Sv: Orm

Jag med...körde på en huggorm med bilen igår...siktade in ordentligt. Det finns ändå så många ormar så det tycker inte jag var hela världe. Har jag en spade till hands och det kommer en liten usling tar jag han direkt utan att tveka...

Stackare, lider med er! :(

josefajn: ja det är precis vad jag hört också, dom är extra giftiga såhär års. och jag tänker inte offra mina djurs hälsa för ormen.

sant så sant så sant! Jag hade heller aldrig vågat ta bort en orm, varken slå ihjäl den eller flytta på den. Jag rusar hellre åt det andra hållet och ropar på eventuella husdjur som finns i närheten så de följer med mig istället för att hitta ormen å gnaga på! :rofl:

Min gammelpålle blev ormbiten för flera år sedan. Ingen tvekan vad som hänt, jag som lekman såg direkt vad det var! Han blev biten i huvudet och såg ut som en boxare, jättesvullen! :crazy: Sedan såg man de två paralella hålen som blir av ormens tänder.

Min pålle fick ingen allergisk reaktion och ingen feber.
Så han behandlades ingenting. Men veterinären tog ett blodprov, för tydligen kan hästen efter huggormsbett få höjda levervärden, vilket han hade. Men det "behandlades" bara med 2 veckors vila, sedan nytt blodprov som visade normala levervärden.

Så du skulle märka om ngt av dina djur blivit bitna! Det är MKT svullet och man ser märkena efter bettet!

Var det en huggorm du såg? De är zick-zackiga i annan färg på ryggen, snokar är svarta med gult på huvudet. Snokar behöver man inte slå ihjäl, de har inget gift, de är inte heller aggresiva.
Både snokar och huggormar är fridlysta, men jag måste säga att jag hade gjort som dig om jag sett huggormen som bet min gammelpålle! Jag hade hackat ner den :devil: till molekyler!
Men han kom in från hagen med sin "boxarlook", så jag hittade inte den skyldiga huggormen, och det ska Herr eller Fru huggorm vara MKT tacksamma för! :devil:

Men jag slår inte ihjäl huggormar som inte är direkt hot till mina djur, försöker flytta dem i stället.
Vi fick huggormsungar i stallet där jag nu har min häst, och för att få bort dem räckte det med att "störa" dem, dvs peta på dem med kvastskaftet, spola vatten på dem osv, så drog de på ett par dagar!

uscha jag hatar ormar! hade två små huggormar i en pressening i stallet idag! fy f*n! en av dom slingrade iväg medans den andra slingrade ner i ett hål precis intill stallet:eek: :eek: :eek: får se om den är kvar där:cry: hoppas inte!:eek:

Ormarna har säkert dragit därifrån. Orm brukar inte vilja vara där det är hästar, de gillar visst inte allt klampande som så tunga djur som hästar gör.

Men du får väl göra som vi gjorde i stallet om ormarna är kvar, "bråka" med dem, då kommer de garanterat tycka att det är lämpligast att flytta till ett lugnare ställe!

Flera år på raken skördade jag hö manuellt eller hur man säger?! En traktor slog ner gräset, vi vände för hand och lastade det sedan för hand på lastbil. Ett år hittade vi ett helt bo med huggormsungar mitt bland det slagna gräset. Och det var då jag förstod varför de ormarna heter HUGGormar. :smirk:
Jag skulle försöka lyfta bort dem från åkern så de slapp bli mosade av en kratta eller en bil när vi skulle lasta höet. Så jag lyfte dem med högaffeln. Och jävlaremej vad de väste och högg i högaffeln! :eek: Otacksamma rackare va när jag räddade livet på dem! ;)
Men i allafall så var det aldrig ngn fara att jag eller ngn annan skulle bli biten, för de gick på intet vis mot ngn människa, de bara högg och tuggade på högaffeln när jag lyfte dem.
Så du behöver inte vara rädd att ngn huggormsarmé ska sitta på lur och hoppa på dig eller ngn häst!

Japp det var en huggorm, vet skillnaden. Snokar är ju inte farliga så dom lyfter jag inte en finger mot.

Funderade på om han kunde ha blivit ormbiten för han hade så konstiga symptom, men var inte så svullen. Så det var nog nåt annat, vad vet vi fortfarande inte. :confused:

Så du behöver inte vara rädd att ngn huggormsarmé ska sitta på lur och hoppa på dig eller ngn häst![/QUOTE]

hehe va bra;)
och om den kommer.. oj oj oj de blir krig;)

MVH vickan

Kan pållen ha ätit ngt han inte tålde?

Min häst blev ormbiten på hösten, veterinären sa att det var bättre än att bli biten på våren, för ormarna var giftigare på våren.
Så om din häst blivit ormbiten borde den ju om det min veterinär sa stämmer ha haft rejäla, solklara symptom på ormbett?

Det är ingen äcklig fästing som hästen blivit dålig av? Fästingburna sjukdomar brukar väl vara både diffusa och olika i styrka?

Jag har blivit biten av en huggorm en gång, det är inte alls så farligt som man kan tro.

Det gör mycket mindre ont än ett geting- eller bromsstick.
Det var dock lite läskigt för att jag var ett par km ut i skogen med vovve och ingen mobiltelefon. Det kändes konsigt, ungefär som avdomnat, i benet. Känslan gick uppåt i benet och vände som först när det nått ljumsken. Jag blev inte svullen eller sängliggandes det enda som syntes var två små små streck (bitmärket), ganska fräckt att visa upp för omgivningen i efterhand...

Hade det varit jag som hade mött ormen så hade jag nog dött på fläcken, eller iaf vägrat gå dit igen... Är ormfobiker av rang och skulle aldrig kunna möta en orm lugnt.

Och det kan jag säga till Mestur också, någon som har fobi klarar definitivt inte av att slå ihjäl en orm.

Som tur är finns här inte mycket orm, har aldrig nånsin sett en hemma och hoppas verkligen jag slipper.

//E *antecknar, hälsa aldrig på Centaur*

Min valack blev för ett par år sedan huggormsbiten på benet (vid kotan) och hans ben var som en telefonstolpe :crazy: Blir hästarna bitna i tungen är det ju värre eftersom det svullnar upp så mycket..
Min pålle fick stå i sjukhage men efter en tid märkte jag att det läkte mycket snabbare och bättre när han fick gå i vanlig hage.

Jag förstår dig. Men det är inte en bra lösning att slå ihjäl ett fridlyst djur.

håller med. man måste oxå tänka tt huggormen och snoken är nyttodjur som håller bl. a gnagarna på avstånd. har en hel del orm runt i hagen o runt stallet på den gård jag växt upp på. Aldrig har någon blivit biten eller ens hotad. ser man en orm går man helt enkelt en liten omväg och säger hej på dig du, ligger du här å solar. Visst finns det tillfällen när en avlivning är det enda och visst, det är itne kul att bli biten. Man ska göra som man känner MEN som sagt de är fridlysta. Vi har oxå slagit ihjäl ormar på gården det kan ajg inte hymla med men det har alltid varit sista utvägen. men oddsen att bli biten är verkligen yttepytte även om det händer! Hästarna klarar det för det mesta fint, märker knappt alls att de blicit bitna (min erfarenhet) det händer ju så sällna dock. min häst har blivit biten två gånger på 11 år, hans eget fel dessutom för han gick och betade i ett stenröse :) OCH det är nog ovanligt mycket skulle jag kunna tro.

Senast ändrad:

Jo, jag vet att huggormen är giftig. Men knappast giftig så man bör oroa sig. Ormar är vanligtvis skygga djur och biter inte om man inte ger dem anledning. Huggormar är inte aggresiva på det sättet, så risken finns att din kisse var och bråkade på ormen varför den försökte hugga. (Om det nu var det den gjorde.)

Därför så kan man kontakta den herpetologiska föreningen (finns garanterat en i närheten av dig också) och be om hjälp. Dom flyttar hellre ormstackarn än att låta folk slå ihjäl dem.

"Huggormen är den enda vilda giftiga ormen i Sverige. När huggormen biter gör det ont och man kan se två små bettmärken. Bettet är i de flesta fall ofarligt, men man vet aldrig på förhand hur man reagerar om man blir biten."
citat vårdguiden.se

Det är inga skallerormar vi pratar om. Den kan vara farlig för hundar och katter, men såvida du inte är allergisk är det nog ingen fara varken för dig eller dina hästar. Å andra sidan, om du är allergisk så kan ett bistick också döda dig, så kanske spraya Radar runt huset och stallet också, för att vara på den säkra sidan. :idea::crazy:

Har ingen lust att dras in i (ännu en) en forumdisskossion om ormars varande och icke-varande. Jag anser att man ska ge :devil: i att döda djur som inte gjort ngt annat än att vara djur. Fixa bort dom från gården om dom stör dig så, men döda dem inte. Dom gör garanterat mer nytta än skada däremot, då dom ser till att hålla gnagarbeståndet nere.

Och om det nu är så att jag anar en liten ormfobi så är det något man kan söka hjälp för inom sitt landsting. (Eller göra som jag, skaffa en stor, vresig och aggresiv spindel för att bota sin spindelfobi. Spindelstackarn måste ju också ha mat, men hon får vackert stanna i sin bur. :D )

Mestur // Som tycker att det finns bättre lösningar.
:bow: :bow:

Insekter är inga problem, men djur kan jag inte döda :crazy:
Insekter ÄR också djur! De är värda de också och de gör väldigt mycket nytta!

Det finns ändå så många ormar så det tycker inte jag var hela världe.
Fy farao vilken inställning!

Så tänkte valjägare när de började jaga späckhuggare, visste du det?

Och när man jagade tex tiger också..

Dessa djur är extremt utrotningshotade idag!
Ormar gör mycket nytta och utrotningen av en ras kan rubba ekosystemet mer än du anar.

-------------- * -----------------

Jag har en kompis som är rädd för hästar.
Och de kan ju vara riktigt farliga!
Så om en häst blänger surt på honom, ska jag säga att det är okey att slå ihjäl den. Det finns ju så många.

Hej!
Kastar mej in i diskussionen och håller med trådstartaren helt o fullt....jag skulle också ha dödat den..Tänk om det var ett litet barn som råkade kliva på den och den högg barnet..ett barn tål inte lika mkt gift som oss och det kan bli väldigt allvarligt..Nej ormar vill man inte ha där man bor, självklart försvarar sej ju bara ormen men det är ett försvar som inte är så roligt att vara med om inte för en tex två åring..Så där människor o tam djur är skall inte orm vara, risken är alltför stor att man trampar på en, de är inte lätta att se om de ligger o solar sej i gräset..
Visst att de ska få finnas, men inte där vi är..jag chansar inte att mina barn blir bitna eller djur utan då skulle jag döda ormen..Tycker ens barn och djur är mer värda än så...:crazy:

Hej!
Kastar mej in i diskussionen och håller med trådstartaren helt o fullt....jag skulle också ha dödat den..Tänk om det var ett litet barn som råkade kliva på den och den högg barnet..ett barn tål inte lika mkt gift som oss och det kan bli väldigt allvarligt..Nej ormar vill man inte ha där man bor, självklart försvarar sej ju bara ormen men det är ett försvar som inte är så roligt att vara med om inte för en tex två åring..Så där människor o tam djur är skall inte orm vara, risken är alltför stor att man trampar på en, de är inte lätta att se om de ligger o solar sej i gräset..
Visst att de ska få finnas, men inte där vi är..jag chansar inte att mina barn blir bitna eller djur utan då skulle jag döda ormen..Tycker ens barn och djur är mer värda än så...:crazy:

Visst är det synd om barnet, MEN det är först och främst barnet som hotar ormen, som blir rädd och försvarar sig. Den har lika stor rätt att göra det som människor, om inte större eftersom det är vi som trampar på den.

Det är förälderns ansvar att kolla gräset innan man släpper ut barnet.
Och att då inte döda allt man ser.

Förresten är jag rädd för män som ser sura ut, de är ju också farliga. Jag ska börja bära med mig en spade.

Logiken är sjuk.

Jag skulle även vilja vända det här lite.

"Så där människor o tam djur är skall inte orm vara"

Där vilda djur är som vi inte kan hantera, där ska inte vi och våra tamdjur vara.

Kan man inte leva i symbios med djuren, utan att döda dem! :mad: , då ska man hålla sig till storstan.
Vem säger att människor har så jäkla mycket rättigheter?

Ja, gud, ja. Jag skulle också ha dödat ormen :eek: Vaddå fridlyst?! Farliga... Usch. Saken är den att jag skulle aldrig vågat hugga ihjäl den :eek: :devil:

som sagt, ni ormälskare kan få komma och hämta alla ormar jag ser, så kan dom bo i era stall och hus. eftersom dom är så ofarliga. :smirk:

läs senaste ridsport så ser ni vad som kan hända. ormbett kan vara dödligt för katter och mindre hundar.
där står det tom att man FÅR ta ihjäl ormar om dom kommer in på tomten och utgör en fara för människor och husdjur.

ormar får hålla sig i skogen. inte i stallet. risikerar som sagt inte mina djurs liv för att ormen tyckte det var en bra plats att bo. skulle vara en vädigt oansvarig djurägare isf.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 594
Senast: nejlica
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 291
Senast: Gumman123
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka