R
Raderad medlem 6459
Jag tycker inte att det är fjantigt alls faktiskt.Visst, men det är ju en tråd om slang i förorten? Tycker nog "shono", "para", "guzz" och "bror" också är fjantiga, likväl används det friskt här.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker inte att det är fjantigt alls faktiskt.Visst, men det är ju en tråd om slang i förorten? Tycker nog "shono", "para", "guzz" och "bror" också är fjantiga, likväl används det friskt här.
Och den här matchas alltså med adidasoverallen? Eller är det en annan typ som har den?En liten väska
Jag tycker inte att det är fjantigt alls faktiskt.
Och den här matchas alltså med adidasoverallen? Eller är det en annan typ som har den?
Jag flyttade från Orten för 12 år sen så jag är lite dåligt uppdaterad.
Sådana ord tycker inte jag heller är fjantiga. De är ju ett nytt språk, till och med.Jag tycker inte att det är fjantigt alls faktiskt.
Jag tycker inte att man ska förakta förortsslangen och se den som ett tecken på ett dåligt språk, snarare ska det ses som ett intresse för språk.
Mindre herrhandväska, kallas det i flygets regler för bagage.Konstigt att det ska vara komplicerat med män och väskor. Axelremsväskor heter manbag
Jag är kluven! Å ena sidan ja, å andra sidan så är ju ett problem vi har "i min ort" att folk inte lär sig svenska (enligt boken). Många vill inte av olika anledningar. Och då kan jag personligen inte se det som ett intresse för språk.
Att kunna använda sig av förortsslang och samtidigt "vanlig" svenska (inga missförstånd tack) ser jag däremot inte som något negativt utan snarare som du säger - ett intresse för språk.
Ja, givetvis.Men att anspela på bög för att en kille har väska, det är däremot fjantigt.
Kanske kan det trösta @TomasN att jag tycker att broder låter som något en (manlig) pingstvän säger till en annan.Jag anar såväl en åldersklyfta som en socioekonomisk klyfta här
VA?Mindre herrhandväska, kallas det i flygets regler för bagage.
Det vet jag att du tycker! Ville bara hålla isär vad jag menade.Ja, givetvis.
Åh, jag trodde jag skulle behöva vänta ända till fredag för nästa omgång av På Spåret, lycka!Vart är vi på väg?
I stort sett lär man sig - det gäller dig och mig också - det/de språk som man har (upplevt eller omedvetet) behov av att kommunicera på/får bekräftelse för.
Det betyder att om det på något övertygande vis vore meningsfullt för folk i din ort att lära sig svenska "enligt boken", så skulle de högst troligt göra det. Vi pratar ju om miljöer där väldigt mycket sker just kring språk, saker som i högsta grad tyder på intresse för språk.
Apropå underliga uttryck för mäns väskor. Det var en man i min närhet som pga resfeber lusläste reglerna och gjorde den här upptäckten. Den mindre herrhandväskan ingick i det som man får ta med sig som handbagage. Det stod iofs inget om att man måste vara man för att få bära en sådan väska.
Åh, jag trodde jag skulle behöva vänta ända till fredag för nästa omgång av På Spåret, lycka!
Du har inget kommunikationsbehov på det språket, menar du?Jo visst. Och därför har jag rent generellt sett också svårt för denna typen av slang - jag förknippar det med en viss typ av människor och miljö.
Men det är ju helt sjukt! Varför skiljer de ut "mäns väskor"? Fan vad trött jag blir.Apropå underliga uttryck för mäns väskor. Det var en man i min närhet som pga resfeber lusläste reglerna och gjorde den här upptäckten. Den mindre herrhandväskan ingick i det som man får ta med sig som handbagage. Det stod iofs inget om att man måste vara man för att få bära en sådan väska.
Du har inget kommunikationsbehov på det språket, menar du?