Orkar inte med ena hunden

Suspiria

Trådstartare
Jag känner att jag inte har tålamod eller ork kvar för vår yngling, drygt 2 år gammal hane. Jag är mammaledig så alltid hemma. Övriga hundarna är inget problem.

Han är fin och väldigt lättränad med klicker, snäll med andra djur och människor men ständigt gnällig och paranoid.
Är han instängd i ett rum (grind) gnyr han ständigt. Går jag upp och lägger barnet och sambon är kvar nere så gnyr han. Är han ute i trädgården gnyr han.
Skäller för minsta lilla ljud. Skäller så fort det knarrar på övervåningen. Skäller när jag lagt barnet i sängen vid lunch och ska gå ner igen.. Skäller för att det blåser.

Kommer det här gå över? Kastrering?

Jag känner att jag inte har tålamod eller ork kvar för vår yngling, drygt 2 år gammal hane. Jag är mammaledig så alltid hemma. Övriga hundarna är inget problem.

Han är fin och väldigt lättränad med klicker, snäll med andra djur och människor men ständigt gnällig och paranoid.
Är han instängd i ett rum (grind) gnyr han ständigt. Går jag upp och lägger barnet och sambon är kvar nere så gnyr han. Är han ute i trädgården gnyr han.
Skäller för minsta lilla ljud. Skäller så fort det knarrar på övervåningen. Skäller när jag lagt barnet i sängen vid lunch och ska gå ner igen.. Skäller för att det blåser.

Kommer det här gå över? Kastrering?
När på dygnen känner din hund nått annat än frustration? Vad gör du för att aktivera den?

När på dygnen känner din hund nått annat än frustration? Vad gör du för att aktivera den?
Han får en långpromenad per dag, ibland när jag rider eller cyklar. Vi försöker träna lite varje dag, tex med klicker, spårning. Han gillar träning och lär sig fort.

Gnällandet och skällande är i stort sett jämt.

Han får en långpromenad per dag, ibland när jag rider eller cyklar. Vi försöker träna lite varje dag, tex med klicker, spårning. Han gillar träning och lär sig fort.

Gnällandet och skällande är i stort sett jämt.

Vad är det för ras? Har du lärt hunden att det är tryggt och okej att vara ensam? Har du lärt den koppla av?

Kastration är inget magiskt verktyg som gör att hunden blir lydig och menlös. Det tar bort testosteron, vilket lika gärna kan ta fram osäkerhet, stress och rädslor.

Kastrering lär knappast hjälpa. Det gör dem inte lugnare som med katter. Undantag är om gnyandet beror på översexuallitet. Detta låter mer som frustration.
Ras?
Ligger han högt i stress?
Högtemperarad?

Kastrering lär knappast hjälpa. Det gör dem inte lugnare som med katter. Undantag är om gnyandet beror på översexuallitet. Detta låter mer som frustration.
Ras?
Ligger han högt i stress?
Högtemperarad?
Jag vet inte hur man avgör det om stress eller högtempererad?
Han är väldigt energisk av sig men kan ligga och koppla av långa stunder också i soffan. Oftast flyger han upp direkt vi rör på oss och börjar härja runt. Får vi besök kan han inte koppla av på en lång stund. Vi brukar sätta in dem i vardagsrummet då så barnet kan vara på golvet utan att bli översprungen och då är han väldigt frustrerad (stressad?). Gnyr jättemycket och högt, men då vill han ju vara med oss och de som är här.
Ute på promenad är han ganska lugn, går bra i koppel och lyssnar jättebra lös.
Så fort vi går mot dörren slänger han sig över allt i sin väg, trampar över andra hundarna osv, för att komma först fram. Säger man åt honom slänger han sig bakåt, samma där, över allt i sin väg. Både djur och barn och allt. Ingen koll alls på sin kropp.

Vad är det för ras? Har du lärt hunden att det är tryggt och okej att vara ensam? Har du lärt den koppla av?

Kastration är inget magiskt verktyg som gör att hunden blir lydig och menlös. Det tar bort testosteron, vilket lika gärna kan ta fram osäkerhet, stress och rädslor.
Dalmatiner. Vi har 2 hundar till som är äldre så han har inte tränat på att vara helt ensam men ensam med dem har han varit och i början var det inget gnäll eller så. I början handlade det om att vi gick ut på gården utan honom osv och sedan ökade vi på. Men de är i stort sett aldrig ensamma mer än enstaka timmar, då jag är hemma på heltid och ska vara. Han skulle behöva lära sig koppla av i vissa situationer, tex när det är besökare här. Jag behöver hjälp med träningen av det.

Hur många hundar har ni?
3. Ynglingen som är 2,5 snart och 1 pensionärsgubbe och 1 sexårig kastrerad tik. Flocken är harmonisk och goda vänner.

Vad är det för ras? Vad är en "långpromenad"? Hur långt rör han sig och i vilket tempo? Hur mycket är "träna lite"? Får han lära sig nya saker/nya svårigheter?
Dalmatiner. Det kan vara allt från 40 min till 3 timmar, beroende på hur dagarna ser ut. Det är jag som sköter djuren mest då mannen jobbar heltid och jag har med barnet i sele oftast så kan inte gå så fort.
Men han brukar gå blandat i koppel och lös "fot" och lös fritt. Han springer av sig i skogen och på ängarna, vi bor enskilt. Tanken är att komma igång mer i sommar med ridningen igen, samt cykla, och ha med honom då eftersom han lyssnar så bra med.

Träningen kan variera mycket. Tex klickerträning några gånger per dag, spårning en stund. Han är jätteduktig på att lära sig nya tricks och verkar tycka det är kul, han blir riktigt fokuserad när klickern kommer fram. Det är nog då jag gillar honom som mest, han har så mycket potential. Och är så otroligt vänlig.
Så det gör ont i mig när jag blir så irriterad när han håller på.

Som idag på dagen så gick jag upp för att lägga barnet. Då gnyr han lite nere, då är alla 3 lösa på nedervåningen. Sen lugnar han sig och barnet somnar. Jag ställer mig upp och det knarrar till lite i golvet och han börjar vrålskälla. Lägger mig ner och lugnar barnet som somnar om igen. Ställer mig upp och går ner för trappan och direkt börjar han vråla igen och slutar inte förrän han ser mig trots att jag pratar, barnet vaket igen och somnar inte om (blir en rolig kväll).

Våran Dalmatiner ylade och gnällde, sprang fram och tillbaka i huset och till dörren hela tiden tills vi kastrerade honom, men det verkade vara att han var extremt känslig för löptikar och vi bodde i hundtätt område. Kan det vara något sådant som påverkar honom?

Våran Dalmatiner ylade och gnällde, sprang fram och tillbaka i huset och till dörren hela tiden tills vi kastrerade honom, men det verkade vara att han var extremt känslig för löptikar och vi bodde i hundtätt område. Kan det vara något sådant som påverkar honom?
Njae, han är inte så brydd i andra hundar och vi bor väldigt enskilt, träffar aldrig andra hundar om vi inte åker iväg. Förutom jakthundar på vift på hösten.
Vår tik är kastrerad. Han ylar aldrig eller så men ligger och smågnyr mycket, och så just det där "paranoida" skällandet för ljud då och då. Ibland kan jag gå ner för trappan och ingen reaktion, och ibland bara vrålar han tills han ser mig.

Min hane blir såndär när han är understimulerad. Kanske behöver han mer aktivitet än vad ni ger honom? Hur ofta får han tömma ur sig rejält fysiskt, sådär så han blir så trött att han är helt lealös i kroppen när han sover?
Ja, det har inte varit så mycket nu över vintern då det varit kallt, mycket snö och vi har ett litet barn. Jag ska försöka komma igång mer med honom igen. Det kanske är så "enkelt"?
Jag vet inte hur trötta de blir av träning på plats, tex spårning osv. Han brukar iallafall vara lugn ett tag efter.

Ja, det har inte varit så mycket nu över vintern då det varit kallt, mycket snö och vi har ett litet barn. Jag ska försöka komma igång mer med honom igen. Det kanske är så "enkelt"?
Jag vet inte hur trötta de blir av träning på plats, tex spårning osv. Han brukar iallafall vara lugn ett tag efter.

Det kan vara så enkelt :) Min hane blir trött av viltspår, men de behöver vara rätt långa. Typ 1km långa och åtminstone 20h gamla. Nöjdast blir han av att springa ur sig rejält framför kickbiken :)

Det kan vara så enkelt :) Min hane blir trött av viltspår, men de behöver vara rätt långa. Typ 1km långa och åtminstone 20h gamla. Nöjdast blir han av att springa ur sig rejält framför kickbiken :)
Tanken är att jag ska lära mig stå på skidor och att vi ska köra drag nästa vinter, det skulle han gilla och det är nog bra träning med. Det är fortfarande en meter snö här så lite svårt att göra spår mer än runt på gården, det tycker han är ganska roligt. Sen håller jag på att träna honom att hämta en öl från kylen, tänkte överraska mannen med det när han fyller år i helgen. :o:D

Tanken är att jag ska lära mig stå på skidor och att vi ska köra drag nästa vinter, det skulle han gilla och det är nog bra träning med. Det är fortfarande en meter snö här så lite svårt att göra spår mer än runt på gården, det tycker han är ganska roligt. Sen håller jag på att träna honom att hämta en öl från kylen, tänkte överraska mannen med det när han fyller år i helgen. :o:D

Drag är jätteroligt, men skidor är livsfarligt :angel: :D
Kan du inte rasta av honom rejält i snön, så han verkligen får bränna ur sig fysiskt?
All vår snö är borta nu, men jag älskar när det är mycket snö. Det gör den vanliga promenaden tre gånger så jobbig för hundarna, och de blir så mycket tröttare :D

Har beteendet alltid varit samma eller har det påverkats av att ni fått barn? Vissa hundar mår ju inte alltid så bra av att bo ihop med små barn, så kanske blir han stressad även av detta (utöver då att han verkar behöva mer aktivering) :)

Har beteendet alltid varit samma eller har det påverkats av att ni fått barn? Vissa hundar mår ju inte alltid så bra av att bo ihop med små barn, så kanske blir han stressad även av detta (utöver då att han verkar behöva mer aktivering) :)
Det började tidigare.

Jag skulle kolla upp hörseln på hunden för att utesluta problem där. Dalmatiners (och andra hundar med vit grundfärg) kan ju ibland ha nedsatt hörsel och hundar med nedsatt hörsel kan bete sig märkligt.

Det vanligaste är ju att äldre hundar får nedsatt hörsel pga åldersförändringar. Många blir inte påverkade beteendemässigt mer än att de naturligtvis inte hör när man ropar på dem osv men det finns de som överreagerar på ljud de inte brytt sig om förut och uppför sig stressat. Antagligen har det att göra med att de bara hör vissa frekvenser, har svårt att lokalisera varifrån ljudet kommer osv.

Något av ett longshot men kanske värt att kolla upp iaf iochmed att hundens beteende ändrats över tid.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 229
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar