Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår dig. Men det är inte en bra lösning att slå ihjäl ett fridlyst djur.
Jo, jag vet att huggormen är giftig. Men knappast giftig så man bör oroa sig. Ormar är vanligtvis skygga djur och biter inte om man inte ger dem anledning. Huggormar är inte aggresiva på det sättet, så risken finns att din kisse var och bråkade på ormen varför den försökte hugga. (Om det nu var det den gjorde.)
Därför så kan man kontakta den herpetologiska föreningen (finns garanterat en i närheten av dig också) och be om hjälp. Dom flyttar hellre ormstackarn än att låta folk slå ihjäl dem.
"Huggormen är den enda vilda giftiga ormen i Sverige. När huggormen biter gör det ont och man kan se två små bettmärken. Bettet är i de flesta fall ofarligt, men man vet aldrig på förhand hur man reagerar om man blir biten."
citat vårdguiden.se
Det är inga skallerormar vi pratar om. Den kan vara farlig för hundar och katter, men såvida du inte är allergisk är det nog ingen fara varken för dig eller dina hästar. Å andra sidan, om du är allergisk så kan ett bistick också döda dig, så kanske spraya Radar runt huset och stallet också, för att vara på den säkra sidan.
Har ingen lust att dras in i (ännu en) en forumdisskossion om ormars varande och icke-varande. Jag anser att man ska ge i att döda djur som inte gjort ngt annat än att vara djur. Fixa bort dom från gården om dom stör dig så, men döda dem inte. Dom gör garanterat mer nytta än skada däremot, då dom ser till att hålla gnagarbeståndet nere.
Och om det nu är så att jag anar en liten ormfobi så är det något man kan söka hjälp för inom sitt landsting. (Eller göra som jag, skaffa en stor, vresig och aggresiv spindel för att bota sin spindelfobi. Spindelstackarn måste ju också ha mat, men hon får vackert stanna i sin bur. )
Mestur // Som tycker att det finns bättre lösningar.
Insekter ÄR också djur! De är värda de också och de gör väldigt mycket nytta!Insekter är inga problem, men djur kan jag inte döda
Fy farao vilken inställning!Det finns ändå så många ormar så det tycker inte jag var hela världe.
Precis!Så om en häst blänger surt på honom, ska jag säga att det är okey att slå ihjäl den. Det finns ju så många.
Hej!
Kastar mej in i diskussionen och håller med trådstartaren helt o fullt....jag skulle också ha dödat den..Tänk om det var ett litet barn som råkade kliva på den och den högg barnet..ett barn tål inte lika mkt gift som oss och det kan bli väldigt allvarligt..Nej ormar vill man inte ha där man bor, självklart försvarar sej ju bara ormen men det är ett försvar som inte är så roligt att vara med om inte för en tex två åring..Så där människor o tam djur är skall inte orm vara, risken är alltför stor att man trampar på en, de är inte lätta att se om de ligger o solar sej i gräset..
Visst att de ska få finnas, men inte där vi är..jag chansar inte att mina barn blir bitna eller djur utan då skulle jag döda ormen..Tycker ens barn och djur är mer värda än så...