Sv: Orm

Du dödade väl inte ormen? Alla sorters ormar är fridlysta i Sverige.

Man får döda om den ligger på ens tomt (gäller bara huggormar tror jag). Tittade på nyhetsmorgon då skansken-nissen var där och pratade, han borde ju veta =)

Senast ändrad:

som sagt, ni ormälskare kan få komma och hämta alla ormar jag ser, så kan dom bo i era stall och hus. eftersom dom är så ofarliga. :smirk:

läs senaste ridsport så ser ni vad som kan hända. ormbett kan vara dödligt för katter och mindre hundar.
där står det tom att man FÅR ta ihjäl ormar om dom kommer in på tomten och utgör en fara för människor och husdjur.

ormar får hålla sig i skogen. inte i stallet. risikerar som sagt inte mina djurs liv för att ormen tyckte det var en bra plats att bo. skulle vara en vädigt oansvarig djurägare isf.

jag vill inte ha den i hus och stall.
men inte dödar jag den för det!
jag ville inte ha räven i huset heller som hälsade på i vår hyrda stuga. men inte sjutton dödade jag en för det.

man behöver inte döda allt.

Klipp ur Wikipedia:
Huggorm (Vipera berus) art inom familjen huggormar. Huggormen är en de tre naturligt förekommande ormarterna i Sverige. Huggormen är, liksom de andra två snok och hasselsnok, fridlyst - en vild huggorm får avlägsnas från tomtmark, men dödas endast "om detta är omöjligt".

... För vuxna är ett huggormsbett sällan livshotande. Det har hänt att människor dött efter huggormsbett, då vanligen på grund av överkänslighet (anafylaktisk chock/allergichock) men det årliga antalet dödsfall efter stick av bin eller getingar är större. Ungefär 200 personer per år söker läkarhjälp för huggormsbett i Sverige; till detta kommer dem av de bitna som aldrig uppsöker läkare. Någonstans mellan en tredjedel och hälften av alla huggormsbett är "torra bett" där ormen endast bitit utan att spruta in något gift; detta eftersom ormen skiljer på försvarsbett och bett för att skaffa mat.

Det är alltså inte fritt fram att döda en huggorm, även om den finns på tomtmark!
Som synes är den heller inte speciellt farlig.

Den här tråden ger en skrämmande syn på folks inställning till det vilda djurlivet. Som någon skrev, varför stannar ni inte i storstaden?

LIA

Bara en reflektion, vi har som sagt inte orm här *peppar peppar*.

De flesta andra djur som man flyttar hittar tillbaka, har inte ormar revir och områden...??

//E

Jo det tror jag. Har dom hittat bra jaktmark, övervintringsställe, gömslen osv så stannar dom säkert där. Dessutom är dom ju inte lika lättrörliga som djur med ben. ;)

Vi har under flera år haft en snokhona som lagt ägg i vår gödselstack. Tror åtminstone det är samma, för hon har samma beteenden i flera fall och så är hon ovanligt stor.

Två gånger har jag tagit vara på äggen då vi kört ut gödseln och kläckt fram söta små snokungar som sedan lagts ut runt gården.

LIA

hur föreslår du att jag skulle gjort då liksom? :smirk:

Ormen ligger med rest nacke, klar till att hugga min lilla katthona. och det var en riktigt stor orm. katten är världens mest ängsliga så finns inte en chans att hon provocerat ormen. den ville in i stallet och där satt katten. hade jag försökt flytta på den hade den garanterat huggit mig! och dessutom, vart skulle jag flyttat den, den ville ju in i stallet och skulle säkerligen kommit tillbaks.

jag rör inte snokar och inte heller huggorm som är ute i skogen. men i stallet har dom inget att göra. och jag offrar inte mina djurs liv för ormens. :cool:

För min del tror jag att du missbedömt situationen, men det går ju inte att veta idag.

Är du säker på att det var en huggorm? Dom blir nämligen inte speciellt stora, vanligen mindre än metern. Snok kan däremot bli betydligt över en meter.

Vad du skulle ha gjort?
Den första tanke som slår en, är att du kunde hämtat en kvast e dyl och "vallat" bort ormen. Borde ha gått betydligt fortare att hämta den i stallet än att "springa efter yxan"!
Hur du kunde ge dig tid att göra det med tanke på att ormen var "klar till att hugga min lilla katthona", är bara en av konstigheterna i dina uppgifter.

Att flytta en orm så den inte kommer tillbaka är enkelt. Du har väl sett på TV?

Läser man ditt första inlägg, får man en känsla av att du tycker dig uträttat något märkvärdigt, något berömvärt, genom att döda två ormar. Jag tycker det är varken eller. Vad jag tycker framgår av mina tidigare inlägg. :smirk:

LIA

Håller helt med dig! Det är märkligt att så fort sådant här eller liknande kommer upp, då ska det dyka upp en hel armé med bror duktigare som aaaaaldrig minsaaaaann skulle göra såååå!

Och bara för att ngn vid ngt enstaka tillfälle skulle bedöma att de var tvugna att ha ihjäl en huggorm, så är ju inte det synonymt med att vederbörande ger sig ut på ett korståg och försöker utrota varenda huggorm på flera mils radie!

Jag kan villigt erkänna att hade jag sett när min gammelpålle blev ormbiten så hade jag fullkomligt mosat ormen i dess minsta beståndsdelar!
Däremot så hade jag inte en tanke på att döda de huggormar vi hittade nära nog inne i mitt nuvarande stall, de jagade jag bort i stället, kände ingen som helst anledning att döda dem, de gav ju sig bort! Men hade det av ngn anledning varit omöjligt att få bort alla ormarna, då hade avlivning känts ok för mig. För i stallet finns hästar, hundar och katter som kan bli bitna.
Samt många barn, det är ridläger på stället i fråga.
Människans säkerhet går före i det fallet anser jag, även om man inte ska bli en terminator och utrota allt i ormväg.

Och att jämföra med att det är ok att slå ihjäl en häst om man är hästrädd och hästen tittar på en, det är ju så barnsligt löjligt att det inte ens borde kommenteras!
Först och främst för att hästen är ett tamdjur med ägare, och hur mkt vissa slår sig för bröstet och hojtar "lika värde", så har jag svårt att se att det i slutänden stämmer att ett tamdjur älskat av sin ägare är lika mkt värt i ägarens ögon som ett vilt djur utan ägare? För att jag ska köpa det argumentet så tolkar jag det som så att de som anser det, de står i valet och kvalet vem de ska rädda först ur isvaken, sin egen häst eller ett rådjur. Och gör de inte det, då snackar de bara skit anser jag!
Dessutom så är hästar inte giftiga, och det har väl knappast ngn gång i Sverige förekommit att en lös häst attackerat människor? Eller?

Heej.. ni skulle inte kunna dra av sorts sammanfattning av svaren från själva frågan? ;) bra o veta liksom..

.

Är du säker på att det var en huggorm? Dom blir nämligen inte speciellt stora, vanligen mindre än metern. Snok kan däremot bli betydligt över en meter.

inte så stora... bara 1 meter............:eek::eek:
det e ju jätte stort. själv bara sett typ 20 cm "skosnören"

Jag tycker inte en orm under metern är "en riktigt stor orm". Men det är väl hur man är van och hur man ser på ormar. "Vår" snokhona är över 140 cm och då börjar det likna nåt. ;) För att vara svensk orm.

Undrar f ö varför storleken på ormen var så viktig för TS. Dom stora är inte farligare, snarare tvärtom, eftersom dom blir lättare att se och hantera.

Synd att TS inte svarar längre.

LIA

du kanske kan lägga 3 minuter av ditt liv på att läsa tråden själv.

3 min?? Läs om den själv ordentligt som jag nu gjort, tar minnsann lite tid att läsa erat tjafsande.

Jag dödar helst inte ormar- ligger de på höskullen skrämmer jag hellre bort dem eller bara låter de vara, för självklart så är det ett djur som är värt att respekteras. Men alla hycklare som säger att "jag kan inte döda ormar för de är djur" har nog utan dåligt samvete dödar tusentals myggor i sitt liv eller kanske spindlar eller andra insekter. Själv tar jag myggor då jag anser att de "skadar" mig, och jag skulle inte tveka att ha ihjäl en huggorm om den hotade mig, ett barn eller något av mina djur. Talesättet "survival of the fittest" passar in bra tycker jag- om den ger sig på mig eller något av mina djur, och jag i en nödsituation måste agera utan andra möjliga utgångar, så dödar jag den i självförsvar. Jag har sett djur ta död på ormar för att rädda sina avkommor, och det är så jag ser det, jag räddar mina "bebisar" ;)

Jag vill bara tillägga att jag tycker däremot att bara för att djuret ligger där och solar utan att göra något hotfullt mot dig/dina djur så kan man döda det är INTE OK. Det stör dig inte och varför ska det då få lida bara för att den råkada vara där när du kom? Har aldrig sett en häst försöka trampa ihjäl en fågel bara för att den är där, ta lite råd från din hästvän och se hur de beter sig. Låt ormarna vara!

Senast ändrad:

du kanske kan lägga 3 minuter av ditt liv på att läsa tråden själv.

Japp, jag har gjort det, men mer än hälften är en debatt om att döda ormar. :angel: Så så mkt om själva frågan är inte sagt. O ja säger desamma som belethien: 3 min??

/ponnie

*kl*

Jag dödar myggor, flugor, broms, getingar, bin. Jag har aldrig dödat en orm för att jag sällan sett någon. Jag skriker och får panik och springer oftast åt annat håll om jag ser än. Detta gäller även kopparödlor då dom ser ut som ormar.

Min mamma har ormfobi och det överfördes lite grann till mig. Jag tycker om STORA ormar som inte gömmer sig och som man ser mycket bättre. små ormar får jag panik av.

Hotar en orm mig eller mina nära och kära (läs: djur) så tvekar jag inte.

Hotar en björn eller något annat rovdjur mig eller mina nära och kära så tvekar ajg inte om jag har ett vapen (jag ger mig helst inte på en björn med en spade).

Sjut, Gräv, Tig!!

Vilka symptom får en ormbiten häst? Hur ska man behandla den? Ringa vet. såklart, men utöver det? Hur fastställer man att det ÄR ormbett och inget annat?

Låg en jättestor orm utanför stalldörren igår, redo att hugga min katt. :eek: Blev inget med det för jag sprang efter yxan.... :devil:
Men blir lite rädd för hästarna, är andra ormen jag tagit sen vi flyttade dit. Och den andra var också stor.. :crazy:

Min häst blev biten för ett fleratal sommrar sen på magen.. och fick en rejäl bula o blev jätet dålig feber o så.. Finns inget man kan ge mot ormbett till häst.. Kanse finns nu??

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 594
Senast: nejlica
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 291
Senast: Gumman123
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka