Oj, vad mycket som har skrivits i tråden.
Ts, jag tycker du verkar ha ett bra sätt att förhålla dig till situationen.
Jag vill också påpeka att du inte är ego för att du tänker på dig själv.
Det du gör, är att ta ansvar för dig själv. Det är en jäkla skillnad.
Jag tror, om jag får ge ett råd, att du ska vara vaksam för situationer då han slänger över ansvaret för SITT mående på dig. I början kan sånt kännas rart men efter ett tag kan det bli rätt kvävande.
Jag tycker också när du beskriver din pojkvän så framträder bilden av honom som än mer komplex. Utifrån vad du beskriver låter det som han har något funktionshinder förutom problematiken med ångest, oro osv.
Jag har också haft/har en ganska komplex problematik när det gäller mitt psykiska mående.
Jag har fått bra hjälp och har idag, vad man skulle säga, blivit av med diagnosen.
Jag har ju dock kvar min personlighet och mitt sätt att vara men jag har lärt mig hantera det på ett sätt så det inte blir destruktivt för mig.
Nu ska jag bli väldigt personlig, men jag känner att jag vill göra det för du verkar vara en väldigt insiktsfull person och jag tror att jag kan bidra med något.
När jag mådde som sämst så drog jag ner min sambo i mitt mående.
Jag lät honom ta makten över mitt mående i den meningen att jag hela tiden behövde få bekräftelse för att må bra.
Eftersom han är en sån person som inte är särskilt bra på det, så mådde jag dåligt och blev utåtagerande, skyllde mycket på honom osv.
Antagligen var jag hemsk att leva med. Men det var han också, eller han blev det och jag med.
Egentligen är vi två rätt trevliga personer, öppna, konstnärliga, reflekterande osv.
Nu har jag lärt mig att jag inte behöver hans bekräftelse, jag kan klappa mig själv på axeln, hävda mina behov, trösta mig själv osv.
Han är ingen tankeläsare, men ber jag honom om något så gör han oftast det. Okomplicerat!
Fortfarande i mig själv har jag mycket tankestormar, flera gånger i veckan säkert. Skillnaden nu är att jag inte lever ut det. Jag behåller det för mig själv och det går över. Jag har lärt mig att jag funkar så och det är ok.
Det som hände förut var att omgivningens reaktioner på mina utfall hängde kvar långt efter det det gått över för mig.
Vad jag vill komma till är, att om min sambo hade gått in i det här och försökt "curla" (hittar inget bättre ord) så hade han antagligen blivit medberoende och jag hade antagligen fortsatt lägga min existens i hans händer.
Jag tror att jag och Petruska (har inte lärt mig tagga ännu
) beskriver samma sak men från olika sidor.
Skillnaden mellan stöd och medberoende kan vara hårfin ibland. Så var väldigt försiktig om du märker att han lägger över sitt eget ansvar på dig. Du gör honom inte en tjänst och inte dig själv heller.
Ta hand om dig själv!
Det är den bästa hjälpen du kan ge honom.