Örom på Rottweilern när teipas dom

Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

självklart ska en hund erhålla god fysik för att ens kunna arbeta optimalt.men när öronen ska tejpas på ett visst sätt få har det gått på tok för långt.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Brukshund eller inte, för att få användas i avel måste även "brukshundar" och jakthundar ha utställningsmeriter har jag för mig.
Så är det faktiskt inte. Det finns inga krav på utställningsmeriter för att få registrera valpar.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Rottweilers har aldrig varit en öronkuperingsras. Alltså har de aldrig tejpats pga av kupering.
Möjligtvis så kunde det ha gjorts på antiken, men då var det snare fråga om att man tog bort öronlappen nästan helt (som på en del östherdehundar)

Skulle tro att du tänker på doberman, vilket är en helt annan ras - även om den med är en svartbrun tysk brukshund
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Jag tycker det är ett oskick att mixtra med tejpning,vkter osv i öronen.
1 öronen är tämligen ointressanta på en rottis
2, manipuleringen "gömmer" fel, som sedan kan nedärvas.
3 om man kan fuska med öronen, var drar man gränsen för annat fusk i ringen? Övermålade vita fläckar? plasticoperade ögon, hårspray i pälsen (låt mig inte ens BÖRJA snacka om vad jag tycker om pudelringen.......)
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Jag vet inte riktigt om ni för står .
Man teipar öronen så som de skall ligga.Ofta när valparna umsar tänder så viker ett eller båda öronen ut. Så då teipar man ner öronen så att de ligger neråt på plats. Så ser de snygga ut.
Jag hade hen hund 83 som ena örat stälde sig åt sidan. Skall se om jag kan lägga in en bild
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

:rofl:

Hur öronen lägger/ställer sig har nada med tänderna att göra ;)
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

:rofl:

Hur öronen lägger/ställer sig har nada med tänderna att göra ;)


Hon på kenneln sa att öronen kan ändra sig vid tand umsning även en annan kennel sa detta . Så det kan nog påverka detta.

Jag hittar inga foto just nu på min gammla hund. De ligger undan stoppade.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Det har inget med tänderna att göra, utan med åldern ;)

Men jag vet kamratens Schäfer som har ganska stora öron stod en tid sen runt 4-5måander när den ömsa tänder som mest slockna öronen på den, varför gjorde öronen så då?
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Det har som sagt med åldern att göra och hur de växer ;)

Hade hunden inte ömsat tänder förrän vid 7 månaders ålder, så hade öronen rest sig/slokat vid 4-5 månaders ålder i alla fall.

Det är bara en slump att öronen börjar resa sig/sloka samtidigt som valparna ömsar tänderna :)
 
Senast ändrad:
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Hm, fel ordval, har för mig att det är något med olika titlar där även brukshundar måste ha utställningsmeriter... som någon ovan nämnde, en bra avelshund i mina ögon, åtminstone när det gäller bruks- och jakt, har både bra skalle och exteriör.

Lite OT :angel:
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Problemet är att utställningsbedömningarna ofta är direkt negativa för hundens användning, titta tex på schäfern.
PL
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Jag är medveten om det, och det måste verkligen ändras!
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Jag vet precis vad du menar - men jag tycker ändå att det är dumt och onödig.
Hänger inte öronen sig rätt av sig själv så ser jag ingen poäng med att mixtra med dem.

Mitt översta svar var riktiat till kanelbulle som trodde att tejpningen hade nåt att göra med "från tiden då de kuperades" vilket jag påpekade att ÖRONkupering aldirg har gjorts med rottisar, inte i modern tid iallfall.
Däremot så tejpas doberman ofta vid öronkuperingen.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Fast tittar man på alla raser, så har ju inte utställningar enbart varit av ondo.

Det går inte att skylla att vissa rasers uppfödare gjort felaktiga avelsurval enbart på utställningar :cool:
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Men jag vet kamratens Schäfer som har ganska stora öron stod en tid sen runt 4-5måander när den ömsa tänder som mest slockna öronen på den, varför gjorde öronen så då?

Jag har en kompis som "tyvärr" föder upp räkstjärtar...Hon tejpar äronen på en del av unghundarna, eller har en tom toarulle i öronen som tejpas dit på nåt sätt så öronen skall ställa sig rätt.....

Rotterö:

Jag vet inte vad o hur du menar men jag har ytterligare en bekant som föder upp slätfox...nu är det ju inte samma slags öron men han tejpar dit ett mynt på insidan av öronsnibben så det ska bli tyngd...

OBS alla...ge er inte på mig nu bara för jag känner dessa personer :devil:
 
Sv: Öron på Rottweiler, när tejpas de?

OBS alla...ge er inte på mig nu bara för jag känner dessa personer :devil:

Nu ska du få
d014.gif












:rofl: :rofl: :D :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 800
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 149
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp