Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående silverlabradorer verkar de ha varit kontroversiella ända sedan ett par AKC-uppfödare började avla på färgen för 40 år sedan. Rykten om inkorsning av weimaraner förekom redan då.

Är det någon som vet om färgen är kopplad till hudproblem hos labrador? Annars är väl det största problemet för min del just färgaveln.

Ja det är mamman som är golden-BC, pappan är alltså Aussie-Collie. Det ska bli… intressant att följa. Det är ju ett totalt impulsköp, de var och hälsade på hos uppfödaren med rasen som familjen haft flera hundar från, fick reda på att de kostade 25’ och backade ur direkt, och köpte blandrasvalpen dagen efter. 🙄 Hens pappa hade muttrat ”jag kan lägga 5000 mellan…” (för att de skulle köpa renrasvalpen istället) 😬
Kan jag fråga vilken SKK ras de först tittade på?
Ja, det är ett recessivt vitfläcksanlag.

Som du skriver är problemet med färgavel att färg lätt går före allt annat. Det är å andra sidan jag inte tycker att man ska utesluta djur för att de har "fel" färg heller, så länge färgen inte är kopplad till hälsoproblem.
Jag tycker alltså inte att man ska använda t ex en gula flatte i avel för att den är gul, men inte heller utesluta den enbart av den anledningen.
Det håller jag verkligen med om. Alltså att alla färger bör vara tillåtna inom alla raser så länge inte en färg innebär hälsoproblem. Sen ska ju inte färg styra aveln (som du skriver).

Angående silverlabradorer verkar de ha varit kontroversiella ända sedan ett par AKC-uppfödare började avla på färgen för 40 år sedan. Rykten om inkorsning av weimaraner förekom redan då.

Är det någon som vet om färgen är kopplad till hudproblem hos labrador? Annars är väl det största problemet för min del just färgaveln.
Jag har sett en del bilder på silver"labradorer" som absolut har haft hudproblem. Enligt de inlägg jag har sett har respekt ägare menat att orsaken är färgen. Hundarna har sätt fläckiga ut med mindre och större områden utan päls.

Detta är ju dock som sagt inlägg på tex FB och Instagram så inga säkra källor.

Jag har sett en del bilder på silver"labradorer" som absolut har haft hudproblem. Enligt de inlägg jag har sett har respekt ägare menat att orsaken är färgen. Hundarna har sätt fläckiga ut med mindre och större områden utan päls.

Detta är ju dock som sagt inlägg på tex FB och Instagram så inga säkra källor.

Kallas color dilution alocepia. Förekommer hos kelpies med blå eller grå färg (dilute färger). Verkar inte påverka huden utan bara trist päls som jag förstått det.

och trådens ämne är samma som ribruken/namnet på tråden? Då förstår jag ej problemet.
Vi diskuterar galna mixer, uppenbara häloproblem och mentala brister. Sånt vi ramlat över i annonser och på avelsdata. Och detta på parningar som redan är gjorda.
Vi diskuterar inte ingående genetik, organisationer eller avel i allmänhet eller hur något ska förändras.
Sånt har det funnit/finns det gott om andra trådar för.

Kan vi snälla släppa detta nu och återgå till tråden?

Låt oss hoppas att golden slår igenom helt aktivitetsmässigt. 😬

Jag har ju svårt att förstå att så många ändå är ok med att köpa valp utan någon granskning. Känns som folk är mkt noggrannare när de tex köper tv, mobil, datorn osv. Och detta även personer som jag tycker borde veta bättre. Jag har tex i min bekantskapskrets två personer, som, oberoende av varandra (dom känner inte varandra) har köpt pudelblandisar. Ena tror jag är pudel/cavalier och den andra pudel/cockerspaniel. Bägge dessa personer är vettiga personer, högutbildade, vana att kritiskt granska information - en är chef jurist och den andra journalist. Men i deras hundval har deras granskning bestått i respektive uppfödares ord (tex föräldrarna är friska) och typ rekommendation från vän som köpt valp från uppfödaren innan. Inga intyg/papper på hälsokontroller etc. Jag förstår inte.
Jag känner precis likadant! Men det kanske är så att om man inte är i hundvärlden utan kommer utifrån så vet man inte om allt det här med hälsotester osv.? Eller nåt…

Jag känner precis likadant! Men det kanske är så att om man inte är i hundvärlden utan kommer utifrån så vet man inte om allt det här med hälsotester osv.? Eller nåt…
Nej jag hade ingen som helst aning om hälsoprogram och annat när jag hade mina första hundar men det gick bra ändå alla var friska och krya och trevliga.
Hade blandraser först sen köpte jag en renrasig men inte heller då hade jag en aning om någonting jag bara skrev på papper och betalade.
Tror faktiskt inte det är så himla lätt som insatta tror.

Nej jag hade ingen som helst aning om hälsoprogram och annat när jag hade mina första hundar men det gick bra ändå alla var friska och krya och trevliga.
Hade blandraser först sen köpte jag en renrasig men inte heller då hade jag en aning om någonting jag bara skrev på papper och betalade.
Nej det är det jag tänker, att när man väl är insatt så tycker man att det är ju självklart allting, just för att man ÄR insatt. Men är man utanför den bubblan tror jag det är jättelätt att bara gå på vad uppfödaren säger. I fallet med min släkting så har hen växt upp med två hundar från en superduktig skk-uppfödare i familjen, men jag tror inte hen själv kopplat vad som skiljer den duktiga uppfödarens avelsarbete från köksavlarna. Så då var tiken trevlig och frisk (hur vet de det) och valpen söt så man köper den. De tycker att det kändes bra för de fick välja valp ungefär.

Jag testade nu. Jag tog en webbläsare på datorn som jag aldrig använder och startade ett "gästkonto" där så att det inte skulle finnas något alls av min tidigare sökhistorik.

Sedan googlade jag "Hur köpa hund".
Första träffen: SKKs info om lite grundläggande tänk inför valpköp och länkar till mer läsning, läsning om alla olika raser osv.
Andra träffen: jordbruksverkets hemsida med info om smuggelhundar och bästa tipsen för att undvika att köpa sådan.
Tredje träffen: Skitbra(!) info från Folksam om hur man väljer rätt ras, hur man väljer seriös uppfödare, för- och nackdelar med olika alternativ, vad som krävs av en hundägare, lite grundläggande lagar och regler...

Så, ägnar man två sekunder åt att googla, och sedan några minuter åt att läsa på några av de första träffar som dyker upp, då har man en bra grund. Men såklart, då måste man också bry sig om vad man köper och inte strunta i allt och köpa från första bästa granne bara för att hunden råkar finnas nära.

Jag testade nu. Jag tog en webbläsare på datorn som jag aldrig använder och startade ett "gästkonto" där så att det inte skulle finnas något alls av min tidigare sökhistorik.

Sedan googlade jag "Hur köpa hund".
Första träffen: SKKs info om lite grundläggande tänk inför valpköp och länkar till mer läsning, läsning om alla olika raser osv.
Andra träffen: jordbruksverkets hemsida med info om smuggelhundar och bästa tipsen för att undvika att köpa sådan.
Tredje träffen: Skitbra(!) info från Folksam om hur man väljer rätt ras, hur man väljer seriös uppfödare, för- och nackdelar med olika alternativ, vad som krävs av en hundägare, lite grundläggande lagar och regler...

Så, ägnar man två sekunder åt att googla, och sedan några minuter åt att läsa på några av de första träffar som dyker upp, då har man en bra grund. Men såklart, då måste man också bry sig om vad man köper och inte strunta i allt och köpa från första bästa granne bara för att hunden råkar finnas nära.
Fanns knappt internet då😄
Borde vara enklare nuförtiden Ja :)

Nej det är det jag tänker, att när man väl är insatt så tycker man att det är ju självklart allting, just för att man ÄR insatt. Men är man utanför den bubblan tror jag det är jättelätt att bara gå på vad uppfödaren säger. I fallet med min släkting så har hen växt upp med två hundar från en superduktig skk-uppfödare i familjen, men jag tror inte hen själv kopplat vad som skiljer den duktiga uppfödarens avelsarbete från köksavlarna. Så då var tiken trevlig och frisk (hur vet de det) och valpen söt så man köper den. De tycker att det kändes bra för de fick välja valp ungefär.
Det kan ju också gå bra ibland är man lite väl snabb på det här forumet att dömma ut alla blandraser som sjuka och speciella.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 870
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård