Örom på Rottweilern när teipas dom

Sv: Öron på Rottweiler, när tejpas de?

:D
Så ser en liten ilsken Gnist ut ibland :angel:

Visst var den häftig? :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Hm, fel ordval, har för mig att det är något med olika titlar där även brukshundar måste ha utställningsmeriter... :angel:
Ja, det är det är säkert championat du tänker på, för att en hund ska bli t ex bruks- eller lydnadschampion måste den - förutom bruks- eller lydnadsmeriterna - ha lägst ett 2:a pris på officiell utställning.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Tackar ;) vet själv att vi var tvugna att ställa ut en av våra gamla pointrar för att han skulle få en titel, kommer dock inte ihåg vilken. Var ett tag sen!
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Antingen har hunden dåliga öron eller så har dne bra öron. Det kan ingen tejpning råda bot på. Det enda som händer är att man mörkar något mindre önskvärt.

Själv skulle jag strunta fullständigt i om min kennel ville att jag skulle tejpa min hunds öron. Det är inte så himla bekvämt för dem och fyller ingen egentlig funktion.

Lägg inte energi på att oroa dig för dåliga öron eller vad kenneln ska säga. Jag gissar att du och hunden har roligare saker att ägna er åt.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

En hund ur hårt arbetande linjer som håller långt upp i åren har en bra exteriör. Det behöver man sällan låta en domare tala om för en. Rasstandarderna skrevs för att säkerställa att varje ras hade en exteriör som var den bäst lämpade och mest ändamålsenliga för det arbetet rasen skulle utföra. Således säger det sig själv att får man fram hållbara hundar som arbetar ordentligt så har de också en ändamålsenlig exeteriör. Om de inte hade det skulle de gå sönder, hindras i arbetet osv.

Dagens utställningar verkar däremot premiera den minst lämpade exteriören. Allt för att några fånar anser det vara estetiskt och vackert. Håller man på med hund för att ha något vackert att hålla i kopplet bör man byta till sådan där som hoppar och skäller då man rycker i snöret och går på batteri.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Fast å andra sidan kan man se ett visst samband. Det är de raser som är populära på utställlningar som drabbats hårdast av diverse avarter. Ju fler intresserade, desto mer sällskapshund av det hela och desto mer knas.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Tack, men du behöver inte upplysa mig om det ;) kan inte tycka att utställningar enbart är för ondo, då de uppfyller en viss funktion, nämligen att den rasstandarden ska följas för att fortsätta få fram arbetshundar, sällskapshundar osv., sen är ju inte alla lika duktiga att välja ut avelsdjur oavsett om det är till sällskap eller arbete. Sen att vissa raser som t ex schäfer och engelsk bulldog premieras åt det negativa i många utställningsringar är ju bara att beklaga, det är ju sånt som måste ändras. Men jag anser att en bra brukshund som ska sättas i avel bör ha meriter inom båda delarna.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

jag måste säga att det låter himla fint det du skriver. men problemet är att domarna inte följer rasstandarden som den är skriven utan premierar överdrivna detaljer. sluttande blir stupande, väl vinklad blir extremvinklad, kort blir obefintlig, kraftfull blir tung osv.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Ja visst gör det ;) :D ja, och jag är FORTFARANDE medveten om det, men kan inte tycka att det gäller alla raser. Det är ju just den attityden som måste ändras. Man kan ju inte bojkotta utställningar för det (hur skulle aveln bli då :crazy: ) utan jobba för att det ska bli annorlunda åt det bättre igen.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Hej hej!!
Jag har en rottis tik på 11 månader, jag har inte tejpat hennes öron men jag har masserat dom för att dom ska lägga sig ner, de ska man göra istortsätt varje dag när dom är valpar, eftersom öronen är bara brosk!!
Vissa rottisar har redan bra öron, så man behöver inte göra något alls, men innan du börjar tejpa öronen på din hund ska du nog ställa ut han/hon för att se om dom ger den någon kritik för öronen

Mvh

Sandra
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Vilken konstig förklaring..... eftersom öronen bara är brosk..:confused: Det är väl alla öron, inte masserar man dem för det...
Fattar fortfarande inte varför man ska acceptera att man måste tejpa öronen på sin hund för att den ska gå bra på utställningar.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Hej hej!!
Jag har en rottis tik på 11 månader, jag har inte tejpat hennes öron men jag har masserat dom för att dom ska lägga sig ner, de ska man göra istortsätt varje dag när dom är valpar, eftersom öronen är bara brosk!!
Vissa rottisar har redan bra öron, så man behöver inte göra något alls, men innan du börjar tejpa öronen på din hund ska du nog ställa ut han/hon för att se om dom ger den någon kritik för öronen

Mvh

Sandra

hahahahahah massera öronen har inte folk vettigare saker för sig?
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

att massera öronen på en hund kan ha en lugnande inverkan, det är som att klia manken på en häst. så tiden är inte helt bortkastad, även om det inte påverkar öronens utseende.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

att massera öronen på en hund kan ha en lugnande inverkan, det är som att klia manken på en häst. så tiden är inte helt bortkastad, även om det inte påverkar öronens utseende.

det finns andra sätt o lugna en hund sånt där tror jag inte på ändå!
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Men jag vet kamratens Schäfer som har ganska stora öron stod en tid sen runt 4-5måander när den ömsa tänder som mest slockna öronen på den, varför gjorde öronen så då?
Det beror på att det kan bli lite kalkbrist hos hunden när den ömsar tänder:) Ibland räcker det inte till öronens brosk med, då kan det börja sloka:smirk: //C
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 800
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 149
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp