Orkar inte med ena hunden

Jag skulle kolla upp hörseln på hunden för att utesluta problem där. Dalmatiners (och andra hundar med vit grundfärg) kan ju ibland ha nedsatt hörsel och hundar med nedsatt hörsel kan bete sig märkligt.

Det vanligaste är ju att äldre hundar får nedsatt hörsel pga åldersförändringar. Många blir inte påverkade beteendemässigt mer än att de naturligtvis inte hör när man ropar på dem osv men det finns de som överreagerar på ljud de inte brytt sig om förut och uppför sig stressat. Antagligen har det att göra med att de bara hör vissa frekvenser, har svårt att lokalisera varifrån ljudet kommer osv.

Något av ett longshot men kanske värt att kolla upp iaf iochmed att hundens beteende ändrats över tid.
De kontrolleras som valpar och han hör på båda öronen, då iallafall. Har iaf för mig att det är gjort, ska kolla. Hans pappa är döv på ena örat. (tjuvparning)

Ts, har du någon kontakt med uppfödaren om detta?
Om inte så ta kontakt. Det kan finnas liknande beteende i syskon el andra släktingar. Uppfödaren bör kunna ge dig råd. Om du inte orkar med den så be uppfödaren omplcera den för dig. Om du går och känner frustration över hunden så känner ju den det. En trist och onödig situation för er båda.

Jag tycker er hund påminner väldigt mycket om den dalmatiner min mamma hade. Hon var framåt och självsäker fram till könsmognaden, sedan började det barka utför. Hon lät konstant, gnällde, skällde och gnydde. Hon hade väldigt lätt till stress och gick upp i varv av att telefonen ringde eller att någon knackade på dörren. Jag passade henne mycket under hennes första år i livet, men det blev bara svårare och svårare eftersom beteendet förvärrades. Utöver stressen var hon en otroligt vänlig hund, kul att träna med och lätt att ha lös.

I din situation skulle jag ta kontakt med uppfödare/ägare till kullsyskon och se om det är ett beteende som finns hos flera av dem. I den här tikens fall gick problematiken igenom hos både kullsyskon och halvsyskon, vilket känns otroligt ledsamt.

Ts, har du någon kontakt med uppfödaren om detta?
Om inte så ta kontakt. Det kan finnas liknande beteende i syskon el andra släktingar. Uppfödaren bör kunna ge dig råd. Om du inte orkar med den så be uppfödaren omplcera den för dig. Om du går och känner frustration över hunden så känner ju den det. En trist och onödig situation för er båda.
Jadå, nära relation till uppfödaren. Föräldrarna är mycket understimulerade, så svårt att avgöra om deras sätt att vara beror på det eller inte. Mamman är lugn av sig men pappan är helt "Ho ho, ingen hemma ..." :rofl: Syskonen bor kvar där och som sagt, pga deras situation är det svårt att avgöra hur de är. Värre, säger sambon som träffat dem flera gånger. Minns att när de ställdes ut, även vår hund på samma utställning, så var de rädda för domaren och drog in svansen mellan benen. Det gör inte vår iaf, han älskar alla människor.
Det mesta verkar skyllas på att de mognar sent.

Jadå, nära relation till uppfödaren. Föräldrarna är mycket understimulerade, så svårt att avgöra om deras sätt att vara beror på det eller inte. Mamman är lugn av sig men pappan är helt "Ho ho, ingen hemma ..." :rofl: Syskonen bor kvar där och som sagt, pga deras situation är det svårt att avgöra hur de är. Värre, säger sambon som träffat dem flera gånger. Minns att när de ställdes ut, även vår hund på samma utställning, så var de rädda för domaren och drog in svansen mellan benen. Det gör inte vår iaf, han älskar alla människor.
Det mesta verkar skyllas på att de mognar sent.

Men varför i hela friden köpte ni hund av dem???

Dalmatiner är en ras som i grunden är avlad för att springa miltals. Egenskapen finns mer eller mindre i rasen. Kanske har du en individ som skulle må bättre om den fick springa ordentligt flera dagar i veckan. Ingen annan träning kan ersätta springandet för en sådan hund.

Uppfödaren verkar vara under all kritik och utifrån texten här verkar varken hund eller ägare lyckliga i nuläget.

Ta kontakt med en seriös omplaceringsorganisation typ Hundstallet och omplacera hunden medans den är ung.

Min spontana tanke som har 3 barn och en aktiv hund är ifall ni gör saker ihop? Här t ex så tränar vi i trädgården när barnen leker, ibland sätter jag minste sonen i vagnen och går till skogen med långlina. 4 åringen fick en ipad i händerna på hundklubben när vi passivitetstränade.

Igår fick jag bara loss en liten stund med egentid hunden så vi tränade linlöpning - spring och stanna -, lite dogparkour, rallylydnad och sen fick han nosa i hög terräng i skogen hem. Han var helt slut när vi kom hem trots att vi bara var ute 35 minuter. Det var korta moment på alla saker, men vi försöker alltid få in dogparkour och gå i skogsris när vi går promenader. Märker att det tröttar ut honom mer än långa promenader.

Vi bor också ensligt på landet, så vissa dagar lämnar han inte ens trädgården.

Men varför i hela friden köpte ni hund av dem???
Det var inte då som det är nu. Finns ingen anledning att låta anklagande.
Dalmatiner är en ras som i grunden är avlad för att springa miltals. Egenskapen finns mer eller mindre i rasen. Kanske har du en individ som skulle må bättre om den fick springa ordentligt flera dagar i veckan. Ingen annan träning kan ersätta springandet för en sådan hund.
Ja, jag vet vad de är avlade till och hur de har använts förr. Det blir säkert mer långa turer med hästarna nu i sommar, att han får följa när jag rider/kör, samt turer med cykeln o.s.v. Hittills har det dock inte hjälpt riktigt, gnyr och skäller för småsaker gör han ändå. Däremot slappnar han såklart av mer efter ordentlig träning/motion.
Min spontana tanke som har 3 barn och en aktiv hund är ifall ni gör saker ihop? Här t ex så tränar vi i trädgården när barnen leker, ibland sätter jag minste sonen i vagnen och går till skogen med långlina. 4 åringen fick en ipad i händerna på hundklubben när vi passivitetstränade.

Igår fick jag bara loss en liten stund med egentid hunden så vi tränade linlöpning - spring och stanna -, lite dogparkour, rallylydnad och sen fick han nosa i hög terräng i skogen hem. Han var helt slut när vi kom hem trots att vi bara var ute 35 minuter. Det var korta moment på alla saker, men vi försöker alltid få in dogparkour och gå i skogsris när vi går promenader. Märker att det tröttar ut honom mer än långa promenader.

Vi bor också ensligt på landet, så vissa dagar lämnar han inte ens trädgården.
Ja, det gör vi. Vi är ute i stort sett dagligen och promenerar/tränar.

Uppfödaren verkar vara under all kritik och utifrån texten här verkar varken hund eller ägare lyckliga i nuläget.

Ta kontakt med en seriös omplaceringsorganisation typ Hundstallet och omplacera hunden medans den är ung.
Det var en tjuvparning och uppfödaren valde bort abortspruta, eller vad det heter, pga riskerna med det. Det är fina, sunda linjer på hundarna. Fadern är dock rätt speciell, men svårt att avgöra om det beror på hur han lever eller inte. Han mognade väldigt sent med.

Jag skriver ju för att jag vill förbättra situationen. Skulle aldrig falla mig in att kontakta hundstallet för en omplacering. Han förtjänar en ordentlig chans. Bakom det här som är jobbigt är det en underbar hund som älskar att träna och lära sig saker, och är snäll med vårt barn och go med oss.

Det var en tjuvparning och uppfödaren valde bort abortspruta, eller vad det heter, pga riskerna med det. Det är fina, sunda linjer på hundarna. Fadern är dock rätt speciell, men svårt att avgöra om det beror på hur han lever eller inte. Han mognade väldigt sent med.

Jag skriver ju för att jag vill förbättra situationen. Skulle aldrig falla mig in att kontakta hundstallet för en omplacering. Han förtjänar en ordentlig chans. Bakom det här som är jobbigt är det en underbar hund som älskar att träna och lära sig saker, och är snäll med vårt barn och go med oss.
Tjuvparning hos en uppfödare som valde bort abortspruta p.g.a. riskerna? Jamensomvisst... som @tornblomma brukar skriva.

Det var inte då som det är nu. Finns ingen anledning att låta anklagande.

Ja, jag vet vad de är avlade till och hur de har använts förr. Det blir säkert mer långa turer med hästarna nu i sommar, att han får följa när jag rider/kör, samt turer med cykeln o.s.v. Hittills har det dock inte hjälpt riktigt, gnyr och skäller för småsaker gör han ändå. Däremot slappnar han såklart av mer efter ordentlig träning/motion.

Ja, det gör vi. Vi är ute i stort sett dagligen och promenerar/tränar.
Det är klart att han gnyr ändå. Det tar tid för stresshormoner att försvinna ur systemet. Räkna därtill också med att hunden kan gny som ett inlärt beteende.

Jag tänker även, får han följa med upp och se vad som faktiskt händer när det nattas barn? Tänker att det kan vara en idé tills hunden får ner sina stresshormoner. Kanske ge något gott ben under tiden om han är nere och du uppe?

Hur lång är en cykeltur/ridtur just nu? Hur mycket motion blir det under en dag/vecka?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 229
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka