Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju ändå väldigt ambitiöst att starta en helt ny app istället för att slänga ut en sökesannons på blocket eller facebook 😅 Jag hoppas att den tar fart för jag tycker att själva idéen med att hitta andra hundmänniskor är jätterolig. Att folk letar avelsdjur kommer man nog aldrig ifrån oavsett vilken plattform man använder
Och jag tycker den är superstöring för den marknadsförs rätt intensivt emellanåt i diverse grupper på fb som egentligen är specifikt för en BHK eller annan andra hundklubbar 😒

Sen kanske idén är bra om man har lite socialare hundar än jag har, men känns som så mycket reklam för att tjäna pengar. Just hundklubbar är väl det enklaste stället att träffa folk med andra hundar redan liksom 😅

Igår hade jag ett samtal med en person som nyligen parat sin poo någonting med en annan poo någonting (tror det är powder puff). Parningen skedde för en dryg vecka sedan och nu ville personen fråga om de inte skulle para en gång till eftersom tiken fortfarande är så svullen och hur vet man om tiken är dräktig? Jag frågade lite om parningen och då kröp det fram att de hade ju fått hålla i tiken vid parningen - men det var ju för att det var första gången för både tik och hane. Alltså, tar folk inte reda på någonting innan det ger sig in på att "avla"?

Jag frågade också om försäkring och om personen hade buffert för eventuellt snitt och då blev hen helt förskräckt, VA?? Kan det blir snitt också?

Till saken hör att jag i höstas hade ett låångt samtal med den här personen där jag i detalj beskrev hur vi går tillväga innan parning, vilka kostnader vi räknar med, prog prov, vaccinationer, UL osv osv samt de kostnader som man inte kan förutse som akut veterinärvård, extra foder till valparna om tiken inte har mjölk eller det händer något. Tipsade även om boken Hunduppfödning i teori och praktik som ett bra "verktyg" innan man tar beslut om parning.

Uppenbarligen har ingenting gått in och jag blir så trött. Nu skulle hen i alla fall kontakta veterinär på måndag men det är lite oklart varför.

Vet inte vad jag egentligen ville med inlägget men jag fick i alla fall kräka ur mig lite.

Och jag tycker den är superstöring för den marknadsförs rätt intensivt emellanåt i diverse grupper på fb som egentligen är specifikt för en BHK eller annan andra hundklubbar 😒

Sen kanske idén är bra om man har lite socialare hundar än jag har, men känns som så mycket reklam för att tjäna pengar. Just hundklubbar är väl det enklaste stället att träffa folk med andra hundar redan liksom 😅
Och jag som varken är social eller har råd/ork att vara med i eller träna på någon klubb tycker att det är jättebra. Man går ju inte till bruks för att leta kompisar i första hand. Nu är jag inte tillräckligt pigg för att kunna använda DogDater på ett effektivt sätt ändå, men om någon tagit initiativ till hundpromenader i stan hade jag absolut varit på! Vi är flera som vill ha större gemensamma promenader men ingen av oss kan organisera något just nu.

Så alla är olika 🙂

Och jag som varken är social eller har råd/ork att vara med i eller träna på någon klubb tycker att det är jättebra. Man går ju inte till bruks för att leta kompisar i första hand. Nu är jag inte tillräckligt pigg för att kunna använda DogDater på ett effektivt sätt ändå, men om någon tagit initiativ till hundpromenader i stan hade jag absolut varit på! Vi är flera som vill ha större gemensamma promenader men ingen av oss kan organisera något just nu.

Så alla är olika 🙂
Absolut, och säger inte att idén i sig är katastrof, men störigt när man envisas med att peppra grupper med annat syfte med reklam. Men det är ju störigt oavsett vad 😅

Alltså ibland blir man så trött.
Jag letar efter valp och på jobbet blev jag rekommenderad att köpa blandras eftersom de är friskare.

Jag försökte förklara att blandras INTE är friskare. Bara för att du parar två olika raser resulterar det inte i friska valpar. Mina arbetskamrater gav tips på ”kenlar” (ja de använde faktiskt ordet kennel) där de har valpar till salu. Jag sa att jag bara är intresserad av renrasig valp av en specifik ras (Shetland Sheepdog).

De hävdar att det är vetenskapligt bevisat att om man exempelvis parar två olika koraser så blir avkomman friskare. Detta måste ju självklart även gälla för hund. Varför hade blandras annars varit så populärt?

Renrasiga hundar har, enligt dem, massor av rasbundna sjukdomar som ”försvinner” om man parar med annan ras (som har sina rasbundna sjukdomar).

Detta är välutbildade människor (även jag tillhör de mer välutbildade) och jag visste inte vad jag skulle svara.

Självklart finns det rasbundna sjukdomar, men detta försöker seriösa uppfödare att avla bort genom olika tester och enbart avla på friska individer.

Utparning stöder jag helt och fullt. Jättebra om inavlade raser får in nytt blod på reglerat sätt med stambok osv.

Vissa hundraser vet jag om, och håller med om, att aveln gått åt fel håll och man avlat för att få fram mer extrema individer. Detta är fruktansvärt och antagligen orsaken till myten att blandras är friskare.

Nu när jag letar valp är jag jättenoga med att kolla härstamning och inavelsgrad. Tycker personligen att dessa borde vara skarpare. Nästan 6% är tillåtet inom Sheltie vilket jag anser är för mycket.

Sen har vi problemet att vissa hanar blir väldigt populära och får massor av avkommor.

Vi behöver bredda aveln. Få fler att avla på friska och testade djur. Kanske ett tak på hur många tikar en hane får para?

Jag vet inte.

Men något är fel när myten om att blandraser är friskare är vitt spridd bland högutbildade akademiker.

(Förlåt långt inlägg, jag är bara så arg).

Det är ingen myt att ökad genetisk variation leder till mindre gendubletter och inte minst bättre MHC.
Det gäller inom ras och mellan raser.
Det är bara det att det är svårt inom raser eftersom den kulturen vi lever i nu, där avlas raser oftast med stängda stamböcker, dvs inom sluten population. Och det skapar vad vi är i idag, särskilt då de flesta raser grundades på väldigt få individer.
Våra raser är, generellt, extremt hårt inavlade idag.
Om du ser till Sheltie så är de flesta individer så pass inavlade att det motsvarar halvsyskonparning. Många av dem värre eller mycket värre.

Så självklart har du en bättre chans att få en friskare och mer långlivad hund om du skulle ta en valp som är exempelvis Sheltie x MAS där båda föräldrarna är fritestade från de sjukdomar som är riskfaktor för dessa raser.
Men generellt/ i längden räcker det i regel inte med bara två raser eftersom tamhunden kommer från endast 5 möderne och våra raser idag är uppe i katastrofhögt COI (inavelsgrad).
SKK anger inavelsökningen med skriver "inavelsgrad".
Ex min Schapendoes, där står det "inavelsgrad o.oo2%", men verkligheten är 27%, dvs att hon är ett resultat av en parning som motsvarar drygt en halvsyskonparning.
Man kan tänka att det bara var hon, men liknande siffror gäller ju för andra inom rasen också.
Man kan tänka sig att det bara är den rasen, men liknande (och ofta än värre) gäller ju för de flesta raser.

Ni resonerar som om det finns vissa raser som är för inavlade. att det finns raser som är extremt inavlade betyder inte att de andra raserna inte är för mycket inavlade.

”Serbisk” rottweiler :crazy:
3715F2D9-6950-40E5-9C00-B7FE3E8113CD.webp

Vill knappt skriva detta men min hunds mamma är ev preggo IGEN 🤦‍♀️

Dom velar om abortspruta för hunden kan bli sjuk av det samt det är nog för sent nu ändå. Veterinären säger att dom kan kastrera tiken och då ta ut livmodern och "vad som ev är där i".
Dottern i familjen grinar och säger att det är "Guds vilja".

Att låta hunden få valparna är en risk i sig samt förra kullen "övergav" hon när de var 4 veckor. Had enough!

Blir det valpar blir det 3e kullen på 1.5 år 🙈

Ok för att valparna är söta, friska och trevliga men....

Känner att jag bidragit till detta men vi betalade knappt för valpen. Dom ville inte ha pengar för den men vi gav dom motsvarande 2000kr och en låda öl ändå liksom...

Dom har gått back på alla kullar så det är ingen valpfabrik men betydligt billigare om de kastrerat tiken...

Tyvärr har dom inte haft råd med det. (Men råd till cigg och alkohol har man ju alltid)

Vill knappt skriva detta men min hunds mamma är ev preggo IGEN 🤦‍♀️

Dom velar om abortspruta för hunden kan bli sjuk av det samt det är nog för sent nu ändå. Veterinären säger att dom kan kastrera tiken och då ta ut livmodern och "vad som ev är där i".
Dottern i familjen grinar och säger att det är "Guds vilja".

Att låta hunden få valparna är en risk i sig samt förra kullen "övergav" hon när de var 4 veckor. Had enough!

Blir det valpar blir det 3e kullen på 1.5 år 🙈

Ok för att valparna är söta, friska och trevliga men....

Känner att jag bidragit till detta men vi betalade knappt för valpen. Dom ville inte ha pengar för den men vi gav dom motsvarande 2000kr och en låda öl ändå liksom...

Dom har gått back på alla kullar så det är ingen valpfabrik men betydligt billigare om de kastrerat tiken...

Tyvärr har dom inte haft råd med det. (Men råd till cigg och alkohol har man ju alltid)
De där 2000 kr hade ju räckt till en kastrering, tänker jag …

De där 2000 kr hade ju räckt till en kastrering, tänker jag …
Jag vet inte vad de betalade för den andra tiken (min hunds storasyster från första kullen som de steriliserat). Men att vi bor här på en ö osv gör att vi betalar överpriser, gissar på runt motsvarande 3500sek..

Kan ju ta hunden till fastlandet med för billigare men bilfärjan är då ytterligare ca 1100kr returbiljett....

Men det hade ju varit en bit på vägen och jag vet att de fått liknande summor för en del av de andra valparna med medans vissa har de givit bort

På tal om oseriös avel, har någon här hört om en ny app som är till för hundägare att hitta kompisar till sin hund? Den grundades visst för att hitta hundar för att para med sin av en person som inte fick napp när dom letade bland hundägare på en strand.
Visste inte att grundidén var "Avel", utan trodde det mer var för att hitta nya hundvänner (åt hunden). Jag har träffat en whippet genom appen, som Tilda fick leka med :) tyvärr bara en gång i höstas, sen har det kommit annat emellan men har tänkt kolla med personen nu bara Tilda löpt klart om vi ska låta dom leka igen (det var en hane). Tyvärr verkar det vara dålig aktivitet som sagt, åtminstone hör i mitt närområde i Dalarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar