Öronrengöring - skadligt???

Angelina

Trådstartare
Var till vet för ett tag sen och fick "skäll" för att min golden hade så smutsiga öron:o. Skulle nu vara duktig och rengöra öronen (som såg fina ut innan) med öronrengöring men efteråt blev hon knallröd i öronen. Det kliade och hon var mycket irriterad. Jag gjorde precis som det stod på flaskan!
Kan det vara skadligt med öronrengöring? Låter konstigt men det känns som om jag inte vill använda det igen.

Sv: Öronrengöring - skadligt???

Beror väl på hur man gnuggar.. Är det inte gjort tidigare och öronen är skitiga, så kan ju hunden reagera på det.

Personligen rengör jag öronen på hundarna endast vid behov och annars rör jag dem inte annat än för att kika så de är friska och fräscha.

Om de var gojsiga längre ner kan det ju bli mer irriterad när du börjar lösa upp och tvätta bort det.
Sedan är olika medel olika snälla och vissa kan säkert svida mera.
Otoclean tycker jag är bäst, det är dessutom i praktiska engångsflaskor, en flaska till två öron och sen slängs den så riskerar man inte att sprida och kladda runt med en massa baktierier...

Golden är ju precis som mi n ras en riktig öronras. Tänk också på att vara noga med att klippa pälsen på insidan av örinlappen och på halsen där örat ligger mot.

Visst kan de reagera på medlet, men skulle tro att det går snabbt över.
Jag förespråkar inte användning av rengöringsmedel, har stött på alldeles för många hundar som utvecklat infektioner.

Mitt råd är : häll alldrig något i örat, peta inte runt med tops eller liknande.

Jag brukar vid bad stoppa in bomulstussar i öronen, tvätta öronlappen noga, byta ut bommulstussarna mot nya torra efter badet och låta sitta i tills hunden torkat (oftast ryster hunden ut dem själv), och till sist rengör jag "virvlarna" i ytterörat med tops.

Man ska inte hålla på att pilla för mycket och ofta med öronen, och använder man bomull vid badet stoppar man vatten från att komma ner, med ny bommull torkas det som ändå lyckats komma ner + eventuell smuts följer med bommulen ut.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 864
Senast: Maniac123
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 340
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka