Det har varit bra att skriva tråden för det har fått mig att sortera ut mina egna tankar.
Vi pratade igår igen. Och jag fick reda på en hel del till saker
Vi hade bokat en dröm saker framöver tex konserter. Och han är osäker på om hur han klarar av att gå på sådant pga hur han mår. Sen har hans rädsla för terrorbrott blivit stor nu. Det som oroar mig är att det känns som det finns så mkt mer där än vad han berättar för mig. Och det känns nästan obehagligt. Han berättar inte heller för någon om tankarna.
Jag är också lite rädd för att dras in i något och inte komma ur. Tex igår efter att vi pratat fick jag många sms om hur mkt han tycker om mig, att han är så glad att han har mig etc. Och jag kommer på mig själv att tycka synd om honom och undra hur han ska Klara av om jag lämnar honom. Och då blir jag orolig för mig själv.
Och efter samtalet igår insåg jag att det inte kommer kunna bli något långt förhållande av detta. Jag vill kunna göra saker med min partner såsom gå på konserter, ut och resa, göra roliga saker med min partner. Och framförallt inte behöva oroa mig för hur han mår och vad det är som han inte berättar för mig.
Hade till en början tänkt låta bli att svara, med tanke på att det kanske blir lite överflödigt med ännu ett inlägg ur den sjukes perspektiv. Men jag hoppas på att det ska te sig lite vidare än så.
Till att börja med så skulle jag vilja adressera att du säger dig tycka att det nästan känns obehagligt att det finns så mycket mer där som inte sägs. Vad tänker du dig att det skulle vara? Jag tänker att det är naturligt att det alltid föregår mycket mer än vad som yttras hos i stort sett alla människor? Vidare så undrar jag om du inte har någon erfarenhet av psykiskt illamående i din närhet alls? Kan du känna igen något av hans ångest alls, eller är det helt främmande känslor för dig?
Jag tror att du har rätt i din reflektion att det säkert inte kommer att bli ett enkelt uppbrott för hans del om du lämnar, men det är inte något som du ska ta hänsyn till. Valet är ditt, och känner du inte att du vill ta hänsyn till hans problematik så kan du ju inte fortsätta för att vara snäll. Men bilden du målar upp om framtiden och allt du inbillar dig att du måste försaka, det behöver inte alls bli så. För att han är så nu behöver inte betyda att han kommer att noja över samma saker i framtiden om han får hjälp att hantera läget. Ni kanske visst kan göra precis det du drömmer om, men just i dagsläget skulle nog inte hela paket fungera.
Sedan några andra tankar om tidigare inlägg du skrivit: Vill minnas att du skrev att han fått viss terapi innan, men främst inriktat på relationer och att det hjälpt till viss del. Jag tycker att du lät lite skeptisk till att de börjat i fel ände (fast det kanske bara var jag som inbillade mig att du tycktes vara aningens skeptisk )? Förmodligen så kanske det var det som han sökte hjälp för, och som samtalskontakten bedömde vara i störst behov av hjälp med. Då kanske terapin inriktade sig specifikt på det problemet och "det andra" fick stå tillbaka. Men om den terapin ändå kan ses som lyckad med visst resultat så tycker jag att det låter hoppfullt! Och det här med att "allt blir bra bara jag får sova" är nog en väldigt vanlig tanke när man mår skit, och det ligger ju viss sanning i det. Sömnlöshet gör inget bättre.