Ajda
Trådstartare
16 år är ju ingen ålder, speciellt inte för en ponny. En del storhästar på elitnivå är ju i den åldern. Sen kan man kanske inte alltid tävla varje helg, men det kan man ju inte oavsett vilken häst/ponny man har. Jag förstår att din dotter har lite extra svårigheter på grund av sin diagnos, men hon kanske så småningom klarar av att få in rutiner för stallet och fixa mer på egen hand. Jag var 15 när jag köpte min häst och mina föräldrar är inte hästmänniskor. Jag redde alltså ut det mesta själv i den åldern. När jag sedan ville rida och tävla mer letade jag upp andra hästar att hjälpa till med.
Jag tycker inte att det är fel att du prioriterar ditt eget intresse också. Många barn och ungdomar har ju inte ens möjlighet att ha en egen häst alls, så på det sättet har ju din dotter det "bättre" än många andra som det är. Är ponnyn inte riktigt vad dottern vill ha så kanske ni ska fundera på att byta ponny? I och med åldern är det kanske läge att göra det ganska snart isåfall. Bara en tanke, jag förstår om ni vill ha kvar er ponny! Många hästar går ju också att utveckla mer än man tror från början, kanske kan dottern ändå komma upp en bit i klasserna med nuvarande ponny?
Jag räknar med att vår ponny kommer hänga i ett bra tag till. Men hon har tävlats aktivt i mååånga år nu. Jag vill att hon ska fortsätta vara i fin form och framförallt fortsätta tycka att det är roligt. Det funkar att åka som vi gjort nu. Jag formulerade mig nog lite tokigt. Tävla varje helg skulle ändå inte gå i och med att jag jobbar helg. Men dottern skulle nog gärna rida fler klasser per tävling. Hon vill helt enkelt få ännu mer rutin . Hon vill också kunna träna mer hoppning för att bli bättre. Nu hoppar hon sin häst en dag per vecka. Kanske nått skutt någon mer dag i samband med markarbete. Men jag tycker det räcker så.
Hennes ponny hon har idag är inte dålig. Och det finns mer att ge, men ändå ingen häst för de högre klasserna.
Har själv föreslagit till dottern att den dag hon tycker att nu har vi nått taket i hoppningen så kan hon övergå till fälttävlan. Ponnyn är bra i terrängen också, men dressyren finns det verkligen potential till förbättring.