Idahoe
Trådstartare
Oro i Ugglebo
Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser betande kor, får och hästar, barn leker på den lilla bygatan och från bageriet sprider sig en förförisk doft av nybakade kanelbullar. Det är som en liten sagoby, där alla känner alla och kommer bra överens. Men, precis som i sagorna är allt inte perfekt. Märkliga saker har börjat hända; får har hittats slagna av rovdjur, lanthandeln fick ett förråd länsat på matvaror nyligen och på nätterna hörs underliga ljud från den närliggande skogen. Folk börjar bli rädda. Vad är det som händer? Vad gömmer sig i den mörka skogen? Och hur ska man bli av med det?
Goda roller
Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. NattDL
Siare – Får varje natt veta en deltagares roll. NattDL.
Trollkarl - Får varje natt bestämma vilken person en annan deltagare ska rösta på i nästkommande lynch. Personen som blir förtrollad får inte hinta om att den blivit förtrollad, utan måste hitta på en teori till varför den lägger rösten som den gör. Får inte trolla samma person två gånger i rad. NattDL
Bybo – övriga goda deltagare.
Goda lyan – här hamnar goda deltagare när de dör. Goda lyan får spioninfo som de får ge en rad vidare av till en deltagare de väljer. Får inte ge till samma deltagare två dagar i rad. DagDL. Raden skickas ut så fort mottagare valts, men valet ska vara gjort senast tills DagDL, annars missas chansen.
Onda roller
Ledarvargen - Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Ledarens uppgift är att hjälpa/skydda ulvarna utan att de vet om det. Men eftersom att ulvarna inte känner till vem deras ledare är så kan de riskera att ta personen en natt. Om ulvarna skulle en natt välja ledaren som mordoffer så blir det motsatt verkan. Ledaren överlever attacken, men får i sin tur välja en av ulvarna som dör i sin plats. Därefter vet ulvarna vem deras ledare är och ledaren ingår nu i lyan och är med och bestämmer vem som ska dö varje natt. Byborna får inte reda på vem ledaren är bara att ulvarna försökt ta sin ledare och vilken ulv som förlorar sitt liv.
Ulvar - känner till de andra ulvarna och får samtala med dessa. Får varje natt försöka käka. NattDL
Vinstvillkor: Onda vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar i lyan är döda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare.
Regler!
*Var snälla och trevliga mot varandra, kom ihåg att det är en lek!
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, ni måste motivera varför ni tror att någon är ond/god (och om ni vet, så får ni inte skriva det) och ni får inte hinta om er egen roll. Men, om någon redan har motiverat i femtioelva inlägg varför den tror en viss spelare är ond eller god, och sen inte tar med motivering i ett inlägg så innebär det inte att motståndarsidan får kompensation.
*Alla röster måste ha en motivering som finns i samma inlägg (citat är ok). Man får inte rösta på sig själv och man måste rösta även om det ser "kört ut" för en själv. Röster läggs i fetstil typ "Idahoe röstar på Artline". Röster får ändras fram till deadline men kom ihåg att även den nya rösten måste ha motivering, annars räknas den första. Bukeklockans tid gäller (dvs tiden som står på inlägget).
Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", eftersom det vanliga är att man röstar på den man tror är ond.
*Vid missad röstning och låg aktivitet kan man kickas från leken. Försök att varje dag skriva teorier om minst ett par deltagare förutom den ni röstar på. Har man missat en röst så vill LL att ni lägger en efterröst inklusive motivering så fort ni kan (så övriga deltagare har mer att gå på)
*För att underlätta för LL ska röstlistan hållas uppdaterad.
*När ni är döda får ni "spöka" lite men använd kursiv stil och annan färg. Ni får inte kommentera (eller kommunicera via reaktionsknapparna) på något sätt som påverkar leken.
Tänk på att inte skriva t.ex. "heja goda/onda!" innan din roll är avslöjad av LL eftersom det kan hända saker i det dolda.
Deltagare:
1. cirkus
2. Mirtai
3. Blacksmithfarm
4. Qitis
5. Pegasus63
6. Niyama
7. LenaH
8. Heffaklumpen
9. Ceta
10. fio
11. Elo
12. Hedinn
DagDL1 imorgon 21.30
NattDL1 torsdag 08.00
Obligatorisk (långsökt ) fråga:
Ugglebo... Ugglor... Ugglan Hedwig i Harry Potter...
Har du läst/sett Harry Potter? Om ja, vilken var din favoritkaraktär och varför? Om nej, (varför inte? ) berätta om en favoritkaraktär från någon annan bok/film!
Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser betande kor, får och hästar, barn leker på den lilla bygatan och från bageriet sprider sig en förförisk doft av nybakade kanelbullar. Det är som en liten sagoby, där alla känner alla och kommer bra överens. Men, precis som i sagorna är allt inte perfekt. Märkliga saker har börjat hända; får har hittats slagna av rovdjur, lanthandeln fick ett förråd länsat på matvaror nyligen och på nätterna hörs underliga ljud från den närliggande skogen. Folk börjar bli rädda. Vad är det som händer? Vad gömmer sig i den mörka skogen? Och hur ska man bli av med det?
Goda roller
Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. NattDL
Siare – Får varje natt veta en deltagares roll. NattDL.
Trollkarl - Får varje natt bestämma vilken person en annan deltagare ska rösta på i nästkommande lynch. Personen som blir förtrollad får inte hinta om att den blivit förtrollad, utan måste hitta på en teori till varför den lägger rösten som den gör. Får inte trolla samma person två gånger i rad. NattDL
Bybo – övriga goda deltagare.
Goda lyan – här hamnar goda deltagare när de dör. Goda lyan får spioninfo som de får ge en rad vidare av till en deltagare de väljer. Får inte ge till samma deltagare två dagar i rad. DagDL. Raden skickas ut så fort mottagare valts, men valet ska vara gjort senast tills DagDL, annars missas chansen.
Onda roller
Ledarvargen - Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Ledarens uppgift är att hjälpa/skydda ulvarna utan att de vet om det. Men eftersom att ulvarna inte känner till vem deras ledare är så kan de riskera att ta personen en natt. Om ulvarna skulle en natt välja ledaren som mordoffer så blir det motsatt verkan. Ledaren överlever attacken, men får i sin tur välja en av ulvarna som dör i sin plats. Därefter vet ulvarna vem deras ledare är och ledaren ingår nu i lyan och är med och bestämmer vem som ska dö varje natt. Byborna får inte reda på vem ledaren är bara att ulvarna försökt ta sin ledare och vilken ulv som förlorar sitt liv.
Ulvar - känner till de andra ulvarna och får samtala med dessa. Får varje natt försöka käka. NattDL
Vinstvillkor: Onda vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar i lyan är döda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare.
Regler!
*Var snälla och trevliga mot varandra, kom ihåg att det är en lek!
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, ni måste motivera varför ni tror att någon är ond/god (och om ni vet, så får ni inte skriva det) och ni får inte hinta om er egen roll. Men, om någon redan har motiverat i femtioelva inlägg varför den tror en viss spelare är ond eller god, och sen inte tar med motivering i ett inlägg så innebär det inte att motståndarsidan får kompensation.
*Alla röster måste ha en motivering som finns i samma inlägg (citat är ok). Man får inte rösta på sig själv och man måste rösta även om det ser "kört ut" för en själv. Röster läggs i fetstil typ "Idahoe röstar på Artline". Röster får ändras fram till deadline men kom ihåg att även den nya rösten måste ha motivering, annars räknas den första. Bukeklockans tid gäller (dvs tiden som står på inlägget).
Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", eftersom det vanliga är att man röstar på den man tror är ond.
*Vid missad röstning och låg aktivitet kan man kickas från leken. Försök att varje dag skriva teorier om minst ett par deltagare förutom den ni röstar på. Har man missat en röst så vill LL att ni lägger en efterröst inklusive motivering så fort ni kan (så övriga deltagare har mer att gå på)
*För att underlätta för LL ska röstlistan hållas uppdaterad.
*När ni är döda får ni "spöka" lite men använd kursiv stil och annan färg. Ni får inte kommentera (eller kommunicera via reaktionsknapparna) på något sätt som påverkar leken.
Tänk på att inte skriva t.ex. "heja goda/onda!" innan din roll är avslöjad av LL eftersom det kan hända saker i det dolda.
Deltagare:
1. cirkus
2. Mirtai
3. Blacksmithfarm
4. Qitis
5. Pegasus63
6. Niyama
7. LenaH
8. Heffaklumpen
9. Ceta
10. fio
11. Elo
12. Hedinn
DagDL1 imorgon 21.30
NattDL1 torsdag 08.00
Obligatorisk (långsökt ) fråga:
Ugglebo... Ugglor... Ugglan Hedwig i Harry Potter...
Har du läst/sett Harry Potter? Om ja, vilken var din favoritkaraktär och varför? Om nej, (varför inte? ) berätta om en favoritkaraktär från någon annan bok/film!