Tack!
Utifrån det du skriver så verkar det som han är lite ambivalent.
Han kanske till viss del förnekar sina problem också, för sig själv och andra.
Det ÄR jäkligt jobbigt att ta itu med sig själv och det är inte ovanligt att man hamnar lite i en comfortzon.
Jämför med att ändra/bryta matvanor ex. Det kan ta emot.
Sen kan det ju vara så också att han känner oro för yttre faktorer men om han anpassar sig så minskar ångesten. Det kan vara svårt att tänka att det handlar om han själv och inte omvärlden i såna lägen, tänker jag.
Problemet här är ju om han anpassar sig FÖR mycket och låter ångesten och tankarna styra, ja då kanske det medför att han undviker situationer som egentligen är kul, typ gå på bio, fika etc. Och då kan han må dåligt för det osv och hamna i en negativ spiral.
Dessvärre så kan sånt här mycket väl slinka igenom på vårdcentralen.
Varje besök får ta max 15-30 minuter så det är inte alltför otroligt att det inte kom upp hur det verkligen är, egentligen.
Läkarna där har inte alltid den rätta kompetensen, eller fokus på den psykiatriska biten heller.
Det är ju inte uppenbart vad din pojkvän har problem med, så jag tänker att det kan nog missas.
Eftersom han själv verkar ambivalent så kan det mycket väl vara så att han faktiskt inte har sagt så mycket mer än just stress och sömn.
Och då har läkaren gjort något halvhjärtat och skrivit ut Atarax, typ. Så kan det tyvärr vara och det har jag också egen erfarenhet av.