Deras hund hade aldrig varit sjuk." Nä, men det var inte det jag frågade, är de testade? "Deras hund hade aldrig varit sjuk." Är de testade? "Har du nånsin haft hund tidigare???" Ja, det är därför jag frågar!
När jag ca 20 år senare letade efter valp hade jag fått upp ögonen för hunddata via SKK och plöjde allt jag kunde hitta om olika linjer avseende MH och veterinära anmärkningar. Jag strök några uppfödare helt och hållet som oseriösa och letade även i resten av Norden innan vi hämtade en valp på Åland. Där fick vi hälsa på totalt 11 hundar + hanhundsägaren och hannen innan vi bestämde oss för en valp som vi senare hämtade.
En uppfödare gick MH samtidigt som vi visade en hund. Mycket vacker tik som skulle sättas i avel men med totalt kass mentalitet. Till och med beskrivarna rekommenderade dem att tänka om men nej, hunden hade gjort MH så den var godkänd. Den uppfödaren kommer jag aldrig köpa någon hund från.
En annan uppfödare som jag redan klassat som oseriös efter mitt detektivarbete gick med på samma MH och hade många åsikter om våran hund pga ett färgfel. Vår hund gjorde ett kalasprov och fick mycket beröm av beskrivarna, hon hade en hund som skulle gå upp efter oss och förbjöd valpköparen att göra testet den dagen. Min högst personliga misstanke är att hon inte vågade riskera att hennes hund skulle få ett sämre resultat.