Sv: Orm

Jo, jag vet att huggormen är giftig. Men knappast giftig så man bör oroa sig.

Om man skulle vara allergisk så är det ganska mycket att oroa sig för... Och dom flesta vet väl inte om man är allergisk innan man evt blir biten....:smirk:

/TuttiFrutti, som är rädd om sig själv och sina djur, och också har dödat huggormar på gården....

ca 7-9 mm brett mellan hål i huden ,om h,ormen är en vuxen ,ca 3-5:idea: :idea: mm,hos juvenila. Vanligen !! Men kan vara lite lurigt ! H,ormar ömsar tänder o har reserv tänder, i beredskap. o kan även ha förlorat 1 tand vid hugg mot,tex 1 byte. H,orm kan reglera gift injektionen. I ungefär 1/2 av betten inget eller lite gift. Men kan vara sk full bett vilket kan vara farligt även för 1 häst. Alltså Kan! det variera i antal bett märken , Men vanligast är nog 2,efer ca 10/20min kraftig svullnad som oftast stannar vid nästa lymf station. men kan kan även ge en allmän förgiftning. Kräkningar slöhet, förändrad andning. är sådana tecken. Had det! Thomas.

Vet inte hur jag reagerat i sådan situation, jag hade ju hellre räddat mitt djur från att bli biten av en Huggorm än att rädda ormen från en säker död.

Så skulle jag se att en huggorm är ute efter ngn av mina djur, så hade jag förmodligen dödat den, eller skrämma bort den.

Härmodan rädda jag faktiskt en liten kopparorm från mina katter, helt seg var den, trodde den var död först men man har ju hört att ormar gillar värme så jag lade den på en varm sten där solen stod gassade, helt plötsligt for tungan ut och den smet iväg. Riktigt fräckt. Var i och för sig väldigt rädd när jag bar den.

Jo, en fråga till ngn som kan ormar, ormen jag räddade saknade en bit av sin svans, har även hört att de kan tappa svansen, men hur lång tid tar det för svansen att växa ut igen?? tyckte synd om den lille ormen

Trampade nästan på en huggorm igår när jag gick till hagen och såg oxå en häromdagen när jag var ute och körde....Är det ovanligt mycket orm iår??
har aldrig sett orm härute under de 5 år jag bott här och nu helt plötsligt 2 samma vecka?!
Har hört att huggormar numer kan vara helsvarta, stämmer det?? De jag såg hade zick-zack mönster...uuh otäckt...tillråga på allt har vi en grävling som flyttat in under stallet...den har ingången brevid stalldörren! Lagom mysigt när man ska kvällsfodra!

Min häst fick ett svullet ben, feber och sen gå på sprutor och boxvila i en vecka (eller 2, minns inte redigt).
Benet fick man inte röra första dagarna eftersom det gjorde så ont.

En annan häst fick ett ormbett i huvudet, men henne var det inte någon större fara med, mer än att hon hade ont på huvudet. (över nosryggen/nosen)

En häst som blir ormbiten av en huggorm kan dö om giftet sprider sig och bör däremed stå stilla.
Hästar som får huggormsbett brukar få feber (som jag förstått det iaf).
Man ser inte alltid om det är bett, på min häst varken såg eller kände vi något bett fören svullnaden gått ner efter ca en vecka.
Så det bästa om hästen får svullnad är att låta den stå inne några dagar och hålla koll på febern. Bara för säkerhets skull.
Det är även bra att ha dem inne, för OM de skulle få ett bett till kan det bli redigt farligt.

Däremot skulle jag aldrig kunna döda en orm. :p
Insekter är inga problem, men djur kan jag inte döda :crazy:

KL
Jag dödar inte djur om dom inte utgör ett hot mot mig eller mina djur. Vilket ormen gjorde!!!!!!!!!!!!! Hästar och kattar kan DÖ av ormbett. Och inte f*n vill jag låta ormen komma in i stallet och yngla!

Men nästa gång jag ser en så kan jag ringa era ormälskare här då, så kommer ni med helikopter och flyttar ormen för mig? Så kan den bo i erat stall istället, eftersom den inte är farlig? Eller ni kanske vill ha den som gosdjur i soffan tom?
:smirk:

Senast ändrad:

Jag upprepar mig:
Fobier är ingen anledning att döda djur!!
Om jag vore rädd för hästar och det kom en lös häst utan ägare mot mig, får jag slå ihjäl den då?

Det finns hjälp att söka mot fobier!!

HAHA, jag har ingen ormfobi!! Har räddat massa stålormar från katterna!

Tror inte att ormfobiinlägget var till dig men, bra att du räddat ormar, synd bara att du inte sträcker din välvilja till alla ormar.

*kl*

Det är rätt stötande att läsa om hur "djurvänner" glatt slår ihjäl försvarslösa djur (för att hugga gör ormen som sista utväg, då den är trängd) bara för att de inte passar in i er värld.
Vill ni bo på landet, lev med att era hästar (eller katter, eller hundar) inte är de enda djuren där.

Vad gäller mina barn, då jag får några, kommer de att från späd ålder att fått lära sig hur man agerar mot ormar, eftersom jag och min sambo har ormar hemma, och att lära sina barn hur man agerar mor vilda djur anser jag vara en självklarhet.

Hade aldrig VÅGAT ha ihjäl en orm men hade en ringlat utanför min stalldörr hade jag ringt som gjort det åt mig :crazy:..eller någon som vågat ta bort den nånstans 20 mil bort.

Klart man inte vill ha sånna runt hästarna och stallet...och sig själv!

För att svara på din ursprungsfråga:

De flesta hästar klarar huggormsbett bra eftersom de har så stor kroppsmassa i förhållande till giftmängden. Vanligast är att de får lite svullnad och feber eller som någon skrev (vid bett på mulen), vävnadsdöd.

Vissa hästa är dock känsligare, som min. Hon blev fyragradigt halt, feber, lymfangit och mycket sjuk och hängig. Behandligen blev en jättekortisonspruta, Finadyne, hårt lindad och boxvila. Det tog en vecka innan lymfangiten och febern började ge med sig. Som värst var hon svullen som en stock från hoven upp till bogen. Efter tre veckor började hon röra sig normalt och jag kunde börja skritta henne efter fyra. Var en riktig pärs, speciellt då jag först trodde hon brutit benet eftersom hon släpade det i backen och gick som en varanödla.

Du har all min sympati och back upp!
Själv törs jag inte börja diskutera i sakfrågan eftersom jag redan håller på att koka över av alla :eek: inlägg.

LIA

Kan bara instämma. Det är skönt att några har tänkt längre än reptilhjärnan. Att vara rädd kanske är en naturlig instinkt men med lite eftertanke så borde det gå att behärska sin fösta impuls att döda.

Ormar är på toppen i näringskedjan i det ekosystem vi också ingår. Försök se ormar som de nyttodjur de är. De är utmärkta på att fånga råttor och sorkar. De är fantastiska djur med sinnen som är mycket spännande. Lär mer om dem istället för att vara rädda. Om du ser en orm så ge den reträtt och gläd dig åt att du bor i en miljö som inte är helt utarmad.

Mångfalld istället för enfalld.

Ann

Hej!

Min unghäst blev ormbiten i mulen förra sommaren (då var hon ett år) det var alldeles mellan näsborren och mulen. Märktes inget särskilt på henne, utan jag märkte bara en förhårdnad som blev en stor hård och väldigt öm knöl som blev större för var dag. Hon har svart mule så det var svårt att se de två små såren efter huggtänderna i bölden... Men veterinären lyckades efter lite lugnande, upptäcka dem och kunde konstatera att hon hade hälsat på en huggorm... :crazy:

Hon fick antibiotika och svullnaden/förhårdnaden/ömheten försvann efter någon vecka. Får bara hoppas att hon lärt sig att inte hälsa på ormarna i fortsättningen... :rofl:

* Kl *

Jag ser dagligen numera huggormar även snokar i mitt arbete. Inga djur jag gillar men bara de håller sig borta från min tomt så är jag tacksam för jag tänker på min hund och besökande barn. Har själv testat på att bli biten i yngre dagar och det var ingen höjdare. Även mitt ena sto har blivit biten två ggr...Snokar tycker jag bättre om. I somras hade vi en nere vid stallet. Döpte henne till Hugolina så blev hon mindre läskig!

"Tvivlar på att det finns ngt dokumenterat fall där en häst dött av bett från en svensk huggorm!
PL"

Vi fick igår kväll avliva vårt sto när hon höll på att dö, av ett huggormsbett. 41 graders feber och 120 i puls, inte mkt att göra. Men det var fruktansvärt att se en häst lida så, och vi (både vi & veterinärer) gjorde allt som gick för att rädda henne..

knapplån

Jag hade utav tvekan dödat ormen om jag ansåg att någon av mina djur var i fara :crazy:
MEN, på tal om att huggormar är så ofarliga, forget it.
Min farbror blev huggorms biten för två veckor sedan och fick ligga på intensiven. Läkarna sa att huggormarna är mycket giftigare nu efter vintern, då de inte har använt sina huggtänder och gift för att döda djur själva på hela vintern.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 594
Senast: nejlica
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 291
Senast: Gumman123
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka