Antagligen vill din partner inte heller att du ska känna det extra jobbigt pga hans problem. Men det kommer ju oavsett, är man tillsammans kan man inte bara bortse från hur den andra mår, det drabbar alltid båda!
Det viktiga är ju att man kan prata ärligt om det. Det verkar ju som han kan det nu när han både besöker läkare och får annan hjälp. Eller är han en sån som inte inser att och hur hans depression påverkar dig?
Det är ju så svårt att läsa sig till från nått inlägg. Min erfarenhet är iaf att läkare inte gör något särskilt alls gällande depressioner. De jobbar i största allmänhet med mer konkreta problem, där fysisk hjälp eller medicin är botemedlena. Att "prata med nån" kanske inte alls hjälper tillräckligt ibland, men ibland kan det också vara en extrem hjälp som kan få en icke-fungerande person att göra en väldig förbättring! Det beror helt på situationen och personen, man måste känna efter och ärligt tänka till om det man gör fungerar eller inte.
Det viktigaste IMO för dig som åskådare/partner är ju att vara ärlig med vad du tycker och tänker. Jag tycker inte du ska gå och vara orolig för att prata om dina farhågor angående framtida familj mm, sålänge denna kille inte är på någon total bristningsgräns förstås, så kan och vill han nog höra om det. Men han kan nog antagligen ha svårt att ge definitiva svar i den situation han är i nu, förstås.
Min åsikt är att ju öppnare och ärligare kort man kör med, desto lättare blir alla såna här situationer hur jobbiga de än är. Det värsta är om man förutom alla andra problem också måste gå och känna osäkerhet i alla interaktioner med den person man är tillsammans med. För många människor så fungerar det inte så att man blir "botad" från en depression. Det kan mycket väl vara en del av ens personlighet livet ut - men det behöver verkligen inte innebära att man alltid måste ha det svårt för det, eller att man inte kan ha ett liv med familj, intressen, whatever som vem som helst! Ju mer medvetna vi alla kunde vara om våra brister såväl som våra bra egenskaper desto lättare blir det lättare att hantera de situationer som är svåra för oss. Dessutom behöver man inte utsätta andra för en massa extra oro då, det går att ha kontroll över läget även om man är nere, har ångest mm om man vet att det är en övergående fas. Har personen i fråga dessutom en partner eller vänner som förstår detta, då blir det extremt mycket lättare för denne.
Jag håller verkligen med
@Grazing om att det absolut inte är så svart på vitt som att en deprimerad eller ångestladdad person på nått sätt alltid förlorar sitt omdöme. I väldigt många fall är den drabbade personen extremt medveten om hur den beter sig, känner sig, och ett av de jobbigaste sakerna kan just vara känslan av att det man tänker rent logiskt i hjärnan inte samspelar med hur man känner sig i kroppen. Dvs det går att känna ångest eller oro fysiskt i kroppen men känna sig lugn i tanken - detta kan säkert vara svårt att greppa för den som aldrig upplevt det, men om man bara lär sig att så är fallet så går det ofta att interagera mycket lättare med personer som går igenom en period av ångest eller depression.