Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svenska Pudelklubben följer den franska, eftersom de är "ägare" av rasstandarden. Franska pudelklubben/kennelklubben kan vägra samarbeta med andra länders klubbar som inte följer deras regler.

Personligen tycker den här pudeltanten att alla färger borde godkännas.
Alla färger är tillåtna, men alla premieras inte på utställning. Har du en bra, genetiskt värdefull pudel som råkar vara tvåfärgad så får du använda den i avel. Det enda du inte kan är ställa ut eller få brukschampionat, men har du en hane med kvalitéer som bevisat skulle räcka till det senare så knackar nog tikägarna på dörren ändå.

Pudlarna är väldigt picky med färg på utställning. Det duger inte med de önskvärda färgerna heller om de är matta eller omättade.

(Det här skulle då vara ett citat på tidigare inlägg men det höll inte Buke med om)

Ja, att shar-pei har använts i de mer extrema hundarna skulle inte förvåna mig… Pengatvätt tänkte jag inte ens på, trodde det hela var ett sorts ponzi-scheme där man övertalar varandra att man kan tjäna pengar på att avla alltmer galna varianter. :( Annonsen jag såg var på en vanlig säljhemsida likt blocket och låg på dryga 27 000 kr. Så de verkar ändå hamna i ”normala” (:cautious:) hem ibland.

Frallan som vann ”non-sporting group” på National Dog Show 2017 i USA hade också misstänksamt stor nosrynka. Så tyvärr finns det onekligen även människor i den vanliga hundvärlden som tycker det är snyggt. Infogar en bild från eventet eftersom det är svårt att hitta resultat från tidigare år online.

the-national-dog-show-presented-by-purina-2017-pictured-french-bull-dog-named-babe-non-sporting.jpg
Antar att det var mitt inlägg 🙂

Det är säkert flera raser inblandade, men shar pei känns väldigt troligt för många har ju rynkor över hela kroppen och inte bara nosrynkor. Undrar vad de har använt för att få in långhår och merle. De nakna har jag läst både kines och mexikansk. De nakna jag har sett verkar iallafall ha bättre nosar och näsborrar så man får väl vara glad för det lilla.

Jag tror att det finns alla varianter av både uppfödare, säljare och köpare. Ju dyrare de är desto fler hakar på. Jag hittade en grupp på Facebook och där skulle det vara så unikt som möjligt. Extremt (undrar hur många gånger jag har skrivit extremt i mina senaste inlägg 😅) mycket färgavel och en massa gentester för att veta vad för färger de är och bär på. Väldigt många har också samma extremt irriterande sätt att skriva som bullyuppfödarna. Jag kan tänka mig att de som inte är tillräckligt unika är de som hamnar på säljsidor som den du hittade.

Ja, den såg stor ut ja. Tyvärr blir det väl så att ju fler man ser desto mer normaliserat blir det och med tanke på hur extremt missbildade en del bullys jag har sett där ägarna är helt upp i himmeln stolta över att de har världens bästa och snyggaste hund så finns det nog många som vill ha även big ropehundarna. Jag får upp en del extrema schäfrar på instagram också och det är alltid folk som skriker i kommentarerna om hur snygga hundarna är och vill veta vad de kostar. De som får mest uppmärksamhet är de som går med hela hasen i backen.

Några exempel
IMG_3270.webp

Denna hade jag velat veta exakt vad färgerna är för något. Det enda jag är säker på är tan och husky antar jag är typisk huskyteckning. Platinum har jag för mig är någon form av recessivt rött. Lilac vet jag inte om det är blått eller lavendel/isabella. Koi har jag aldrig hört talas om. Pink gissar jag är en form av albinism
IMG_3272.webp

Denna hade jag velat veta exakt vad färgerna är för något. Det enda jag är säker på är tan och husky antar jag är typisk huskyteckning. Platinum har jag för mig är någon form av recessivt rött. Lilac vet jag inte om det är blått eller lavendel/isabella. Koi har jag aldrig hört talas om. Pink gissar jag är en form av albinism
Visa bifogad fil 122748
Lilac är blått plus en ny sorts brun coco istället för bb, husky koi verkar vara merle med huskyteckning och platinum recessiv cream ovanpå dilution
IMG_3275.webp

Nu ska jag sluta spamma tråden 🙈

Antar att det var mitt inlägg 🙂

Det är säkert flera raser inblandade, men shar pei känns väldigt troligt för många har ju rynkor över hela kroppen och inte bara nosrynkor. Undrar vad de har använt för att få in långhår och merle. De nakna har jag läst både kines och mexikansk. De nakna jag har sett verkar iallafall ha bättre nosar och näsborrar så man får väl vara glad för det lilla.

Jag tror att det finns alla varianter av både uppfödare, säljare och köpare. Ju dyrare de är desto fler hakar på. Jag hittade en grupp på Facebook och där skulle det vara så unikt som möjligt. Extremt (undrar hur många gånger jag har skrivit extremt i mina senaste inlägg 😅) mycket färgavel och en massa gentester för att veta vad för färger de är och bär på. Väldigt många har också samma extremt irriterande sätt att skriva som bullyuppfödarna. Jag kan tänka mig att de som inte är tillräckligt unika är de som hamnar på säljsidor som den du hittade.

Ja, den såg stor ut ja. Tyvärr blir det väl så att ju fler man ser desto mer normaliserat blir det och med tanke på hur extremt missbildade en del bullys jag har sett där ägarna är helt upp i himmeln stolta över att de har världens bästa och snyggaste hund så finns det nog många som vill ha även big ropehundarna. Jag får upp en del extrema schäfrar på instagram också och det är alltid folk som skriker i kommentarerna om hur snygga hundarna är och vill veta vad de kostar. De som får mest uppmärksamhet är de som går med hela hasen i backen.

Några exempel
Visa bifogad fil 122746
Känns nästan omöjligt att försöka läsa detta :crazy:

• Gilla
Reactions: Sel
Lilac är blått plus en ny sorts brun coco istället för bb, husky koi verkar vara merle med huskyteckning och platinum recessiv cream ovanpå dilution
Visa bifogad fil 122751
Nu ska jag sluta spamma tråden 🙈
co/co (eller ”cocoa locus”) ska vara en mörkare variant av b/b. Gick tydligen inte att testa för innan 2020 och finns endast hos dessa designerfrallor? :cautious:
Låter konstigt, men jag är ingen färggenetiker.

Känns nästan omöjligt att försöka läsa detta :crazy:
Jag har bara sett det sättet att skriva på extrema bullys, frallor och annat ”exotiskt”. Det finns säkert andra som skriver så också, men det är inget jag har träffat på mer än i något undantagsfall
co/co (eller ”cocoa locus”) ska vara en mörkare variant av b/b. Gick tydligen inte att testa för innan 2020 och finns endast hos dessa designerfrallor? :cautious:
Låter konstigt, men jag är ingen färggenetiker.
Ja precis.
Mutationer sker hela tiden så det är inte jättekonstigt, men det ger ju dem en extra anledning att ta extra mycket betalt för sina ”unika mästerverk”

Jag håller lite koll på planer och kullar i "min" ras och tänkte att jag lika gärna kunde slå ett öga på den mindre storleksvarianten också.

Jag hittade en kull som inte gav någon ljusare bild av att kunna hitta en valp i framtiden. Båda föräldrarna till kullen har patellaluxation, mamman grad 1 och pappan grad 2. Det är (har inte varit?) en ras som haft något större problem med patella. Varför göra så att det blir ett problem i framtiden?

Om de nu ändå skulle göra om köpahund kunde de väl passat på att göra sidan lite bättre. Så att det går att filtrera sina sökningar för att enklare kunna hitta kullar efter hälsotestade (med godkända resultat) och mentalbeskrivna hundar.
Jag skrev till SKK förut (när köpa hund var nytt) om att de borde ha samma krav på annonser som rasklubbarna har. Dvs, har rasklubben krav på ögonlysning för valphänvisning så ska du inte kunna annonsera på SKK om du inte har undersökt föräldradjuren. Men nä, då var SKK inte ett dugg intresserade av det. Har funderat på om jag borde skriva till dem om det igen...

Jag skrev till SKK förut (när köpa hund var nytt) om att de borde ha samma krav på annonser som rasklubbarna har. Dvs, har rasklubben krav på ögonlysning för valphänvisning så ska du inte kunna annonsera på SKK om du inte har undersökt föräldradjuren. Men nä, då var SKK inte ett dugg intresserade av det. Har funderat på om jag borde skriva till dem om det igen...
Jag trodde att det var så, att det var kraven för att få posta annonser? Så himla knäppt att det inte är så.

Nej, enda kraven för att få annonsera på SKKs "köpa hund" sida är att valparna får reggas i SKK. M.a.o. är det fritt fram att annonsera valpar efter hundar med bedrövliga MH, utan rekommenderade hälsoundersökningar och så vidare...
Jag var också helt säker på att det fanns fler krav än det! :(

Det är redan svårt nog för oerfarna valpköpare att hitta en sund valp som känns rätt, Köpahund.se gör det knappast lättare.

Eller hur. Funderar på om man skulle starta namninsamling om att man vill se SKK ändra på det här. Ska kika på det under dagen.
Funderar vidare lite på det här... Om man kollar på tex boxer, så behöver man för valphänvisning hos rasklubben ha hundar med genomfört MH och där med vissa krav på hanteringsbitarna, de ska också ha röntgad rygg, undersökta knäleder och ultraljudat hjärta. Och såklart höftröntgen.

För att annonsera på köpahund.se krävs enbart känd mentalstatus (dvs resultatet kan vara hur bedrövligt som helst, kan även ha avstått skott eller avbrutet av beskrivaren) och den enda hälsoundersökning som krävs är höftröntgen.

Snacka om att SKK motarbetar sina rasklubbar ibland...

Funderar vidare lite på det här... Om man kollar på tex boxer, så behöver man för valphänvisning hos rasklubben ha hundar med genomfört MH och där med vissa krav på hanteringsbitarna, de ska också ha röntgad rygg, undersökta knäleder och ultraljudat hjärta. Och såklart höftröntgen.

För att annonsera på köpahund.se krävs enbart känd mentalstatus (dvs resultatet kan vara hur bedrövligt som helst, kan även ha avstått skott eller avbrutet av beskrivaren) och den enda hälsoundersökning som krävs är höftröntgen.

Snacka om att SKK motarbetar sina rasklubbar ibland...

Ändrat, jag skrev lite fel:

Det kanske är lite oklart men vi har numera avelsrekommendationer, inte krav. För att stå med på det vi nu kallar "Födda och planerade kullar" gäller bara att kullen ska vara reggad/kunna reggas hos SKK, vilket ju betyder genomfört MH och ryggröntgen. Istället visar vi resultaten för föräldrarna som en slags varudeklaration.

Ändrat, jag skrev lite fel:

Det kanske är lite oklart men vi har numera avelsrekommendationer, inte krav. För att stå med på det vi nu kallar "Födda och planerade kullar" gäller bara att kullen ska vara reggad/kunna reggas hos SKK, vilket ju betyder genomfört MH och ryggröntgen. Istället visar vi resultaten för föräldrarna som en slags varudeklaration.
Jaså? Det är inte så det ser ut när man läser här: https://boxerklubben.se/boxerklubben.org/index.php/valphanvisning/regler-for-valphanvisning.html

Ah, då är jag med. Det där är en arkiverad sida, boxerklubben.org är den nya:

https://boxerklubben.org/index.php/fodda-och-planerade-kullar

Jag får nog ta ett snack med styrelsen om huruvida vi ska låta de arkiven ligga kvar. Det har varit användbart att kunna hitta historisk information, men om de fortfarande dyker upp när man söker så är det ett problem.

Ah, då är jag med. Det där är en arkiverad sida, boxerklubben.org är den nya:

https://boxerklubben.org/index.php/fodda-och-planerade-kullar

Jag får nog ta ett snack med styrelsen om huruvida vi ska låta de arkiven ligga kvar. Det har varit användbart att kunna hitta historisk information, men om de fortfarande dyker upp när man söker så är det ett problem.
Ah, när jag sökte på google så fick jag inte fram något alls om någon ny hemsida, den jag länkade till kom dock upp som första eller andra sökträff.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar