Sv: Orm

Från Naturskyddsföreningens hemsida:

"Alla ormar är fridlysta i Sverige. Det innebär att man inte får döda, skada, eller fånga ormar och deras ägg och ungar. Man får fånga och flytta en huggorm som påträffas på ens tomt. Bara när det inte är möjligt, och någon annan lösning inte finns, kan man få döda huggormen. Om man fångar en orm bör man flytta den till något lämpligt ställe, minst ett par kilometer bort. Men att flytta huggormar är inte att rekommendera om ni inte är vana vid att handskas med ormar. (Källa: Naturvårdsverket)
Mer information finns på Naturvårdsverkets webbplats"

Sen kan du ju kolla med den här sällskapets lokalförening om du kan hjälpa dig att flytta på ormisarna:
http://www.shr-herp.com/welcome.htm

Men att slå ihjäl dem är inte en bra lösning. Vi som människor har tagit på oss att ta hand om andra djur, då borde det gälla samma regler för alla djur. Annars kanske man ska börja skjuta hackspettar också, för att de lever om?;)

Man får döda huggorm i sin trädgård.
De visade ett pogram på tv just om detta.
Flyttar man dom så minst 2 km annars är dom till baka

Min häst lillegubben var 1 år. Förra våren. Då han blev biten av en huggorm.
Han blev biten på nosryggen tror vi.
Han svullnade upp . Ögonen gick igen sådet va strimmor bara. Hals huvud var gör svullet
Läppar mule lika så.
Vi ringde vet. Han fick cortison och nannat som jag ej kommer i håg.
1 dag så var det borta han fullt frisk,.
De året hittade vi en orm utan för vår dörr. Den tog vi död på.
Så såg vi en påkörd på vägen. Grannen hittade en.
Så ormar finns det här. Jag är paniskt rädd för ormar.

Bara för att man får behöver det inte vara den bästa lösningen. Ormar är inte farliga, men man måste hantera dem med respekt (vilket gäller för alla djur).
Jag tycker dock synd om din häst som blev biten så olyckligt.

Mestur

Vad var det för orm?
Det måste ha vart en j***ligt stor orm om den tänkte äta en katt, eller hade katten provocerat den på ngt sätt?
(Kan tillägga att pytonormar under 3.5 meter har problem att äta en normalstor katt).
Kolla på naturvårdsverkets hemsida om tips att bli av med ormar i stället för att döda dem. Mycket onödigt!!
Det finns inga ormar i sverige som är så farliga.

Mestur // Med två ormar, en jättespindel och en liten ödlis, som faktiskt tar illa upp när folk dödar ormar pga okunnighet eller rädsla.

Hon sa inte att den tänkte äta upp den. Tror inte heller att den skulle äta upp en katt... Men den kan bli biten. Att den blir biten kan bli både kostsamt, eller så kanske den kan dö.
Du kanske anser dom vara trevliga djur. Men den ormen du blir biten av tycker du nog inte är så trevlig:D Eller? Tänk efter, det är inga små lammungar det är utan ORMAR!

En orm, ja. Varför bli så hysterisk över den?

Rottnerö:
"Man får döda ormar på sin tomt"

Det är allt en sanning med modifikation det.
Citat: Huggormen är, liksom de andra två snok och hasselsnok, fridlyst - en vild huggorm får avlägsnas från tomtmark, men dödas endast "om detta är omöjligt".
Läs mer längre upp i tråden!!

LIA

ormar är inga sociala djur utan snarare sånna som flyr vid fara. har de ingen chans att fly så försvarar de sig. det är knappast så att dom kommer fram krypande bara för att bita någons hund eller häst. Det gör om endast i försvar!!

så att den där ormen var på väg in i stallet när det var liv och rörelse där tror jag inte ett dugg på. ta hellre bort katten och låt ormen vara så är den garanterat borta efter en liten stund. ormar trivs inte där det är för mycket folk och speciellt inte hästar eftersom de dunsar i backen när dom går. sådant känner ormar och brukar avlägsna sig rätt fort. inte komma närmare för att kolla vad det är och bita!

vill man skrämma bort ormar så är det väldigt effektivt att börja hoppa och få viberation i backen. ormar är viberationskännsliga och brukar fly illa kvickt!

ormar är inga sociala djur utan snarare sånna som flyr vid fara. har de ingen chans att fly så försvarar de sig. det är knappast så att dom kommer fram krypande bara för att bita någons hund eller häst. Det gör om endast i försvar!!

så att den där ormen var på väg in i stallet när det var liv och rörelse där tror jag inte ett dugg på. ta hellre bort katten och låt ormen vara så är den garanterat borta efter en liten stund. ormar trivs inte där det är för mycket folk och speciellt inte hästar eftersom de dunsar i backen när dom går. sådant känner ormar och brukar avlägsna sig rätt fort. inte komma närmare för att kolla vad det är och bita!

vill man skrämma bort ormar så är det väldigt effektivt att börja hoppa och få viberation i backen. ormar är viberationskännsliga och brukar fly illa kvickt!

Det var bra sagt! :idea:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 594
Senast: nejlica
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 291
Senast: Gumman123
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka