OS 2008, Dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: OS 2008, Dressyr

i pleasure "joggar den bara runt" ja. reining- och kossehästar är minst lika taggade som dressyrhästarna.

jag väntade mig faktiskt mer överlag av de ryttare jag hann se... och nej - jag kan inte göra det bättre själv men jag rider heller inte på den nivån. Jag såg inte tildes ritt så jag kan inte uttala mig om vad som hände, men visst kan jag också tycka att hästen ska vara så pass rutinerad och koncentrerad att den inte störs nämnvärt av sådana saker.

Jag vet att han var en hopphingst och att han hoppade bra, jag kom bara att tänka på den bilden när vi pratade om honom.

jag väntade mig faktiskt mer överlag av de ryttare jag hann se... och nej - jag kan inte göra det bättre själv men jag rider heller inte på den nivån. Jag såg inte tildes ritt så jag kan inte uttala mig om vad som hände, men visst kan jag också tycka att hästen ska vara så pass rutinerad och koncentrerad att den inte störs nämnvärt av sådana saker.

Då kanske det är lite lättare att förstå hur svårt det verkligen är att rida dessa rörelser och på den där nivån eller?

Då kanske det är lite lättare att förstå hur svårt det verkligen är att rida dessa rörelser och på den där nivån eller?

rörelserna har jag ridit och gjort det bra, det är inte det... men jag tävlar inte i landslaget eller ens internationellt så att jämföra med min egen ridning är irrelevant. Klart jag fattar att det är svårt - det ska det vara i OS. Jag hade helt enkelt väntat mig mer bara. Oroliga huvuden, kasst undertramp från och till, skänlarna i flankerna och händerna brett isär för att bara nämna lite saker jag reagerade på... jag hävdar fortfarande att det har gått neråt för sporten de senaste 15 åren... men det är kanske bara jag. Alla har ju sin egen uppfattning, och sin absoluta rättighet till att tycka.

Störtlöjligt, på stora tävlingar måste man ta störningar med i beräkningarna. Så är det bara.

Fast om nu domaren själv bett om ursäkt för störningen så misstänkte väl denne också att det kunde påverka... Precis i början av en ritt borde väl även anspänningen vara på topp för ett ekipage?

En dressyrhäst måste ju vara väldigt laddad och alert för att det ska bli bra, medan en westernhäst ska jogga runt på lång tygel utan några större krav jämfört med dressyrhästarna som anstränger sin kropp maximalt.
Det var den underligaste kommentar och jämförelse jag hört! :rofl: Gå gärna in på westernforumet och påstå det så får vi se om de håller med dig... :angel: :grin:

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag kommer ihåg har jag aldrig sett Kittel rida innan men han red riktigt trevligt, fin form och en läcker häst. Allra bäst gillade jag engelskan Courtney Kings ridning! :love: Det var helt underbart: fina, lätta, mjuka och osynliga hjälper!! :bow: :love: Inget guppande huvud eller flaxande skänklar utan hon satt bara där och red på ett mjukt och trevligt sätt, så vill jag också kunna rida en dag! :)

fast du skrev ju

Jag tycker inte alls det är konstigt att tävlingshästar reagerar på detta det vore konstigare om de inte reagerade man vill inte ha lobotomerade hästar i dressyr för då har de ingen power och inte heller den utstrålningen som krävs.

Kanske därför som dressyrhästar står inne så mycket. Ramlar det en gren i hagen så skenar dom väl till grannen. Konstigt att travare och galoppörer klarar av oförutsedda saker. Dom är jäkligt laddade. P.S Det finns olika tävlingar innom rooping.

Poängen med diskussionen är att ingen av de andra hästarna behövde se huvuddomaren ramla av stolen efter hälsningen, i ungefär just det ögonblick en sådan sak stör som allra mest.

Jag tycker också att hästar ska klara av det mesta men här djuren ÄR spooky och det är inte "rättvist" att en ska utsättas för mer än de andra.

Därför omritt.

Men ska en så rutinerad häst bli störd av sådant? jag tänker då på tex vesternryttare där det även är 10-20 andra ekipage på arenan vid ropingen tex.. En OS ska vara så pass rutinerad att den klarar sådant. Hur fasen kommer travhästarna i mål tro?

Å andra sidan - om det nu är så "rörigt" på en westerntävling så vänjs ju hästarna in på det. Dressyrhästarna får (tyvärr?) aldrig lära sig att domare ramlar av stolar så det flaxar och bankar alldeles intill dem.

För att kommentera tävlingen: blev lite besviken på Kittels häst faktiskt. Hade förväntat mig mer och så var den alldeles... vanlig. :o Snygg men lite beige. Bra ridet i alla fall. Och när det gäller Tinne så tänkte jag när man fick se sådär på långt håll uppifrån att "jäklar vilken fin trav", så visade det sig vara dem :D. Synd att det blev som det blev bara.

Någon som vet om det är samma tid imorgon som gäller?

Självklart vänjer dom sig. Det bör även en dressyrhäst göra om den har på OS att göra tycker jag.

Det står bara kl 12.00 på ridsport. Kolla på svts hemsida, där stämmer tiderna ganska bra.

Poängen med diskussionen är att ingen av de andra hästarna behövde se huvuddomaren ramla av stolen efter hälsningen, i ungefär just det ögonblick en sådan sak stör som allra mest.

Jag tycker också att hästar ska klara av det mesta men här djuren ÄR spooky och det är inte "rättvist" att en ska utsättas för mer än de andra.

Därför omritt.

Vad säger att dom andra hästarna inte blev ströra av något annat då?

rörelserna har jag ridit och gjort det bra, det är inte det... men jag tävlar inte i landslaget eller ens internationellt så att jämföra med min egen ridning är irrelevant. Klart jag fattar att det är svårt - det ska det vara i OS. Jag hade helt enkelt väntat mig mer bara. Oroliga huvuden, kasst undertramp från och till, skänlarna i flankerna och händerna brett isär för att bara nämna lite saker jag reagerade på... jag hävdar fortfarande att det har gått neråt för sporten de senaste 15 åren... men det är kanske bara jag. Alla har ju sin egen uppfattning, och sin absoluta rättighet till att tycka.

Men nu är det ju så roligt med OS att även de länder som normalt sett inte är med eftersom de inte har någon möjlighet att tävla mot hästnationerna som Tyskland och Holland etc. i VM faktiskt är med i OS eftersom att de har rätt till det!:laugh:
Jag tycker iaf att det är väldigt kul att se tex en 17årig tjej rida in på en skimmel och få göra OS-debut. Visst hon har kanske inte bästa sitsen, och hennes häst går väl inte exemplariskt men det är ju just det som är charmen med de olympiska spelen, det finns lixom plats för alla;)

Vad säger att dom andra hästarna inte blev ströra av något annat då?

Känner för att lägga mig i lite grann. Jag saknar ord som beskriver hur klantigt det är av domare C att ramla av stolen:crazy::mad:
Däremot kan man tycka att en världshäst som Solos Carex ska klara en sådan sak... men stundens hetta och allt så vet man inte.
Antagligen så gör hon en överklagan som kommer att avslås eftersom att hon kommer att få höra något i stil med "ingen onormal störning" lr nåt sånt dumt:grin:
Extremt synd för det svenska laget att det gick som det gick iaf...:(

Troligtvis så finns det massor av saker som stör hästarna, som allt hästfolk vet så ser hästar spöken överallt;D Men oftast så går det kanske inte att peka ut exakt vad som utgjorde störnignen. Det kan man dock göra i det här fallet varav hon kanske borde få en omritt, vad vet jag?!

KL

Och jag som missade hela dressyren i dag, var tvungen att arbeta. Någon som vet om man kan hitta Tinnes ritt någonstans på nätet? Har ju en avkomma efter Carex hemma, så jag måste få se ritten :D

*kl*

Såhär säger Tinne själv i Aftonbladet:
Tinne var taggad. Värre var det med Carex. Han hade på något märkligt sätt tappat sugen på det korta avståndet mellan framridning och tävlingsområde.

– Han kändes så fin innan, sade Tinne Vilhelmson-Silfvén.

Sedan blev han liksom seg, något som inte går att skylla på domaren.

End of discussion

Nu kan vi väl återgå till OS?

KL

Äsch, jag vill bara att hon ska rida om för att vi ska ha chans på dendära bronspengen igen :p

Men det skulle, enligt mig, vara mer sportsligt om hon inte gjorde det. Sånt där får man räkna med. Och är man
riktigt, riktigt skicklig så reder man ut det också,
något som Tinne faktiskt lyckades med. Procenten var väl kanske ingen hit, men också ganska långt ifrån en riktig katastrof.
Jättetrist att det händer, speciellt på OS av alla ställen, men sånt är livet.

Dubbelpostat igen. Långsam dator.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av internationella ridsportförbundet. Orsaken är videon som läckte ut när den 39-åriga brittiska...
2
Svar
27
· Visningar
2 111
Senast: Rumpnissen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fler och fler OS-lag i dressyr presenteras nu, bland annat Storbritannien och Nederländernas lag är klara för Paris.
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hon var reserv i OS-laget, men nu slog Maria von Essen till med en tredjeplats i kür när världscupen i dressyr drog i gång i Herning...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka