OS-dressyren

Är också lite förtvivlad över Dante Weltino:(. Hade verkligen sett fram emot att se honom. Får hoppas att Mads gör något storslaget nu när han verkligen har fått Stora Chansen att visa upp sig.

Jag fattar inte hur man kan visa en halt häst, helt ofattbart! Jonas måste väl ha sett den springa upp? Linda Algotsson fick ju en varning på Em när hon visade La Fair som då var halt.

Fast den hamnade ju i holdingbox och sen dess har nog Jonas sett den trava upp femtio ggr innan dom valde att visa den igen... Märkligt!

Det ligger en intervju ute med Therese. Tydligen hade den varit ofräsch i morse och då hade hon testat att jogga den lite och då var den ren. Men när det var dags för besiktning var den ofräsch igen. Tråkigt, hon såg otroligt ledsen ut, vilket man såklart kan förstå. Men hon och hästen är unga, så förhoppningsvis kommer de igen!

För mig som bara har tv3 är det första dagen med ridsport jag kan kolla. Tycker att Linda och ffa Henrik gör ett bra jobb med att kommentera, men dressyren var tydligen inte lika bra? Eller?

Det ligger en intervju ute med Therese. Tydligen hade den varit ofräsch i morse och då hade hon testat att jogga den lite och då var den ren. Men när det var dags för besiktning var den ofräsch igen. Tråkigt, hon såg otroligt ledsen ut, vilket man såklart kan förstå. Men hon och hästen är unga, så förhoppningsvis kommer de igen!

För mig som bara har tv3 är det första dagen med ridsport jag kan kolla. Tycker att Linda och ffa Henrik gör ett bra jobb med att kommentera, men dressyren var tydligen inte lika bra? Eller?
Nu när det är hoppning så blir kommentarerna bra och relevanta. Märks att det är hennes sport!

Det ska ju vara 7 domare på OS nu @Brille så du behöver nog inte oroa dig!
I mitt inlägg ställde jag 3 frågor
  1. Vilka dömer OS-dressyren?
  2. Hur har de dömt tidigare, vilka har de haft som favoriter resp. dömt bort?
  3. Kan man förvänta sig att de dömer enligt reglerna?
Är det någon som vet något om detta?

Fråga 3 är besvarad med att alla dressyrdomare kan se det de behöver och dömer alltid enligt regelböckerna. De har dessutom tolkningsföreträde (före mig)!!!

Från eurodressage feb 2015, vet inte om något ändrats sedan dess:

Mexican 5* judge Maribel Alonso was already appointed as president of the ground jury.

She will be joined by Stephen Clarke (GBR), Gary Rockwell (USA), Edward de Wolff van Westerrode (NED), Peter Holler (GER), Thomas Lang (AUT) and Susanne Baarup (DEN).

The first reserve for the Rio ground jury is Annette Fransen-Iacobaeus (SWE) and the second reserve is Isabelle Judet (FRA).

De har varit häpnadsväckande usla hela tiden tycker jag! fast det var kanske allra värst i början.
Idag hade de ju ingen koll på hur lagen låg till, eller hur hästarna hade gått i terrängen eller nåt som helst.
(Såklart var kommentarerna om själva ridningen mer relevanta idag när det var hoppning)

I mitt inlägg ställde jag 3 frågor
  1. Vilka dömer OS-dressyren?
  2. Hur har de dömt tidigare, vilka har de haft som favoriter resp. dömt bort?
  3. Kan man förvänta sig att de dömer enligt reglerna?
Är det någon som vet något om detta?

Fråga 3 är besvarad med att alla dressyrdomare kan se det de behöver och dömer alltid enligt regelböckerna. De har dessutom tolkningsföreträde (före mig)!!!

Svarar på fråga 2 eftersom du fått svar på 1 och 3 nu.
Deras favoriter är väl de som är bäst. De som brukar vara bäst är Valegro, Desperados, Weihgold och några till. Det är också de som vi andra också brukar tycka är bäst.
Att någon som har chans på medaljerna blir bortdömd är ungefär lika med noll däremot kanske några som ligger runt 70% kanske ska ha någon procent mer eller mindre beroende på ekipage.
Senaste EM var det lite snack om att Valegro kanske fick lite för bra betalt för sin kür och att Desperados faktiskt vart bättre (är själv lite färgad här :p) men det är väl den enda kontroversen som varit på senare år, och kanske att en holländsk domare gav Damon Hill lite lite poäng i London.

Några av dessa domare har kanske inte sett de amerikanska ekipage så många gånger men annars är det ju de här domarna som dömer alla stora tävlingar och världscupen.

Det @Fiorano menade var att ibland kanske inte publiken alltid håller med om vissa betyg men det är för att vi ser en vinkel på TV medan domare C kanske ser en helt annan vinkel. Domare är också människor som nyser, blinkar osv och kan missa saker men med tanke på hur många domare det är så är ju chansen minimal att det ger en stor effekt om en domare missar en miss om alla andra ser.

Självklart dömer domarna efter vad de ser på BANAN hur hästarna rids fram eller tränas är en annan sak och inget som de ska döma efter.

@Jfrelin håller med och med tillägg till din motivering ang publiken så är nog inte publiken oftast heller nog några som skulle kunna sätta rättvis bedömning , även om vi sitter där på läktaren och tycker och många kan väldigt mycket :)

Det finns ju en anledning att det kräver en del utbildningsmässigt för att få bli domare s.a.s . Inkl egna meriter.

Med de många domare som dömer på OS blir det svårt att bli korrumperad och köpt eftersom en grav avvikelse i bedömning sticker ut rätt märkligt och snarare ffa skulle bli ifrågasatt hur kompetent domaren är snarare än att i denna sport lukta korruption ....;)

Senast ändrad:
Någon som hittat en uppdaterad version av startlista? Har tittat på hemsidan men hittar inga starttider. Det finns ju fler än svenskarna man vill sitta bänkad framför..

Liknande trådar

• Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
87 861
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under torsdagen och fredagen hävdade sig svenska dressyrryttare på den internationella arenan. Tinne Vilhelmson Silfvén plockade hem en...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
Dressyr Imorgon börjar det! Svenska laget: Patrik/Touchdown Therese/Dante Malin/Valbonne😍😍😍 Johanna/Mazy Tror ni vi har någon chans till...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
18 132
Senast: Roheryn
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
45 140
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar